Bijrijdpaard: combinatie traditoneel/NH?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Bijrijdpaard: combinatie traditoneel/NH?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 14:01

Hai mensen,
Zeer waarschijnlijk krijg ik een verzorg/ bijrijdpaard thuisthuis voor in de weekenden en vakanties. Ik loop natuurlijk flink op de zaken vooruit, want ik ben nog niet eens wezen kijken. Maar ja dat krijg je met enthousiasme. Vork Maar goed, voor zover ik weet is de eigenaresse ''traditioneel'' en rijdt dus engels. Ik zou graag, als dit mag, natural horsemanship (parelli) willen gaan doen. Zou dit te verwarrend voor het paard zijn, of denken jullie dat dit wel mogelijk is?

Sosha

Re: Bijrijdpaard: combinatie traditoneel/NH?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 14:07

Een paard heeft graag duidelijkheid, dus is wel fijner voor het dier als jij er mee omgaat zaols de eigenaar dat doet. Maar ik denk niet dat "Parelli-achtige" dingen nou echt zoveel problemen gaan geven bij een traditioneel opgeleid paard.

Het is nl meestal precies hetzlefde alleen met wat oefeningetjes, trucjes, gereedschap en dure naampjes een zgn. nieuwe "methode" geworden.

Gewoon goed opletten of je geen dingen doet die verwarrend kunnen zijn voor het paard. Dus eerst goed kijken hoe het van de eigenaar moet en dan kun je volgens mij daar best veilig omheen Parelliën, Voetsten of weet ik watten hoor.

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:29

Nee hoor, dat is zeker niet verwarrend voor het paard. Een paard kan echt wel onderscheid maken tussen verschillende mensen met verschillende methodes. Juist een heerlijke afwisseling voor hem. De kans groot is dat hij dressuurmatig nog fijner te rijden is doordat het werk minder eentonig wordt. En de dressuuroefeningen gaan vaak nog beter door de porcupinegame omdat het paard daarmee gevoeliger wordt voor druk.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:38

Ik zou om te beginnen even heel goed met de eigenaresse overleggen hoe zij daar tegenover staat. Er zijn mensen die een ontzettende hekel hebben aan dat in hun ogen 'zweverige gedoe'...

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:44

Sterker nog in mijn ervaring is NH in de vorm van grondwerk en loswerken zelfs een prima ondersteuning voor het "traditionele rijden". Je krijgt er een betere band met je paard door en hij/zij wil nog liever voor je werken. Bovendien zijn sommige oefeningen een goede voorbereiding op bijvoorbeeld de zijgangen onder het zadel. Het is natuurlijk wel duidelijker voor het paard als jullie rijstijl wel grotendeels overeen komt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:58

Lijkt me een kwestie van afspraken maken. Lachen

Allerlei vormen van grondwerk kunnen een leuke aanvulling op het werk zijn. Bij het rijden lijkt het me wel eerlijk tegenover het paard om één methode te hanteren.

Maar ook daarbij: ik rijd mijn paarden ook weleens op neus, met halsring of bit, en dat is allemaal prima te combineren als een aantal andere hulpen in orde zijn.

CADS schreef:
Citaat:
Een paard kan echt wel onderscheid maken tussen verschillende mensen met verschillende methodes

Dat maakt heel veel uit per paard. Een laconiek paard kan veel hebben, maar een onzeker, sensibel of nietzoheelergslim paard kan heel erg in de war raken bij verschillende benaderingen.

Samen komen jullie er wel uit. Lachen