Belasting van het paard aan de lijnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demian

Belasting van het paard aan de lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:55

De FAQ heb ik gelezen. Er wordt overal gezegd dat je vanaf 2,5 a 3 jaar kunt beginnen. Alleen ik kan er geen onderbouwing bij vinden.

Vanaf welke leeftijd is een paard lichamelijk in staat om te werken aan de dubbele lijn, zonder hiervan later schade aan pezen/botten etc. te ondervinden? En kan iemand dit onderbouwen? Ik doel hierbij op de oefeningen die normaal onder het zadel worden gevraagd: voltes (stap/draf), overgangen, vervolgens slangenvoltes, zijgangen etc. Hoe weet je NU of iets te belastend is (dus vóórdat het paard er last van krijgt) ?

Mijn pony is een New-Forest x Arabier ruin van juli 2005. Ik heb helaas niet de mogelijkheid tot 24/7 weidegang. Hij staat op dit moment in een open stal met een paddock eraan, maar daar kan hij ook niet lang rechtuit rennen. Dus ik vraag me af of het goed is hem dan aan de lange lijnen te werken? Verwijzingen naar artikelen zijn ook welkom, die van dr. Bennett ken ik al, maar daar staat niks over bovenstaande.

Aan de ene kant denk ik, het is goed om alvast te beginnen met gymnasticeren voor straks onder het zadel. Aan de andere kant, vraag ik lichamelijk niet te veel?

Rens_ke

Re: Belasting van het paard aan de lijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:21

Ik denk dat als je het rustig opbouwt, het geen kwaad kan. Je moet het vergelijken met jezelf en sporten. Als jij in eens kilometers achter elkaar gaat hardlopen dan kun je de volgende dag je ene been niet meer voor de andere krijgen.

Dus, iedere dag 5 minuutjes en dat uitbouwen tot uiteindelijk een kwartiertje/half uurtje is hoe ik het deed. En ik heb nooit iets gemerkt.

Je moet natuurlijk ook niet meteen de 5 minuten die je gebruikt, gebruiken om het paard te laten rennen. Ik zweer bij de stap, en overgangen laten lopen is ook heel goed voor de spieropbouw.

Succes!

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 19:51

Bedankt voor je reactie. Hoe oud was je paard toen je begon en hoe oud is je paard nu? Lachen

Waarschijnlijk heb je gelijk, dat als je het rustig opbouwt dat het geen kwaad kan. Eerst dacht ik: als hij drie is kan ik rijden, maar na het lezen van diverse artikelen en topics ben ik best wel onzeker geworden. Nu doe ik af en toe alsof hij van suiker is Clown

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 19:58

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:03

Lastig onderwerp. Ik denk dat veel mensen doen wat ze zelf goed achten, zonder welke onderbouwing dan ook. Het ene paard loop op 5 jarige leeftijd M1 en de ander is nog niets mee gedaan (bij wijze van spreken) Ik denk wel dat een paard van 3 jaar gelongeerd kan worden maar niet meer dan een kwartiertje ofzo op een grote volte. In- en uitstappen zou je dan rechtuit kunnen doen en niet aan de longe, dat scheelt weer.

Ik longeer zelf een 3 jarige 2 x per week, ongeveer kwartiertje ook. Hij is al onder het zadel, maar alles gaat met beleid en heel rustig aan.

Rens_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:27

Dat paard was toen net drie jaar. We deden het als spieropbouwende oefening.

Voor de variatie, en als je paardje er aan toe is, kun je op de cirkel ook balkjes neerleggen. Het paard zal dan zijn achterhand er onder moeten zetten, wil hij niet op zijn plaat gaan Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 00:09

dit verschilt alleen al sterk per type paard. om hierover iets zinnigs te zeggen moet je weten wat voor paard je voor je hebt. nieuwe dingen als LL-en vergen niet alleen fysiek eea, maar ook geestelijk. en met name dat laatste wordt nog weleens vergeten.

kijk dus in eerste instantie naar het paard. op zich kan je stukken rechtuit ll-en, in bijvoorbeeld een groot weiland, best al eventjes doen met een 2,5 jarige, maar houd rekening met zaken als wisselen en de geestelijke conditie. begin ook simpel. persoonlijk vind ik het essentieel dat een paard vóór het LL-en alle basishulpen van het halster goed kent, ga daarvoor lekker buiten wandelen, en streef naar een slap touwtje, ten allen tijde. leer je paard hierbij alvast dat je ook achter hem kunt lopen bij het wandelen, zonder contact (niet met de lijn maar mentaal gezien) te verliezen. de eerste daaropvolgende stap is de LL aan je halster vastmaken, en met wandelen zo eens wat stukjes sturen. kies daarvoor (uiteraard) een veilige omgeving waar je de ruimte hebt voor stuurfoutjes.

sorry, ik denk nu pas na. 2005, dan is hij dus een jaar ouder dan ik voor me had. de dingen die ik hierboven schrijf zijn zowiezo prima te doen, en gaan voor ieder onervaren paard prima op.
nogmaals, het type paard (lichamelijk én geestelijk) is wel van belang, doe het rustig aan en houd het simpel, kijk naar je paard, hij vertelt je wel wat hij wel en niet aankan.

op zich vind ik 3,5 jaar een mooie leeftijd voor een start met de lange lijnen, het is plezierig om te doen en vraagt fysiek veel minder dan longeren of rijden. het is ook een mooie basis voor het rijden, je kunt je paard inderdaad gymnasticeren, en daarnaast vertrouwen creëren in een begeleider die eens NIET voorop loopt.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:04

Bedankt voor je reactie. Mss dat ik idd buiten de bak aan de ll ga beginnen als de grond is ontdooid Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:22

mijn ervaring met buiten beginnen is iig erg goed, ik zie een enorme groei in zelfvertrouwen wanneer je van min of meer naast het paard lopen langzaam overgaat naar er schuin of zelfs recht achter lopen. paard moet dan veel meer zelf doen, langs 'enge' dingen bijvoorbeeld, nieuwe routes verkennen etc.

dat is wel prettig, voor zowel het rijden als bijv. het mennen later, immers als je erop zit kan je ook niet zomaar even voorop lopen om het paard te steunen, tenzij je afstijgt. een paard dat al geleerd heeft dat soort dingen zelf op te lossen zal daarin makkelijker en ook betrouwbaarder zijn.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:55

Ik vind het alleen een beetje eng dat áls hij schrikt en besluit zich om te draaien, dat hij verstrikt raakt in de lijnen. Sowieso ga ik even kijken voor een dubbele longeerlijn, dat houdt wat makkelijker vast.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:15

dubbele longe is in mijn ervaring te lang. ik gebruikte voor mijn paard een enkele longe met aan ieder uiteinde een knipje en die was zelfs nog aan de lange kant. voor mijn shet gebruik ik een lijn van in totaal 4,4 meter, dat is een prettige lengte. lange lijnen zoals je ze standaard (paardenmaat) koopt zijn rond 5,5 meter.

een dubbele longe zou ik dus niet doen, als hij dan omdraait kan hij inderdaad behoorlijk verstrikt raken. met kortere lijnen gebeurt dat minder snel. je kunt in het begin ook een longeersingel gebruiken om de lijnen door te leiden, zodat ze goed hoog blijven hangen. ook als het paard dan met de neus over de grond gaat blijven je lijnen vrij van de voeten/ benen.