Bij mij is het net hetzelfde. Toen ik mijn pony's pas had gaf ik ze hun eten (pavokoek in stukjes) uit de hand via clickertraining. Hier werden ze alleen maar happerig van (in mijn zakken bijten enzo omdat ik daar de koekjes in had gestopt).
Ik probeerde ze ook te leren om een stap achteruit te zetten als ze hun koekje wouden krijgen. 1 van de 2 pony's (de shet) ging dan wel achteruit om het koekje te nemen, maar ging dan ook net zo snel weer voorwaarts. De andere pony wist niet waar het koekje was als ik het voor zijn borst hield
Die moest het echt kunnen zien.
Mijn shet had het wel door dat click = signaal dat er beloning volgt. De andere (die het koekje niet vind) snapte er niet bijster veel van lijkt me.
Daarom besloot ik om toch een stapje verder te gaan met de shet na het targetten, nl. hoofd omlaag doen. Ik weet echt niet wat ik hier fout heb gedaan, maar hij dacht dat hij hoofd omlaag-omhoog-omlaag-omhoog-omlaag-... moest doen. Ik heb nochtans echt goed getimed elke keer en altijd geclicked als zijn hoofd beneden was (nèt voor hij helemaal beneden was clickte ik).
Zelfs als we niet oefenden en ik gewoon hooi/water kwam brengen stond dat beestje daar heel de tijd op en neer te gaan met z'n hoofd ook al gaf ik er totaal geen aandacht aan.
Dat was de druppel. Sindsdien geef ik geen eten meer uit de hand en ben ik gestopt met clickeren. Ze zijn nu iig veel minder happerig en de shet is gestopt met op en neer gaan.
Ik vind het erg jammer want clickeren leek echt heel leuk. Maar net als Amanda heb ik ook geen zin in bijterige pony's...
Amanda, wat bedoel je met een wacht-oefening?
De shet is trouwens wel erg obsessief wat eten betreft. Soms graaft hij een heel gat met z'n voorpootjes als hij of ik eten heeft gemorst. Hij moet en zal het laatste kruimeltje hebben
Dus wat Mistiquee zegt is ook geen optie voor ons.
Bijke, van wie krijg jij les? Want jij bent uit mijn buurt