dit verschilt alleen al sterk per type paard. om hierover iets zinnigs te zeggen moet je weten wat voor paard je voor je hebt. nieuwe dingen als LL-en vergen niet alleen fysiek eea, maar ook geestelijk. en met name dat laatste wordt nog weleens vergeten.
kijk dus in eerste instantie naar het paard. op zich kan je stukken rechtuit ll-en, in bijvoorbeeld een groot weiland, best al eventjes doen met een 2,5 jarige, maar houd rekening met zaken als wisselen en de geestelijke conditie. begin ook simpel. persoonlijk vind ik het essentieel dat een paard vóór het LL-en alle basishulpen van het halster goed kent, ga daarvoor lekker buiten wandelen, en streef naar een slap touwtje, ten allen tijde. leer je paard hierbij alvast dat je ook achter hem kunt lopen bij het wandelen, zonder contact (niet met de lijn maar mentaal gezien) te verliezen. de eerste daaropvolgende stap is de LL aan je halster vastmaken, en met wandelen zo eens wat stukjes sturen. kies daarvoor (uiteraard) een veilige omgeving waar je de ruimte hebt voor stuurfoutjes.
sorry, ik denk nu pas na. 2005, dan is hij dus een jaar ouder dan ik voor me had. de dingen die ik hierboven schrijf zijn zowiezo prima te doen, en gaan voor ieder onervaren paard prima op.
nogmaals, het type paard (lichamelijk én geestelijk) is wel van belang, doe het rustig aan en houd het simpel, kijk naar je paard, hij vertelt je wel wat hij wel en niet aankan.
op zich vind ik 3,5 jaar een mooie leeftijd voor een start met de lange lijnen, het is plezierig om te doen en vraagt fysiek veel minder dan longeren of rijden. het is ook een mooie basis voor het rijden, je kunt je paard inderdaad gymnasticeren, en daarnaast vertrouwen creëren in een begeleider die eens NIET voorop loopt.