kreupel door longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

kreupel door longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 20:53

Hallo,

Ik heb gezocht, maar kon niks vinden over dit onderwerp:
Het gaat hierom:kan een paard kreupel lopen door een bepaalde manier van bijzetten tijdens longeren? En zo ja, hoe kan dat dan?

Groetjes,

Sokje

Britt

Re: kreupel door longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:55

Ja hoor, dan zit er meestal toch wel iets behoorlijk mis in de rug/nek/benen, maar het kan wel Nagelbijten / Gniffelen
Weet niet hoe je hem hebt bijgezet in het geval waar je het over hebt?

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:55

ik heb gehoord dat ze kreupel kunnen gaan lopen als je de longeerlijn te kort hebt, dus kleine rondjes moet lopen.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:59

fleur_jewel schreef:
ik heb gehoord dat ze kreupel kunnen gaan lopen als je de longeerlijn te kort hebt, dus kleine rondjes moet lopen.

Maar dan is er toch iets niet goed met je paard.. Hij moet ook kleine wendingen kunnen maken, en dus ook op een kleinere volte rond kunnen draven zonder kreupel te lopen...

fleur_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:01

Ja, ik weet ook niet precies hoe het zit volgens mij heb ik het van instructiese die mij les geeft(weet niet zeker). maar ik zou het wel vragen als ik les heb. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:02

In geval van onbalans in een zware bak hoeft dat niet. Maar dan zijn er andere factoren.
Mijn pony heeft nog steeds een vrij slechte balans en op onze vorige stal hadden we een zware bak, waardoor ze echt niet op een fatsoenlijke volte kon lopen. Ging ze heel onregelmatig van. Dus dat deden we dan ook niet Vork

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 21:09

als je erg lang longeert,langer dan 30 minuten,en het paard is het niet gewend,kan er spake zijn van overbelasting.
longeren is zware arbeid voor een paard,en als de bak ook nog zwaar zou zijn ,is het dubbel op.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:03

Als je je paard met een te korte lijn longeerd (dus kleine voltes moet lopen) kan hij inderdaad kreupel gaan lopen. De hoef kan ten opzichte van het been maar tot een bepaalde grade een hoek maken hoe kleiner de volte hoe scherper de hoek hoe pijnleker voor het paard, natuurlijk kan het wel een paar keer maar als je lang blijft longeren gaat het pijn doen