Longeerprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:13

Ik heb sinds vandaag een Verzorgfjord. Ik mag graag een paard longeren, omdat dit wel een goede manier is van bewegen en het is ook wel fijn als afleiding.
Nu is mij van te voren verteld dat deze fjord niet te longeren is aangezien hij gewoon stil gaat staan. Ook als je de zweep bij je hebt om hem aan te sporen dan doet hij het niet.
Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

Brainless

Re: Longeerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 16:16

Iemand er bij vragen die goed kan longeren en het gewend is paarden dit aan te leren. Want ik heb zo'n idee, Of hij weet niet wat hij moet doen of hij neemt de boel heerlijk in de maling (en ik denk het laatste).

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 16:20

Brainless schreef:
Iemand er bij vragen die goed kan longeren en het gewend is paarden dit aan te leren. Want ik heb zo'n idee, Of hij weet niet wat hij moet doen of hij neemt de boel heerlijk in de maling (en ik denk het laatste).

Dat dacht ik zelf nl ook. Ik heb zelf de cursus longeren gevolgd, dus ik heb geleed hoe je hoort te longeren en hoe je ze dan goed aan het werk kan zetten. Alleen hoe te beginnen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:20

volhouden en je niet aan het paard onderwerpen
probeer duidelijk te blijven en blijf altijd de drijvende kracht (achter de schouder blijven)

verder heb ik het gevoel dat dit een dominantsheid kwestie is
en niet het in de maling dit kennen paarden namelijk niet
ze proberen wel hoger in de rang te staan als jou
dus dat vooral niet toelaten

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:59

Snapt hij het longeren eigenlijk wel? Misschien dat hij het gewoon niet snapt. Laat iemand meelopen, en misschien als hij daarnar weer stopt, gewoon eens een tik geven?!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 00:07

Je kan ook eens proberen hem los te longeren, dus echt op lichaamstaal, als dat goed gaat kun je er een lijntje aan maken en het op de zelfde maniet doen zoals je los aan het werk ben geweest, een niet t elange lijn is dan wel fijner van b.v 4.5 m
Ik denk dat elk paard wel te longeren valt als het maar goed gedaan word en zeker niet met te veel druk , dat kan idd stlstaan/staken voorbrengen , een tik geven moet je zeker nooit doen, je wilt tenslotte dat hij voor jou werkt en niet voor de zweep.
Heel veel geduld en steeds maar weer uitleggen wat je wil.
Leer het paardje ook op je gemak kennen, het was pas de eerste dag toch, lekker op het gemakkie leren wijken voor druk op elk plekje van zijn lijf is ook een goeie oefening om hem straks van je weg te sturen op de cirkel,.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:33

--> LO

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 13:41

Hij is al afgestompd door de zweep, dus dat helpt zowiezo al niet. Hij wil misschien een rondje lopen en dan staat hij wwer stil.
Deze week ga ik beginnen, grondwerk, voor het eerst een beetje vrijheidsdressuur(voor beide de eerste x). Zodat hij zijn vertrouwen terug krijgt en hij zijn koppie er even af kan zetten van het rijden.
Hem leren om te longeren, dus ik ben er wel even zoet mee.

Staccy_Unoxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:51

als je mischien iemand vraagt om te helpen die dit al hebt gedaan leer je er zelf ook meer van !