probelemen met bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

probelemen met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 13:07

hoi,

ik ben nu ongeveer 8 maanden bezig met parelli met mijn 4 jarige hengst en het verschil is gigantisch. Hij is braaf in omgang onderdanig en het is echt leuk om met hem te werken. toen ik hem net had had ik gewoon bang van hem , hij steigerde tegen me omhoog beet en stampte als ik in stal kwam als hij at.

Ik ben niet gaan aanmodderen ,maar heb direct professionele hulp gehaalt. Dat was mijn eerste kennissmaking met parelli. We begonnen elkaar beter te begrijpen. Naast parelli volgde ik nog dressuurlesjes met hem, maar na een serieuse communicatiestoornis tijdens zo een les werd er besloten om voor een bepaalde periode enkel terug grondwerk te gaan doen met hem. Als resultaat een paard dat nog oplettender was en vooral graag werkt. Na een tijdje kon ik er terug op lekker ontspannen rijden na het grondwerk. Ook hadden we onze eerste lesjes bitloos rijden erop zitten na onze parelli les. We kunnen nu friendly game, hij heeft absoluut geen bang meer voor de stick ( dit heeft wel heel lang geduurt, ik kon hem perfect met de stick strelen, maar vanaf het moment dat ik zwaaide met de stick ontplofte hij) Wijken voor druk ( ik kijk nog maar naar zijn achterhand en hij gaat opzij) yoyo, zijgangen cirkling game in stap en draf. 8jes zijn we nu aan het doen en een balkje springen. Ook onder het zadel gaat hij opzij en kan je zijn achter en voorrhand opzij zetten. ook volgen en stoppen gaat perfect.

Het ging dus allemaal super, maar ik miste het dressuurwerk wel, ik rijd graag dressuur en zie het ook heel graag. Dus gisteren paardje de vrachtwagen op en naar de binnenpiste. Eerst even wat grondwerk en dan erop, bit in en rijden maar. maar wat me opviel was dat hij direct terug gespannen was en niet graag liep wel was hij heel gevoelig aan de hulpen maar hij zwaaide heel de tijd met zijn staart. Hij wou zelfs niet meer in galop aan springen ? Dus hop eraf touwhalstertje aan en lekker zonder enige dwang verder rijden. Hij is perfect stuurbaar zwiepte niet meer met zijn staart en je voelde hem gewoon terug ontspannen. Wat zijgangen gereden voorhand opzij achterhand opzij even de one rein stop oefenen wat tegenwoordig gaat zonder spanning op de leadrope. Maar weet iemand hoe het nu komt dat hij zo gespannen op het bit reageert ? Zijn tanden zijn een maand of 3 geleden gevijlt .

groetjes saar

Waratje

Re: probelemen met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:46

Als hij 4 is kan hij aan het wisselen zijn, dan kunnen ze een tijdje gevoelig reageren op een bit.
En mogelijk doe jij toch anders als je met een bit werkt of met een touwhalstertje.
Maarre, dressuurwerk? Met een 4-jarige? Misschien wil je te snel?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 18:19

hoi bedankt voor je antwoord. onder dressuurwerk versta ik stap,draf en galop wat voltes en ens een keertje van hand veranderen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 21:27

Als het bitloos zo goed gaat, dan laat je het toch zo Knipoog

Bit aan de wilgen Vork
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-11-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:05

Probeer in diezelfde binnenpiste eens met een bitloos hoofdstel te rijden, en dan gewoon hetzelfde als dat je altijd doet. Grote kans dat het daaraan ligt zo te lezen.

Edit: je wéét dat het aan het bit ligt, dat schrijft je namelijk al Clown Lezen blijft een vak apart.

Nou ja, als je weet dat het bit problemen veroorzaakt laat je het bit toch achterwege?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:06

hoi,

ik ga inderdaad het bit achterwege laten . We hebben straks weer de piste gehuurt en dan gaan we lekker zonder bit rijden. Dani62 hij wordt al zenuwachtig vanaf het moment dat ik het indoe
Laatst bijgewerkt door Katja op 12-11-08 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commentaar op verwijderde berichten verwijderd

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:41

Enkele berichten verwijderd.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:11

@TS: ben wel benieuwd of je nog hebt gereden zonder bit en hoe het is gegaan!?

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 13:37

Ik heb zonder bit gereden en het ging weer veel beter. mmandag heb ik terug les van mijn parelli instructeur en we gaan het dan eens bespreken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:06

Ondanks dat je het gebit goed bijhoudt door regelmatig een tandarts te laten komen, is een mond op die leeftijd vaak nog heel gevoelig, hoor Lachen . Mijn 4-jarige kent helemaal geen bit (en dat hou ik ook zo Ja ), maar ik merk altijd meteen aan hem als zijn mond gevoelig is en dan weet ik dat er weer iets gebeurd in die mond. Hij zit nog midden in het wisselproces en ik weet zeker dat hij het fijn vindt dat ik zijn mond met rust laat.

Fijn dat je het bit er even uitlaat. Misschien even wachten tot na het wisselen (ergens na zijn 5de als het goed is) of doe gewoon helemaal geen bit meer in. Doe ik ook niet en het bevalt me prima. Dressuurwerk is prima te doen zonder. Knipoog

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:10

Twiggy2008 schreef:
Ondanks dat je het gebit goed bijhoudt door regelmatig een tandarts te laten komen, is een mond op die leeftijd vaak nog heel gevoelig, hoor Lachen . Mijn 4-jarige kent helemaal geen bit (en dat hou ik ook zo Ja ), maar ik merk altijd meteen aan hem als zijn mond gevoelig is en dan weet ik dat er weer iets gebeurd in die mond. Hij zit nog midden in het wisselproces en ik weet zeker dat hij het fijn vindt dat ik zijn mond met rust laat.

Fijn dat je het bit er even uitlaat. Misschien even wachten tot na het wisselen (ergens na zijn 5de als het goed is) of doe gewoon helemaal geen bit meer in. Doe ik ook niet en het bevalt me prima. Dressuurwerk is prima te doen zonder. Knipoog

Hoi,
Als ik dat zo lees denk ik ook: meteen dat bit uit! Na enkele freestyle cursussen was het voor mij gauw duidelijk dat een bit echt niet nodig is. Ik heb mensen dressuur zien rijden zonder en het was echt super!!

Maar vreemd genoeg stop ik nu mijn eigen net gekochte Haflinger ook een bit in de mond Verward Ik sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden Haha! . Echter, nu zie ik dat ze de laatste weken zoveel speeksel aanmaakt tijdens het rijden. Zou dat ook van de tanden komen? Ach gut En zou ik er dan toch op staan om zonder bit te gaan rijden, of met een leren bitje? (Ik en mijn dochter zijn niet echt gevorderde ruiters dus ik durf mezelf niet te vergelijken met de mensen die ik bitloos zo mooi dressuur heb zien rijden.)
Ben benieuwd of ik toch hetzelfde advies krijg als 'bayaatje' Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 11:37

caspara schreef:
Maar vreemd genoeg stop ik nu mijn eigen net gekochte Haflinger ook een bit in de mond Verward Ik sta op een NH-stal en krijg les van een NH-instructrice maar zij vindt toch dat mijn 4,5-jarige haar rug beter leert gebruiken met bit (nageeflijk leren rijden). Ze wil dat wij pas later overstappen op bitloos. Ik ben zelf te onervaren om het goed te beoordelen. Ik zie wel dat mijn paardje er enorm op vooruit is gegaan door de lessen bij haar. Ze is relaxed, loopt mooi, vindt het duidelijk fijn om te rijden Haha! . Echter, nu zie ik dat ze de laatste weken zoveel speeksel aanmaakt tijdens het rijden. Zou dat ook van de tanden komen? Ach gut En zou ik er dan toch op staan om zonder bit te gaan rijden, of met een leren bitje? (Ik en mijn dochter zijn niet echt gevorderde ruiters dus ik durf mezelf niet te vergelijken met de mensen die ik bitloos zo mooi dressuur heb zien rijden.)

Zo te lezen heeft jouw instructrice het voor 't zeggen. Heel vreemd Verward
Vreemde instructrice ook om te denken dat je 'ruggebruik' voor mekaar krijgt met een bit.

Mijn advies is gewoon weer bitloos gaan rijden en lessen. En als je instructrice zich daar niet in kan vinden, op zoek gaan naar iemand anders. En neem dan een instructrice die jou leert rijden ipv het bit te zien als wondermiddel.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:03

j
Laatst bijgewerkt door caspara op 16-11-08 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:06

JoviBan schreef:
caspara schreef:

Zo te lezen heeft jouw instructrice het voor 't zeggen. Heel vreemd Verward
Vreemde instructrice ook om te denken dat je 'ruggebruik' voor mekaar krijgt met een bit.

Mijn advies is gewoon weer bitloos gaan rijden en lessen. En als je instructrice zich daar niet in kan vinden, op zoek gaan naar iemand anders. En neem dan een instructrice die jou leert rijden ipv het bit te zien als wondermiddel.

Beste Joviban, ik vind het niet zo vreemd dat je voorwaarts-neerwaarts aanleert met een bit en nageeflijk rijden. En gelukkig gaat mijn instructrie verder dan alleen rijden dus daar heb ik geen klachten over hoor Haha! . Bovendien, als ik mijn instructrice zou zeggen dat ik toch bitloos verder wil, dan zouden we dat ook meteen samen vormgeven. Dat weet ik zeker Ja . Waar ik aan twijfel is het volgende. Ik geloof dat het op termijn zonder moet kunnen. Maar wat ik nog niet zeker weet, is of ik dat NU wil doorzetten Verward . Een bit is zeker geen wondermiddel. Maar bitloos is ook geen wondermiddel (ik ken ook paarden die slecht bitloos worden gereden). Het is nu een kwestie van afwegingen maken:
- jonge mond, tanden wisselen: bit juist nu niet gebruiken
- net gevonden evenwicht niet verstoren: nu juist niet omschakelen naar bitloos

En dan vind ik mezelf nog zo nat achter de oren om die keuze te maken... Bloos

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:15

Ik wilde nog toevoegen dat ik door het lezen van de website van Joviban toch weer erg op het bitloos spoor zit Ja . Ik ga morgen met mijn instructrice praten of we niet volledig bitloos verder kunnen (we doen het nu af en toe en werken al heel veel op de grond met touwhalster, soms met dubbele lijnen en touwhalster). Moet toch mijn eigen gevoel meer volgen in het leven!! OK dan!

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 13:30

hoi,

ik heb vandaag les en ga het toch verder bespreken. Het paard zou volgens hem eers zonder bit alles moeten aanleren zeker een jong paard. Hij leert al zijn paarden bitloos op. Maar na een tijdje zou hij naar het schijnt ook zonder problemen met bit te rijden moeten zijn.

ik laat nog wel weten wat hij nog meer voor argumenten heeft

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 15:48

caspara schreef:
Hoi,
Als ik dat zo lees denk ik ook: meteen dat bit uit! Na enkele freestyle cursussen was het voor mij gauw duidelijk dat een bit echt niet nodig is. Ik heb mensen dressuur zien rijden zonder en het was echt super!!

Caspara, ben blij dat je je eigen gevoel volgt. Bij mij ben ik toch echt de baas over mijn paard en niet mijn instructrice. Gelukkig pretendeert ze dat ook helemaal niet. Knipoog
Super van je dat je inmiddels lekker je eigen weg gaat volgen.... Ik geef je groot gelijk!! Ja

Ik ben ook geen gevorderde ruiter in de (klassieke) dressuur, maar ken wel mijn paard door en door en heb zelf een doel voor ogen wat ik wil bereiken zonder dwang- en heftige hulpmiddelen. Dan gaat het maar wat langzamer dan misschien nodig is, maakt mij niet uit. Heb alle tijd van de wereld.
Overigens zie ik mijn paard ook prachtig lopen en zijn rug/achterhand beter gebruiken als mijn instructrice bitloos met hem aan de lange lijnen werkt, dus dan kan het ook als ik er op zit zonder bit, toch Knipoog ?
We zijn er druk mee bezig....

Overigens heeft mijn paard een paar wolfskiesjes op zijn lagen zitten. Dus die zouden er eerst uitgehaald moeten worden. De tandarts vindt dat op zich niet nodig, tenzij ik met bit ga rijden. Ben ik vooralsnog eigenlijk niet van plan. Knipoog

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:12

Jullie hebben helemaal gelijk. Morgen heb ik les en dan ga ik het aankaarten!
Ik weet overigens van het vorige tandenvijl-bezoek van de dierenarts dat mijn paardje ook twee wolfskiesjes heeft. Toen had ze daar nog geen last van maar nu misschien wel gezien het overmatige speeksel. Nog een reden om voor bitloos te kiezen want om nu haar kiezen te laten trekken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:14

Mijn tandarts raadde me ook af om de kiesjes te trekken, als het niet nodig was. Maar hij raadde me ook af om met bit te gaan rijden zo. Als jouw paard wolfskiesjes heeft, vind ik het al wonderbaarlijk dat je zo met bit kan rijden. Ik heb toevallig nog vandaag in mijn paard's mond gekeken en gevoeld en hij zou echt vreselijk last hebben van een bit, hoor. Ze zitten precies op DE plek. Is dat bij jouw paard niet het geval?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 20:22

Tja...geen idee OF je het zo hebt gedaan ( mag eigenlijk hopen van niet) maar als je al weken bitloos aan het rijden bent en dan ineens een bit in de mond van je paard gooit en ook nog eens op een andere locatie gaat rijden, kan ik me voorstellen dat hij eerst even gespannen rondliep.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 22:19

Twiggy2008 schreef:
Mijn tandarts raadde me ook af om de kiesjes te trekken, als het niet nodig was. Maar hij raadde me ook af om met bit te gaan rijden zo. Als jouw paard wolfskiesjes heeft, vind ik het al wonderbaarlijk dat je zo met bit kan rijden. Ik heb toevallig nog vandaag in mijn paard's mond gekeken en gevoeld en hij zou echt vreselijk last hebben van een bit, hoor. Ze zitten precies op DE plek. Is dat bij jouw paard niet het geval?

Aanvankelijk had ze absoluut geen last van het bit. En aanvankelijk dat was echt nog een periode van enkele weken nadat de dierenarts de wolfkiesjes had geconstateerd. Voor de controle had ze ook geen last dus ik zei ook tegen de dierenarts dat ik niks had gemerkt. Dan konden ze gewoon blijven zitten, zei zij. Maar nu de laatste pakweg tien dagen maakt ze ineens heel veel speeksel tijdens het rijden en soms als ze eet. De wolfskiezen zitten wel erg ver naar achteren, verder dan het bit ligt. Maar ze kan ook nog aan het wisselen zijn, toch? En dan zou ze van andere kiezen dan die wolfskiezen last kunnen hebben. Kortom, voor de mond van een 4,5- jarige is een bit zeker niet ideaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:09

caspara schreef:
Maar ze kan ook nog aan het wisselen zijn, toch? En dan zou ze van andere kiezen dan die wolfskiezen last kunnen hebben. Kortom, voor de mond van een 4,5- jarige is een bit zeker niet ideaal.

Oja, ze zijn in principe op 4,5-jarige leeftijd nog bezig met wisselen. Ben zeer zeker met je eens dat een bit bij jonge, wisselende paarden niet ideaal is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:28

Je hoeft nu niet te besluiten wat je tot in lengte van dagen gaat doen. Heeft het paard nu last van het bit, dan rij je (een tijdje) bitloos, heeft het paard geen problemen meer met een bit en vinden jullie het om wat voor reden dan ook voordeel bieden om met bit te rijden, dan doe je er weer een bit in. Maak het niet moeilijker dan het is. Knipoog

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 12:24

Hoi,

we hebben gisteren les gehad en we gaan het voorlopig bitloos houden. Binnenkort ( zal nog wel een hele tijd duren) wordt er ook geoefent met het bit. Hij moet het blijkbaar zowel met als zonder bit doen. Wat me wel opvalt, het is niet zomaar ff bit uitdoen en zo gaan rijden, nee het is een totaal andere manier van rijden wat ons beiden wel bevalt.

@aerdenhout1 de piste in kwestie wordt wekelijks gebruikt en we waren een week of 2 bitloos aan het rijden

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:36

bayaatje schreef:
Hij moet het blijkbaar zowel met als zonder bit doen.

Het is toch jóuw paard, of zie ik dat verkeerd ... Bloos! ?

Ach ja, enniewees, als het zo prima bevalt begrijp ik niet waarom een paard persé moet wennen aan een bit. Alsof er iets mis zou zijn met een paard wanneer het geen bit duldt Clown .