Dinsdag 11nov, hulp gevraagd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Dinsdag 11nov, hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:00

Dinsdag 11 november,
Helaas wat een waterbak, laarzen aan en toch het beste ervan maken.
Me blok naar de bak gesleept en daarmee gaan spelen! Eerst Cunna losgewerkt, wat rek en strek oefeningen en buigingen hier en daar. Waarop ze zich zo lekker voelde dat ze zich even moest laten gaan. Bokkesprongen door de bak heen, jeeeeeej!
Daarna op ons gemakje het blok gaan bekijken, ik er eerst opstaan en Cunna laten snuffelen. Dat was leuk!
Ze draaide er telkens omheen, maar toen ze ervoor stond en ik 1 voetje voorzichtig erop zette had ze het direct door. Tweede voetje deed ze zelf erop zetten. Zo trots als een pauw stond ze omzich heen te kijken.
Dit was genoeg, ik koos ervoor een rondje buiten uit te stappen. Dezelfde route als die we laatst geheel ontspannen hebben gelopen.
De koeien waren weer spannend, maar na die overwonnen te hebben ging het oke. Todat we dollende stieren in de wei tegen kwamen, cunna werd helemaal heet, pittig, bang, sterk, en ik kon haar met moeite bij mij houden.
3x stilgezet, gerustgesteld en samen ernaar gekeken leverde niks op. Ze moest weg, en snel!
Achteraf gezien niet goed, maar ik werd er zelf ook bang van. Ze was Cunna niet meer
Gelukkig heel thuis gekomen en haar geknuffeld dat het oke was.
Maar nog steeds zit ik met me handen in het haar, had ik dit kunnen voorkomen? Hoe hadden jullie gehandeld? Hebben jullie nog tips voor me in zo'n situatie?
Ik hoop dat iemand zo'n zelfde situatie heeft kunnen oplossen, en mij hiermee wil helpen.
Groetjes,
Mieke

CADS

Re: Dinsdag 11nov, hulp gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:09

Misschien kun je ervoor zorgen dat je een lang touw/leadrope bij je hebt die je al vast hebt zitten aan het halster (als je met bit rijdt zou ik gewoon even een halster over het hoofdstel doen). Als ze doordraait niet rustig blijven en haar proberen te kalmeren. Snel van haar rug afspringen en haar flink aan het werk zetten. Veel draaien van 180 graden laten maken zodat ze weer meer na gaat denken en als ze jou niet eens ziet staan omdat ze in paniek is nog gekker gaan doen dan haar zodat ze je weer in de gaten krijgt. Zodra zij rustig wordt moet jij ook rustig worden. Ze leert hierdoor twee dingen: na gaan denken als ze iets eng vindt en voorkomen dat jij door gaat draaien door zelf niet zo enorm in paniek te raken. Verder is het natuurlijk altijd beter om dit soort situaties te voorkomen door haar nog beter voor te bereiden op enge dingen en een goede leiderschapspositie te verwerven zodat ze zoveel vertrouwen in jou heeft dat ze niet zo snel in paniek raakt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en veel succes ermee.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 18:48

Dankjewel, heb er zeker wat aan!
Ik rijd er niet op, ze is pas 2,5. Het probleem doet zich dus echt aan de hand voor.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:12

Troost jezelf:

Dit is heel normaal gedrag bij een 2,5jarige. De ene keer niets aan de hand, de andere keer staart erop, snurken en overal hyper van worden. Het maakt al uit met wat voor weer je buiten gaat lopen, zonnetje en windstil, of in een najaarsstorm...

En zeg nou zelf, rennende stieren, dat is toch ook doodeng. Tong uitsteken
Mijn pony was in het begin met buitenrijden ook heel bang voor koeien. Het zijn grote vreemde dieren die ineens op je paard afrennen... Er zijn heel wat jonge paarden die een koe doodeng vinden.

De beste manier is er toch steeds weer langs te gaan. Als je de mogelijkheid hebt, eerst van een afstandje en steeds dichterbij. Gewenning.
Hoe je haar aan moet pakken moet je zelf uitvinden. Het ene paard heeft kordaat leiderschap nodig, het andere veel tijd en ruimte en juist zachte aanmoediging.

Maar als je niet meteen verwacht dat ze het allemaal perfect zal doen, en dat niet gelijk op jouw gebrekkig leiderschap steekt, maar gewoon op omstandigheden, zul je jezelf daar een stuk prettiger bij voelen. Knipoog

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 19:24

Dankjewel, nou is een fjord wel erg koelbloedig maar wat jij zegt daar kan ik me goed in vinden.
Uiteraard zijn stieren eng Tong uitsteken hihi!
Ik neem het mee in me koppie en als ik het nodig heb gebruik ik het, gelukkig zijn de koeien dichtbij en kunnen wij de tijd daarvoor nemen wat ik ook zeker van plan ben.