Bitloze tsunami?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Bitloze tsunami?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:36

Ligt het aan mijn leesvoorkeur, of is er op bokt ineens wel héél veel te doen over bitloos rijden? Ook buiten dit natural hokje bedoel ik dan.
Ik denk van wel, en ik vind dat een hele positieve evolutie OK dan!

love_01

Re: Bitloze tsunami?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 18:42

IK vind het allemaal prima. Mensen moeten doen wat ze denken dat goed is.

Al ben ik soms wel eens bang of mensen zeker en goed weten wat goed is en wat niet! Snap je? Ik hoop dat alles goed komt en er zo min mogelijk schade door wordt aangericht!
DAT wil niet zeggen dat met bit rijden zonder schade is maar daar hebben wel meer mensen ervaring mee dus misschien is de kans dat het daardoor wel goed gaat groter dan bij het bitloos rijden. Voor de rest vind ik het prima als je het doet.

Jij bent een groot voorstander dus succes ermee!
p.s volgens mij las ik ergens dat de KNHS bitloos rijden gaat toestaan?...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:28

Ik vind het ook heel positief allemaal en merk het ook al een tijdje in mijn directe omgeving Go jij! Go jij! . De belangstelling ervoor groeit en dat was een paar jaar geleden toch wel heel anders, heb ik nog ervaren. Haha!
Inmiddels kan ik met mijn eigen jonge paard ook laten zien dat het bitloos allemaal niet zo gevaarlijk en verkeerd is. Haha!

Alleen het woord 'tsunami', dan denk ik meteen aan die afschuwelijke ramp in Azie en aan die vreselijke Wilders (ik kan er niets aan doen), dus ik zou het liever een andere benaming geven........ Anders krijg je misschien nare associaties of ben ik de enige die dat bij dat woord voelt? Clown

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:08

Twiggy2008 schreef:
Alleen het woord 'tsunami', dan denk ik meteen aan die afschuwelijke ramp in Azie en aan die vreselijke Wilders (ik kan er niets aan doen), dus ik zou het liever een andere benaming geven........ Anders krijg je misschien nare associaties of ben ik de enige die dat bij dat woord voelt? Clown

oei, sorry, ik niet dus, dan had ik wat anders geschreven Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:14

love_01 schreef:
DAT wil niet zeggen dat met bit rijden zonder schade is maar daar hebben wel meer mensen ervaring mee dus misschien is de kans dat het daardoor wel goed gaat groter dan bij het bitloos rijden.

Ik begrijp wat je wil zeggen hoor. Ik ben het daar ook mee eens.

Ik vrees ook wel een beetje dat als een paard er vandoor gaat en ongelukken maakt met bit, dat het vanwege het schikken of iets dergelijks is, en waneer dat met een bitloos paard gebeurt (en dat komt ongetwijfeld als er hopen meer mensen bitloos gaan rijden) dat dat vanwege geen-bit zal zijn.

En verder is het probleem dat er nauwelijks gefundeerde kennis over africhten wordt doorgegeven bij bitloos rijden even groot als bij de ruiters met bit. Daar is gewoon in het algemeen veel werk aan de winkel Knipoog

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:21

ik rijd mijn paard bitloos omdat je het heel goed aan haar merkt dat ze dat gewoon prettiger vind Lachen
ze is rustiger in haar doen en laten en wat mijn vooral op viel was in het zwiepen van haar staart Tong uitsteken
met bit zwiept ze zonder HEEEEEEEEEEEEL af en toe
dus ze heeft het zelf goed aan
dus voor geen echte rede ofzo haha

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:22

ik vind het zeker een goede ontwikkeling, hoop alleen wel dat er deskundig mee omgegaan wordt!
ben bang dat het een hype wordt en er daardoor mensen van alles zelf gaan proberen en dat het dan mis gaat en ze weer antibitloos worden Verdrietig

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 21:25

siskeh schreef:
van alles zelf gaan proberen en dat het dan mis gaat en ze weer antibitloos worden Verdrietig

Dat zit er wel in ja. Maar misschien hoort dat gewoon bij de groeipijnen van een nieuwe ontwikkeling. Uit die missers zullen behalve mensen die afhaken ook wel mensen die er iets uit geleerd hebben overblijven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:30

@bandida, jahh dat denk ik ook wel hoor!!
vind het alleen zo zonde, en hoop ook dat het niet weer een nieuwe felle stijd wordt.
en ben er van overtuigd dat er echt wel een gedeelte bitloos blijft rijden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:48

Bandida schreef:
oei, sorry, ik niet dus, dan had ik wat anders geschreven Knipoog

Haha, dat dacht ik al, maar het zal wel aan mij liggen, hoor. Knipoog Lachen
Ik heb niet zulke fijne associaties met dat woord an sich. Scheve mond

Tuurlijk zijn er altijd mensen die gaan lopen prutsen, omdat ze het bitloos willen gaan proberen. Ik vrees dat je dat altijd houdt helaas. Maar dat gebeurt net zo goed met mensen die met bit wedstrijden gaan rijden, volgens mij.......
Ik hoop dat de jury dat soort mensen goed aanpakt, net zo goed als ze mensen die niet met het bit kunnen omgaan aan moeten pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:06

Zoals heel veel dingen is het een hype. Er zijn er genoeg die meehobbelen zonder dat ze zich serieus met de vraag bezighouden waarom het paard het lekkerder vindt, of die de moeite niet nemen om bij zichzelf te rade te gaan, of de tijd of de middelen niet willen investeren om te zoeken naar een geschikt bit.
Waait wel weer over.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:13

Hype? Ja misschien wel, er is voor zo ver ik dat kan inschatten 'ineens' echt wel veel meer gerucht over.

Maar overwaaien doet het beslist niet!
Dat zeg ik dan als overtuigde bitloos ruiter uiteraard Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:16

Overwaaien, nee, daar geloof ik ook niet in. Althans, ik ben ook een overtuigde bitloze ruiter en van vele van mijn paardenvriendinnen zijn er toch aardig wat die al jaren bitloos rijden. Knipoog
Ik volg het hele gebeuren nu al wat jaartjes en het is fijn dat mensen het gaan herkennen, want ik werd in het begin wel eens moe van al die vooroordelen (al hoewel je die hier op bokt nog wel heel vaak tegen komt). Clown

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:20

Twiggy2008 schreef:
Ik volg het hele gebeuren nu al wat jaartjes en het is fijn dat mensen het gaan herkennen, want ik werd in het begin wel eens moe van al die vooroordelen (al hoewel je die hier op bokt nog wel heel vaak tegen komt). Clown

Op bokt soms wel inderdaad, maar ik heb dat eigenlijk nooit van andere ruiters of stalgenoten ervaren. In tegendeel, veel interesse, ook als het hun ding niet was. En van niet-paardenmensen krijg ik of positieve reacties ('dat moet wel een heel lief paard zijn') of die valt het helemaal niet op dat er geen bit aan je kopstuk hangt Haha!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:22

Hmm ik word er niet warm of koud van eigenlijk. Ik vind het niet bijzonder positief want ik weet niet of ik het een goede methode vind, wat ik wel HEEL positief vind is dat men blijkbaar dus meer gaat nadenken hoe men het welzijn van het paard kan verbeteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:22

Van mij zul je niet snel een vooroordeel krijgen, mits ik de indruk krijg dat je er over nagedacht hebt waarom je het doet en niet de weg van de minste weerstand kiest.

Een bit is zo hard als de handen die het hanteren (en helaas schort het daar heel vaak aan). Met bit kun je verfijnder communiceren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:34

Bandida schreef:
Op bokt soms wel inderdaad, maar ik heb dat eigenlijk nooit van andere ruiters of stalgenoten ervaren. In tegendeel, veel interesse, ook als het hun ding niet was. En van niet-paardenmensen krijg ik of positieve reacties ('dat moet wel een heel lief paard zijn') of die valt het helemaal niet op dat er geen bit aan je kopstuk hangt Haha!

Op bokt is alles harder, lijkt wel. Tja, internet, he. Redelijk anoniem, dus dan durft men meer..... Clown

Bij mij op stal hadden/hebben mensen ook wel wat vooroordelen, maar het wordt op een hele andere manier gebracht. Ik denk ook omdat ze me kennen, omdat ze zien hoe ik ben met mijn paard. We zijn stapelgek op elkaar en ik ben bloedserieus bezig. Ik hoor ook wel eens van 'wat een lief paard, als je zo kan rijden', maar dat wordt meestal door mensen gezegd, die geen idee hebben hoeveel ik geinvesteerd heb om zo'n band met hem te krijgen dat we zo zijn samen. Haha!

Maar het overgrote merendeel van de reacties van mensen is positief en zeer belangstellend. En vaak willen ze het ook eens proberen. Maar ik merk ook dat veel mensen niet durven, omdat nog niet veel mensen zo rijden of omdat ze de knop in hun hoofd niet om durven zetten. Want het is toch maar levensgevaarlijk. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:44

Wat ik mij wel eens afvraag, als trouwe bitgebruiker, is waarom het bitloos rijden gepromoot moet worden ten koste van het rijden met bit. Anders gezegd: het meest gehoorde argument is dat mèt bit rijden slecht is voor je paard, direct gevolgd door de stelling dat het vooral voor het paard prettiger is om zonder bit te rijden. Waarom is er geen eigenheid in de argumenten voor het bitloos rijden, redenaties dus die alleen maar positief zijn over bitloos en niet impliciet negatief over bitgebruik. Zolang het bitloze gepromoot wordt ten koste van de bitten en dat er alleen maar voorbeelden van slecht bitgebruik naar voren worden gebracht alszijnde de enige echte waarheid, kan ik er niet zoveel sympathie voor opbrengen. Bovendien ken ik vrij veel voorbeelden van onaangenaam bitloos rijden, met attributen die doen denken aan middeleeuwse martelwerktuigen, dus om daar nou zo vrolijk van te worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:50

Helemaal mee eens. Je hebt er constructies tussen zitten waarbij ik me ook achter mijn oor moet krabben of dat nu zo vriendelijk is.
(Herinnert zich de IJslander met gebroken neus door een mechanische Hackamore omdat de ruiter hem met aanleuning dacht te kunnen rijden zoals met een trens)...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:53

Lovely schreef:
Waarom is er geen eigenheid in de argumenten voor het bitloos rijden, redenaties dus die alleen maar positief zijn over bitloos en niet impliciet negatief over bitgebruik.

Als ik daar een antwoord op schrijf gaat het topic gelijk om zeep vrees ik. 't is een goeie vraag, maar ik vrees dat ik er niet op kan antwoorden zonder dingen te zeggen waar we het wezenlijk oneens over gaan zijn en dan krijgen we een off-topic discussie.
Een neutraal argument kan zijn: ik mis in niets een bit bij de africhting en het rijden van mijn paard, dus waarom zou je..
Nu lopen er wel al een paar topics waar momenteel over waarom wel of niet wordt gediscussierd..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:54

Lovely schreef:
Bovendien ken ik vrij veel voorbeelden van onaangenaam bitloos rijden, met attributen die doen denken aan middeleeuwse martelwerktuigen, dus om daar nou zo vrolijk van te worden?

Ik gelukkig niet. In mijn wereld nog nooit bitloze martelingen gezien..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:58

Bandida schreef:
Ligt het aan mijn leesvoorkeur, of is er op bokt ineens wel héél veel te doen over bitloos rijden? Ook buiten dit natural hokje bedoel ik dan.
Ik denk van wel, en ik vind dat een hele positieve evolutie OK dan!

was mij idd ookal opgevallen hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:10

Bandida schreef:
Lovely schreef:
Bovendien ken ik vrij veel voorbeelden van onaangenaam bitloos rijden, met attributen die doen denken aan middeleeuwse martelwerktuigen, dus om daar nou zo vrolijk van te worden?

Ik gelukkig niet. In mijn wereld nog nooit bitloze martelingen gezien..

Nee? Nog nooit gezien, het oneigenlijk gebruik van een hackamore, seretta of een sidepull? Dat is jammer, want ik denk dat je kennis zo compleet mogelijk hoort te zijn, dus ook de negatieve uitwassen van iets wat zo schattig bedoeld is. Soms wordt een bitloze optoming ook wel gebruikt om het paard nog een uitweg minder te geven. Ik zeg niet dat dat goed paardrijden is, maar het is wel bitloos Lachen.
Overigens ben ik er wel voor (altijd al geweest) dat bij ruiters die hun evenwicht nog niet kunnen vinden of hun handen niet stil kunnen houden, de teugels aan de neusriem worden vastgemaakt en niet aan het bit. Liefst zou ik die ruiters eerst genoeg lichaamsbeheersling leren voordat ik ze uberhaupt teugels in handen gaf, ouwe stempel methode.

Daarnaast vraag ik me af op basis van welk vooroordeel jij weet waar wij het fundamenteel over oneens zouden zijn, als je goede en geldige argumenten hebt, kan ik dat best waarderen ookal rijd ik zelf voornamelijk met bit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 08:30

Lovely schreef:
Daarnaast vraag ik me af op basis van welk vooroordeel jij weet waar wij het fundamenteel over oneens zouden zijn, als je goede en geldige argumenten hebt, kan ik dat best waarderen ookal rijd ik zelf voornamelijk met bit.

Dat heeft niets te maken met wat ik over jou weet (of niet weet zeg maar). Van mezelf daarintegen weet ik dat ik vergeleken met de doorsnee bokker een extremist ben, en 95% van wat ik rond me zie met bitten en teugels onder geestelijke armoede van ruiters en onnodig dierenleed voor de paarden plaats. En dan heb ik het alleen nog maar over een stukje tuig, er zijn nog wel wat meer welzijnsproblemen op te noemen.
Ik weet uit ervaring dat dat redelijk ver uit mekaar liggende standpunten zijn als je met de gemiddelde ruiter over het hoe en waarom begint te praten, en voel me niet geroepen om dat wekelijks te herhalen hier op bokt Knipoog

Over het niet zien van misbruik. Ik zal je eens wat zeggen, dat komt gewoon zéér weinig voor als je het vergelijkt met wat ik als misbruik zie van bitten en teugels. Het is echter opvallend dat hoe meer overtuigde bitgebruikers beginnen te reageren in topics die over biloos gaan, hoe meer de lijnen 'een bitloos hoofdstel kan even scherp zijn' en 'ik ken iemand die een neusbeen heeft overgetrokken met een hack' komen opduiken. Beiden zijn non-argumenten en hoofdzakelijk napraten van onzin zonder eens ECHT kritisch in de eigen paardenwereld rond te kijken.

Overigens was dit topic hier niet voor bedoeld. Het zit bewust in het Natural hokje om aan de mensen waarvoor bitloos niet in vraag staat te vragen of ze ook merken dat er plots véél meer mensen mee bezig lijken te zijn, en of ze eventueel denken dat daar problemen mee verbonden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:33

Om dan maar antwoord te geven op die laatste vraag: nee, ik niet dat er meer aandacht is voor bitloos rijden. Maar zoals ik al zei weet ik niet beter of je knoopt de teugels aan de neusriem als een bit te hoog gegrepen is en kun je sommige paarden om bepaalde redenen op een hack rijden, in al die jaren dat ik tussen de paard zit, maak ik dat al mee. Wat ik hier op bokt wèl zie is een overdreven verromantiseerde houding naar het bitloze rijden overgoten met een saus van de verbeterde welzijnsgedachte, althans dat is de suggestie. Maar ik neem dat allemaal met een dikke vette korrel zout zolang het allemaal zo overdreven wordt gebracht.