[AR] Stanley voor de kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Stanley voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 17:24

Ik wil heel graag me haf voor de kar beleren.

Maar mijn vermoede is dat hij het waarschijnlijk al ooit heeft gedaan. Hoe kan ik daar achter komen?

Vandaag van iemand een menhoofdstel geleend. En toen ik hem in had, Had hij hem echt zo in of hij al jaren zo stang in zijn mond heeft gehad.

Het enige was dat hij even moest wennen dat hij niks achter zich zag. Maar echt bang was hij niet. Toen ben ik even met 2 longeerlijnen en een longeersingel achter hem gaan lopen (heb ik al eens vaker gedaan alleen dan zonder menhoofdstel maar een gewone) en dat deed hij er goed! Het enigste was dat hij mijn aanwijzingen niet snapte (omdat ik er nog niet zo veel verstand van heb)

Binnenkort mag ik ook het tuig een keer lenen (dit tuig is van een haflinger van 1.40 en die van mij is zelf ook1.40)

Maar nu komt nog een vraag
Ik heb er nog geen ervaring mee met het menne (ben wel van plan om menbewijs te halen)

Maar stel stanley heeft het allemaal al gedaan dan is het gewoon een kwetsie van weer oppakken. Maar dan ben ik van plan om het op te laten pakken door iemand die wel ervaring heeft met mennen. Of moet ik hem als nog naar een beleerstal brengen?

Ik moet het allemaal zelf betalen. en dan vind ik niet erg maar dan moet ik wel weten waar ik an toen ben. Dus hoe kom ik erachter of me paard het ooit gedaan heeft?

Oja stanley is 10 jaar en nu 3 jaar in mijn bezit. Daarvoor nog een jaar manege pony geweest. En daarvoor was hij ong 6 jaar hengst.

Als ik aan het rijden ben en iemand rijdt met een z'n kar in de bak verblikt en verbloosd hij niet. Terwijl ik net een kleine maand op die stal staat. De vorige stallen reed er nooit iemand met een kar.

Arvanti_haf

Re: Stanley voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:57

Ik heb Arvant ook zelf voor de kar gezet. Ik had ook geen verstand van mennen. Khad het nog nooit gedaan.
Ik heb Vantje toen voor de kar gezet, en die stap was veel te groot.
Toen heb ik hem eerst los tussen een los lamoen gezet. Ook heb ik achter hem gelopen met een longeerlijn in mijn handen. Ik had de lijn helemaal volgenhngen met rammelende ijzers en alles wat kabaal maakta als hij liep. Ik kon die lijn zo los laten. als het zou moeten. Ik heb Arvant ook wel voor de band gehad, maar dat vond hij super eng. Het feit dat hij gewicht moest trekken niet, maar het rammelde heel raar.
Ik heb hem toen ene keer met hulp van meiden hem er maar gewoon voorgezet, en dat gaat nu prima. Ik heb het zelf gedaan, en dat voelt dubbel zo goed!
heel veel succes ermee. Zo kun je allicht testen wat hij al kkan en wat niet!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:49

Ik zal het absoluut niet zelf gaan proberen.
Helemaal als je zelf geen ervaring ermee hebt.
Groen met groen maakt bont en blauw Knipoog.

Ik ben (ook) zo stom geweest om het zelf te gaan doen.
Had haar voorbereid met dubbelelijnen, tuig etc etc.
Ging allemaal super ook voor de wagen totdat ze (de 3e keer) een misstap deed, in paniek raakte en ik te onervaren was om te weten wat ik moest doen...
Toen toch weer geprobeerd maar het was gedaan, ze durfde niet meer voor de wagen, volledige paniek.
Ik heb haar daarna naar een proffesionele beleringsstal gebracht en zij hebben haar super beleerd!
Door die stomme fout van mij vind ze sommige geluiden van de wagen nog wel eng maar nu ik zelf ook mijn koetsiersbewijs heb gehaald én nog les gaat het goed en weet ik hoe ik erop moet reageren.

Het kost misschien wat centen maar je kan er lang plezier van hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 23:53

Hier een zelfde verhaal als bij Succubi, maar dan nog net wat erger!

Helemaal zelf alles gedaan, ging super!

5e keer voor de kar ging het echter helemaal fout!

Paard in de weide ernaast ging aan de kletter, mijn paard mee, en 4 bochten naar rechts is 1 teveel Clown

Daar gingen we!

Heb het nooit meer geprobeerd, en ben intussen gestopt met het betreffende paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:00

Advies: ga aan de slag mét een instructeur. Die kan snel genoeg peilen of het paard ooit betuigd is geweest en dat kun je niet aflezen aan het feit dat ie geen punt maakt van een stangbit. De meeste paarden worden daar niet anders van namelijk, ook groene paarden niet.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:05

Ik ben het met suleilitha eens.
In ieder geval minimaal een ervaren instructeur erbij nemen.
Wat vervelend Robijntjah! Jammer dat je het daarna niet meer hebt op durven pakken.
Ik moet eerlijk zeggen dat nu Marny zo goed beleerd is zij heel ontspannen voor de kar loopt, maar dat ik de schrik er nog wel goed in heb en het altijd weer spannend vind om te doen.
Gelukkig laat ik mijn spanning niet merken aan haar en ontspan ik snel weer als ze zo lekker loopt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:13

Mja, het was ook niet echt mogelijk meer, ik zat met een scheur in mijn enkel, en de kar was kapot Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:17

Ts, nog even over dat menbewijs, dat kan je niet redden Knipoog
Het is hetzelfde als een rijbewijs, als je dat hebt moet je het eigenlijke rijden nog leren...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 00:24

Auwtjs!
Bij ons was de boom gebogen.
Ze schrok van een bal, stapte naar de zijkant en de boom kwam om een paal. Toen voelde dat ze vast zat, raakte in paniek, steigerde en trok haar tuig en de kar kapot.
Gelukkig kon de boom terug gebogen worden (had de stalhouder heel lief voor mij gedaan) en een nieuw (beter) tuig besteld.

Als ik mijn leidsels goed vast had had ik controle over haar gehad en had ik haar kunnen corrigeren.
Aangezien ik niet wist hoe je leidsels goed vast moest houden is het fout gegaan, iets wat je in les 1 leert (altijd contact houden met de mond maar ik dacht dat dat zielig was met een stang Frusty )

Eveneens met suleilitha eens.
Menbewijs is echt de basis, door veel te doen krijg je meer ervaring.
Wel heb ik veel geleerd door mijn menbewijs.
Van verkeer, richting aangeven tot aan optuigen, aan en uitspannen en het mennen zelf.
Daarna ben ik gaan lessen om meer ervaring op te doen en haar ook dressuurmatig kan mennen.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:09

hihi... ze hebben altijd al overf mij gezegd dat het zot is zoals ik met mijn paardje opga.... maar het gaat allemaal prima met ons, super goed zelf! We doen het niet helemaal gemiddeld, maar dat maakt onze band juist zo hecht! Haha!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:20

Nou , zou zeggen ga alsjeblieft niet zelf aan klooien........ heb zelf op een stal gestaan die beleren en zelfs
daar gaat het nog wel eens zoals het niet moet....... je kan altijd verrast worden en dan is ervaring erbij
toch zeker wel goed.
Er gebeuren al genoeg ongelukken en denk niet dat je bij dat lijstje wilt horen.......
En als het zover is ga ook nooit alleen op stap, neem altijd iemand mee.............

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:24

jah, heb je ook wel gelijk in, er KAN zat fout gaan....

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:27

Ik kan ook lezen en schrijven met mijn paard.
Ook als ik op de wagen zit weet ik waar ze wel of niet naar zal kijken of op zal reageren. Ik ben de enige op stal die alles met haar doet zonder halstertouw of longeerlijn.
Maar dat maakt op het moment dat er iets mis gaat helemaal niks uit. Dan komt het eerder op kennis en ervaring over het mennen.
Als je een meisje hebt die jaren met ponnies omgaat maar nog nooit heeft gereden. Die ga je toch ook geen jong paard geven om te beleren onder het zadel?
Ondanks dat ze zo goed met haar ponny omgaat?

Juist als je je ponny zo goed kent kan het fout gaan!
Dan gebeurd het altijd als je het niet verwacht.
Ik ben er ook zo ingestonken. Ik ken Marny al wat jaren, we hebben uuuuuuren buitenritten gemaakt, doen heel veel grondwerk.
Ze kijkt nóóit op van een bal! Behalve die 1e dag.... En toen kwam het toch op mijn menkunsten aan... en die had ik niet.

Ik wil je hiermee niet aanvallen hoor, en je hebt vast een hele goede band met je ponny, daar ben ik alleen maar blij om!
Maar ga er niet vanuit dat je daarmee er komt.
En tot nu toe heb ik van de 3 paarden die ik voor de wagen ken, hebben we het alle 3 zelf geprobeerd en uiteindelijk zijn ze alle 3 met trauma en al naar de beleringsstal gegaan.
Gelukkig is het nog goed gekomen maar 1 paard heeft er wel een enorm litteken aan haar been aan over omdat er een boer was die dacht dat hij haar wel even kon beleren....

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 10:27

Onze tuigers worden ingereden bij van Zijtveld in Soest.

Josina rijdt op nationaal niveau mee en beleerd daarnaast jonge tuigers. Josina en haar vader zijn hele vriendelijke rustige mensen die je mijn inziens gerust kan bellen voor informatie over eventuele aanpak. Ik weet namelijk niet of ze bijvoorbeeld ook haflingers aannemen. Het is in iedergeval kleinschalig en je betaald niet de jackpot als je hem daar wilt brengen.