[AR] Niet op het fietspad mennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hessie20

Niet op het fietspad mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:04

Hallo Bokkers,

Even een vraagje ik was vandaag aan het mennen in het bos op het fietspad op weg naar de menroutes, helaas kan ik daar niet komen zonder een stuk op het fiestpad te rijden. Tja ik kan er wel komen, maar moet dan op wegen gaan rijden waar de snelheid 80 km per uur is + een kruispunt oversteken met stoplichten.

Vandaag kwam ik de boswachter tegen en werd ik weg gestuurd en vriendelijk verzocht volgende keer de weg te nemen anders zal er een proces verbaal volgen.

Wat vinden jullie? Mag je niet over een fietspad of ernaast als de ruiterroutes niet aansluiten in het bos?

Thanks Hester

Joto

Re: Niet op het fietspad mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:06

Je mag inderdaad niet op het fietspad.. Tenzij gevaarlijk situaties.. MAAR.. In geval dat het niet anders is, mag je op het fietspad, rekeninghoudende met fietsers e.d. Jij mag ze niet hinderen.. Stond toevallig in paard en sport een stuk over paard en verkeer.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:06

Volgens de wet ben jij met paard gewoon een bestuurder. Of je nu rijdt of ment zélfs als je met je paard aan de hand loopt. Dit betekend dus dat je altijd op de weg moet, en niet op het troitoir of fietspad mag. Ontzettend flauwenkul vind ik, verschrikkelijk gevaarlijk om met een paard op de weg te rijden... Maar de boswachter heeft gelijk Ja Je krijgt er ook gewoon een boete voor als je wordt gesnapt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:07

Je mag idd niet op het fietspad maar moet op de weg (ook onder het zadel). Echt flexibel is het niet van de boswachter, maar als je de regeltjes bekijk heeft hij gelijk.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:08

Wij hebben bij ons helemaal geen menroutes. dus ik rij ook niet zo vaak in het bos. maar mn pony vind het wel lekker.. dus als ik in het bos kom op de wandelpaden, dan stap ik zodra ik mensen zie, of honden. En dan draaf ik pas weer.

Nee, ik vind dat je (rustig) op fiets en/of wandelpaden mag komen, als je je maar netjes gedraagd tegenover andere mensen die daar wél horen zeg maar.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:09

Altijd moeilijk...
Ik rij meestal op de weg omdat je ten 1e niet op het fietspad mag mennen en ik niet altijd door die stomme paaltjes kan komen en op de knopjes kan drukken.
Maar om van de 80 km weg naar de 50 km weg te kunnen moet ik wel eens een stukje over het fietspad.

Maar als ik het goed begrijp kan je niet op de menroute komen zonder op een 80km weg óf het fietspad te mennen?
Volgens mij kan je dan iig bezwaar maken als je kan aantonen dat je niet anders kan.

Ik vind dat je niet de hele tijd op het fietspad mag mennen daar zijn veel wagens te groot voor maar als je niks anders kan dan liever een fietspad dan een 80km weg!
Want je mag absoluut niet op een 80km weg mennen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:12

Klopt inderdaad! Maar als jij de weg ernaartoe niet veilig genoeg vind, kan je dat voorleggen aan de boswachter. Natuurlijk niet meteen in de verdiging schieten, maar rustig en beleefd uitleggen waarom je over het fietspad rijd. Vraag of je wel van het fietspad gebruik mag maken als je in de berm rijd voor de fietsers en zijn drollen aan de kant veegt/schopt.
Zo niet, dan maar die boete voor lief nemen. Als jij echt de andere weg te gevaarlijk vind. Dan zou ik liever die 20 euro betalen, dan dat ik een keer wordt aangereden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:13

Succubi schreef:

Wie zegt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:14

Je mag wel op een 80 km weg mennen, mits je kar is voorzien van een driehoek.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:16

Je wagen moet áltijd voorzien zijn van de driehoek, dat heeft niets met het soort weg te maken, maar met het soort vervoer dat je bent.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:16

Succubi schreef:

Dat betwijfel ik ten zeerste.
Je mag wettelijk gezien niet mennen op het fietspad dus 'moet' je wel mennen op de naastgelegen 80km weg.
Verder vind ik persoonlijk dat je qua verkeersveiligheid wel beter op het fietspad kan mennen dan op een 80 km weg Knipoog
Ik woon in Duitsland en wij rijden en mennen regelmatig direct langs een 100 km/u weg. Uit veiligheidsoogpunt doen we dit altijd op het fietspad en niet op de weg zelf. Als het niet anders kan, dan moeten we wel op de weg. Gelukkig is onze merrie vrij nuchter als het op auto's, trekkers en vrachtwagens aankomt en zijn de Duitse chauffeurs een stuk beter opgevoed dan Nederlandse Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:18

Sjonniej schreef:
Je wagen moet áltijd voorzien zijn van de driehoek, dat heeft niets met het soort weg te maken, maar met het soort vervoer dat je bent.

Klopt deels, er moet een driehoek op als je aan het verkeer deelneemt.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 19:28

Dank jullie wel voor de antwoorden.

Het is idd behoorlijk vervelend dat je niet op fietspad mag, zeker in de situatie dat je over 80 km weg moet om bij een menroute te komen. Ik ga ook contact opnemen met de stichting van deze ruiterroutes, nl de zeebodemtrail in Zeewolde.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:33

Ook een goede actie inderdaad Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:35

Er is een kapstokartikel in de wegenverkeerswet over het niet in gevaar brengen van je mede weggebruikers. Dat is ook de reden dat veel mensen wel op het fietspad mennen/rijden en ook bv de SRR geeft dit advies ivm veiligheid van zowel de ruiters/menners als het overige verkeer.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:55

Letterlijk vertaald vanuit het koetsiersbewijs:

"Als het uit oogpunt van verkeersveiligheid is vereist, kan het op 80 km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel koetsiers, ruiters als geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken. In die gevallen laat u fietsers en bromfietsers altijd voorgaan."

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 14:00

Thanks! Ik hou jullie op de hoogte.

Hoeveel kost een bekeuring van de boswachter voor een overtreding als dit?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 14:49

Het is geen overtreding :S

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:50

Hoezo geen overtreding???

Ik vraag me af of een boswachter hier een bekeuring voor mag geven, volgens mij is handhaving van de Wegenverkeerswet een taak van de sterke arm der wet (de plietsie dus).

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:03

hmmm, waar moet je langs stoplichten bij zeewolde dan?
Wilde ook een keer de zeebodemroute doen... maar dit maakt t neit aantrekkelijk...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:17

Peachy schreef:
Het is geen overtreding :S

Dus wel. Als het alternatief geen optie is, mag/kun je daar dus gewoon niet langs. Met een paard mag je gewoon niet over het fietspad.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 16:24

Ik rij met shetlanders (meestal tweespan) en steek ook een zeer drukke 80km weg liever over via het fietspad en de fiets/voetgangers stoplichten om bij het bos te komen.

Als ik op die weg zou rijden, zou ik ook uitwijken naar het brede fietspad omdat ik het gewoon te gevaarlijk zou vinden (ligt niet aan de pony's trouwens die verdragen het rustig om rakelings door een vrachtwagen o.i.d. te worden ingehaald)...ik vraag me af hoe de automobilisten zouden reageren als ik met een gangetje van 9-10km per uur over de 80km weg zou draven?? Zouden ze daar begrip voor hebben? Zie doorgaans weinig begrip als mensen al achter een tractor moeten blijven hangen op die weg en zeer gevaarlijke inhaalmanoeuvres zijn het resultaat!

Het lijkt mij om meerdere redenen erg gevaarlijk maar heb idd begrepen dat het wettelijk wel zou moeten....

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:08

Nogmaals in enkele gevallen mag het wel:

Letterlijk vertaald vanuit het koetsiersbewijs:

"Als het uit oogpunt van verkeersveiligheid is vereist, kan het op 80 km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel koetsiers, ruiters als geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken. In die gevallen laat u fietsers en bromfietsers altijd voorgaan."

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 17:14

prima, maar wat betekent "uit het oogpunt van verkeersveiligheid" ?

Onze pony's zijn 100% verkeersmak dus kunnen prima op de weg lopen, waar ik me persoonlijk zorgen om maak is de andere automobilisten die zich wel of niet aan mij aanpassen....maar in principe heb ik verder geen geldige reden om niet op de weg te rijden anders dan hierboven genoemd en omdat ik het eng vind!

Mijn lage snelheid zal geen geldige reden zijn neem ik aan want anders zou die regel toch al lang veranderd zijn? (of ben ik nu naief???)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 19:09

Het is onduidelijk beschreven, dus iedereen kan daar zijn eigen invulling aangeven. Persoonlijk vind ik het ook levensgevaarlijk om me zo langzaam te bewegen op een snelle weg. Op een slingerende 50 km/h weg, wijk ik ook liever uit naar het naastgelegen fietspad. Als ze achterop klappen kun je het niet meer na vertellen.

Hessie20; Ik geloof dat je in onze regio een bekeuring van rond de 25 euro krijgt als je op plaatsen komt waar je niet mag rijden. Bijv. fietspad naast een ruiterpad welke onbegaanbaar is of het bos waar het verboden is voor paarden (Jaja, dat is nog het mooiste hier Knipoog het enige stukje bos wat we hebben is verboden voor paarden)