Stijgeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_coquette_

Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:12

Hoi,

Ik heb een haflinger merrie van 4 jaar.
Wanneer ik haar aan de longe neem is ze soms heel braaf,
Doet alles halt, stap, draf, galop op stem.
Maar soms... komt ze stijgerend op me af!
Ik heb altijd me longeerzweep bij en ik geef haar dan een tik (niet hard) maar ze geeft er helemaal niks om! (niet voorwaarts)
Het eenigste wat ze dan doet is nog meer stijgeren en bokken.
Dit doet ze ook als ik haar geen tik geef en alleen met stem voowaart probeer te krijgen.
Wanneer ik zonder zweep ga longeren vertikt ze het helemaal!
Ze is niet bang van de zweep...
Op de momenten dat ze heel braaf is beloon ik haar met stem, en soms met wat lekkers..
Ook stop ik wanneer ze zich goed gedraagd...(niet gelijk maar na een tijdje)

Groetjes Anke

siskeh

Re: Stijgeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:15

zweep moet ook een hulpmiddel zijn, en je zou er eigenlijk zonder moeten kunnen IMO.
zelf zou ik niet eerder weer gaan longeren dan dat je 100% respect van je paard krijgt zonder zweep.

kun je wel goed met je paard lopen van en naar de wei?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:16

siskeh schreef:
zweep moet ook een hulpmiddel zijn, en je zou er eigenlijk zonder moeten kunnen IMO.
zelf zou ik niet eerder weer gaan longeren dan dat je 100% respect van je paard krijgt zonder zweep.

kun je wel goed met je paard lopen van en naar de wei?

Ja verder kan ik gewoon alles met haar... zonder dat ze ook maar ooit stijgerd of bokt... het is alleen wanneer ze zo een bui heeft tijdens het longeren..

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:44

zorg dat ze respect voor je krijgt en datze jouw als DE LEIDER ziet anders kan het best gevaarlijk worden je kan respect bekome door elke dag even te oefenen op stelte staan als jij stilt staan en dat doe je door vol zelfvertrouwe te gaan wandele(voor het paard achterwaarts stappen) gwn aan de hand en als jij wilt stoppen met je armen zwaaien of geluid maken en dan moet zij ook direct stoppe en als je dit dikwijls oefent totdat ze stopt als jij naast haar loopt en stopt zonder nog iets te zegge dan ziet ze jou als haar leider dus veel succes !!

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:14

Net als alle andere, je paard denkt dat ie de baas van jou is en vind het maar vervelden wat jij daar aanhet doen bent. Dus tanden om mekaar en doorzetten!!! Geen enkele weerstand meer van haar dulden, ookal kijkt ze je maar met een kwaad gezicht aan. Veel succes Cool Knipoog

Groetjes Wolly

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:32

Steigeren...

Heb je hulp? Dit gedrag is gevaarlijk en moet heel snel de kop in gedrukt worden. Ik heb de indruk dat je daar zelf (nog) niet handig genoeg voor bent, dus wacht niet te lang en vraag een kordaat iemand om je te helpen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 16:27

twinkle_poes schreef:
zorg dat ze respect voor je krijgt en datze jouw als DE LEIDER ziet anders kan het best gevaarlijk worden je kan respect bekome door elke dag even te oefenen op stelte staan als jij stilt staan en dat doe je door vol zelfvertrouwe te gaan wandele(voor het paard achterwaarts stappen) gwn aan de hand en als jij wilt stoppen met je armen zwaaien of geluid maken en dan moet zij ook direct stoppe en als je dit dikwijls oefent totdat ze stopt als jij naast haar loopt en stopt zonder nog iets te zegge dan ziet ze jou als haar leider dus veel succes !!
En dat is juist het probleem.. zulk soort dingen doet ze allemaal.. het is alleen met longeren... dat wandelen doet ze al stoppen wanneer ik naast haar loop

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:30

Zoals al eerder opgenoemd, dit gedrag is gevaarlijk en moet meteen de kop ingedrukt worden.

Je zegt dat je haar een tik geeft (niet hard) maar dat ze daar niet van onder de indruk is.

Dat tikje is fout. Dat moet een mep worden waar ze wel van onder de indruk is. Of je moet hem helemaal niet geven.

Onthou: iedere correctie die je geeft moet aankomen, anders is het een correctie die je niet had hoeven geven. Als je al beslist om een tik te geven en ze daar niet onder de indruk is, moet je harder ingrijpen, tot ze wel onder de indruk is, anders leer je haar alleen maar dat ze je niet serieus hoeft te nemen.

Wat je met die tik echter nu al uitlokt, en dat kan nog erger worden als je echt gaat meppen, is dat ze je echt aanvalt en de confrontatie aangaat. En dan moet je heel stevig in je schoenen staan om dat op te lossen.

Ik zou in jouw geval willen adviseren om het longeren even te laten voor wat het is, en aan grondwerk te gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Dan hoef je niet met de zweep te tikken, en loop je ook geen gevaar op een confrontatie die heel gevaarlijk kan worden.

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:03

geef haar eens een tip met je zweep tegen haar buik als ze steigert. dat is namelijk een zeer gevoelige plek.
ik heb het maar 1x bij mijn hengst hoeven doen en sindsdien laat hij het wel uit zijn hoofd om direct richting mij te steigeren
succes

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:36

ik ken het probleem.
vroeger reed ik het paard van iemand anders en longeerde ik hem ook.
helaas was dit ook een paard wat ging steigeren en het express richting jou deed.
ik heb hem een mep verkocht, maar dat werd niet in dank afgenomen
want hij vloog de zweep aan.
als ik toen enigszins wist wat grondwerk was
had ik dat gelijk gedaan want het heeft voor gevaarlijke situatie's gezorgt.
probeer je paard niet uit
tenzij jij echt weet dat je het aan kan,
maar dat denk ik niet aangezien jij een topic over dit onderwerp start.

succes en ik hoop dat je eruit komt

xxxkimmxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:47

ik werk met jonge paarden die zadelmak gemaakt moeten worden. Ook die stijgeren soms.
Ik heb geleerd dat als ze niet kunnen stijgeren als je ze voorwaarts laat lopen.
Soms is het nou eenmaal nodig om je paard een keer een flinke tik met de zweep te geven, en als je daarna goed je stem gebruikt, weet ie ook da ie nergens bang voor hoeft te zijn!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:12

Ik ben absoluut niet voor slaan of geweld, maar in zo'n situatie moet je gewoon echt even hard optreden. Jij bent de leider. Dus ja, toch een keer echt een flinke klap geven, desnoods tussen de oren, en dan is het over. Beter 1 harde raakke klap, dan een 'gevecht' met je paard aangaan, dat moet je altijd vermijden. Succes!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:14

Levensgevaarlijke suggesties hier allemaal.....

Heb je geen ervaring/ben je niet handig/zelfverzekerd genoeg: vraag hulp!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:15

Margreet schreef:
Levensgevaarlijke suggesties hier allemaal.....

Heb je geen ervaring/ben je niet handig/zelfverzekerd genoeg: vraag hulp!!

wat bedoel je daarmee? :7

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:39

Precies hoe ik het zeg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, absoluut eens, maar vanaf de grond (!!) een paard tussen z'n oren willen slaan, dan moet je wel echt levensmoe zijn....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:45

Margreet schreef:
Precies hoe ik het zeg. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, absoluut eens, maar vanaf de grond (!!) een paard tussen z'n oren willen slaan, dan moet je wel echt levensmoe zijn....

wat nou levensmoe? 8)7
en waar staat slaan nou weer op? dat heb ik niet gezegd, een tik tussen de oren had ik het nog altijd over.