[AR] Wie weet wat een Engels span precies is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Wie weet wat een Engels span precies is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:42

Tijdens de intocht van Sinterklaas in mijn ouderlijk dorp, waar de Goedheiligman werd ingehaald per boot en verder het dorp in vervoerd werd per koets, had ik een discussie met mijn man.
Nu heeft hij NIETS met paarden, maar had toch een "punt" , waar ik niet zo direct een antwoord op wist Bloos .

Voor de koets stond een Engels span, dus een schimmel en een vos.

We hadden een discussie over de vraag waar de schimmel in het tuig moet staan en waar de vos.
Maakt het uit of niet?
Met welke reden staan ze op die plek?
Als het een vierspan is (of zesspan, of achtspan, of ....), heet het dan nog Engels span en moeten het dan evenveel schimmels als vossen zijn?

Wie weet hier alles van Haha! ?

baudyh

Re: Wie weet wat een Engels span precies is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:15

ik weet alleen dat een engelsspan een tweespan is met een vos en een schimmel.Haalt niet uit waar ze staan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:49

Volgens mij moet de schimmel rechts staan omdat het verkeer die dan goed zag.En die liep dan aan de kant van de auto's

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:49

ardo_iggy schreef:
Volgens mij moet de schimmel rechts staan omdat het verkeer die dan goed zag.En die liep dan aan de kant van de auto's

Koop eens de bijbel van Bartels die geeft antwoord op al dat soort vragen..
Engels span ook wel stadsaanspanning genoemd kenmerkt zich door eenvoud bij tweespan mogen de paarden van een andere kleur zijn als het type maar met elkaar overeenkomt.
Met als stelregel dat het paard met de lichtste kleur altijd vandehands wordt aangespannen.
Bij 4 span mogen 2 van de 4 paarden schimmel zijn daarbij loopt bij het voorspan de schimmel bijdehands en in het achterspan de schimmel vandehands