Alternatief voor loswerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusjuhh

Alternatief voor loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 23:14

Hoihoi,

Het paardje dat ik in ga rijden is een 3,5 jarige arabische hengst, waar nog amper iets mee is gedaan.
Het liefste doe ik dit zo veel mogelijk volgens Nh-methodes.
Longeren gaat goed, alleen is er bij onze stal geen mogelijkheid om hem los te gooien en zo iets te doen met hem.
Er is een kleine paddock, eigenlijk te klein hiervoor.
En de buitenbak wil de eigenaar van de stal liever niet, omdat hij aan de weg grenst, en dat voor een hengst uit veiligheidsoverwegingen niet wordt gewaardeerd.
Nu probeer ik al veel aan de hand, en aan de longe dus, maar ik kan mij voorstellen dat ik veel essentiele dingen mis. Hoe kan ik dit compenseren?

Groetjes,

Dani_

Re: Alternatief voor loswerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:29

Omdat je de bak die aan de weg grenst niet mag gebruiken wegens veiligheidsoverwegingen neem ik aan dat je met dit paard ook de weg niet op mag?

Dat zou mijn advies namelijk zijn; wandelen. Of schriktrainingen of clickeren of parelli level 1.

Longeren vind ik saai, afmattend en geestdodend... Daarbij is het paard te jong om al ingereden te worden.

Ik zou er eerst eens voor zorgen dat dit paard niet meer als gevaarlijke hengst wordt gezien, dat lijkt mij het essentiële dat je nu mist. Een hengst is ook gewoon een paard. En omdat hij wegens gevaar al niet in de buitenbak mag vraag ik me af hoe deze hengst wordt gehouden?

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:50

Nee de eigenaar van de stalling is redelijk streng om dergelijke dingen. Zo vindt hij het bij hengsten ook alleen goed om met hengstenketting over het erf te lopen met ze.
Het is een paardje waar verder niks mee gedaan is, ook niet aan verkeersmakheid, en de stal grenst aan een drukke weg, dus meteen naar buiten zie ik op dit moment ook nog niet zitten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:56

Zo te horen heeft deze staleigenaar liever dat het hengstje van zijn edele delen wordt ontdaan.

Wordt deze hengst straks ook voor de dekdienst gebruikt?
Kan hij de buitenbak uit?
Want als hij er uit kan moet die man er helemaal geen paarden in laten rijden. Zo niet dan snap ik het probleem niet helemaal. Hoe wil hij dat de hengst straks gereden wordt? In dat kleine paddockje?
Misschien toch eens voor een andere stalling kijken.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:38

Andere stalling zoeken Ja !!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:43

Ondanks dat een Arabier een laatbloeier is, vind ik 3,5 jaar niet te jong om in te rijden.

Ik zou ik de paddock en longeerkraal grondwerk met hem gaan doen. De basis van Parelli kan daar namelijk heel goed in. Ga niet stomweg longeren, maar ga de games met hem doen. Verder weet ik niet hoe de hengst is in omgang, en of je geen risico's loopt bij het spelen van die games, vooral omdat het een hengst is. Dat moet je verder zelf beslissen.

En mag ik vragen hoeveel paarden je hebt ingereden?

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:46

ponyparadijs schreef:
Zo te horen heeft deze staleigenaar liever dat het hengstje van zijn edele delen wordt ontdaan.

Wordt deze hengst straks ook voor de dekdienst gebruikt?
Kan hij de buitenbak uit?
Want als hij er uit kan moet die man er helemaal geen paarden in laten rijden. Zo niet dan snap ik het probleem niet helemaal. Hoe wil hij dat de hengst straks gereden wordt? In dat kleine paddockje?
Misschien toch eens voor een andere stalling kijken.

Ja ik heb het idee dat de staleigenaar dit ook het liefste heeft.
Het paard is van een oudere vrouw, dus helaas kan ik er zelf niet over beslissen om te verhuizen van stalling, anders was het al een stuk makkelijker geweest Bloos
De eigenaresse denkt er wel over om hem te laten dekken.
De buitenbak kan wel afgesloten worden, maar het hek is niet erg hoog, dus waarschijnlijk is hij bang dat het paard erover heen springt oid.
Maar de binnenbak mag ook niet losgegooid etc worden. :s

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 13:55

Cassidy schreef:
Ondanks dat een Arabier een laatbloeier is, vind ik 3,5 jaar niet te jong om in te rijden.

Ik zou ik de paddock en longeerkraal grondwerk met hem gaan doen. De basis van Parelli kan daar namelijk heel goed in. Ga niet stomweg longeren, maar ga de games met hem doen. Verder weet ik niet hoe de hengst is in omgang, en of je geen risico's loopt bij het spelen van die games, vooral omdat het een hengst is. Dat moet je verder zelf beslissen.

En mag ik vragen hoeveel paarden je hebt ingereden?

Ik heb nog geen haast met inrijden, denk dat ik nog gauw een paar maanden (minstens) bezig ben met grondwerken en longeren etc.

Het is een hengst met redelijk gewoon hengstengedrag. Hij heeft nog nooit echt iets geleerd.
De eigenaresse geeft ook aan dat zij geen nee durft te zeggen tegen hem.
Er is dus nog niet echt iemand geweest die consequent tegen hem was en grenzen aangaf. Dus in zoverre is hij nog erg zijn grenzen aan het opzoeken.
Wel is hij erg leergierig, hij leert ook supersnel.
Ik heb niet het idee dat ik met hem risico's loop. Hijs speels, maar geen gemene trekjes oid.

Dat mag:)
Ik heb een stuk of 4/5 paarden ingereden als tweede persoon (bijrijdster). Dit is het eerste paard wat ik eigenlijk grotendeels zelf inrij (met veel mensen om mij heen die zat adviezen geven en meekijken)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:19

Ik zou als ik jou was eens in overleg gaan met de eigenaresse. Je wordt erg belemmerd in wat je mag. En ik neem toch aan dat zij net zo veel betaald als elk ander daar op stal. Maar daarin tegen mag je dan niet eens gebruik maken van de buitenbak.
Dat je in de binnenbak niet mag loos gooien klinkt mij als een algemene regel.
Misschien kan je met de stal eigenaar afspreken dat je alleen de buitenbak gebruikt als er niemand anders in de bak is. En dat het op jullie (eigenaresse voornamelijk) eigen verantwoording is. Misschien dat het dan wel mag?

Zeker een gesprek aan gaan met de eigenaresse hoor. Misschien vindt ze het wel goed om ergens anders te gaan staan.
En voorlopig maar in de longeerkraal aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 14:21

Als het paard geen grenzen kent, zou je weleens tegen het feit aan kunnen lopen dat hij het gevecht met je aangaat op het moment dat jij hem die grenzen laat zien. Dat is hengstengedrag.

Verder moet je juist met een leergierig paard uitkijken dat je niet te lang bij het longeren en grondwerken blijft hangen. Hij gaat zich dan heel snel vervelen. Je schreef in een eerder topic dat al dat je er de tijd voor wilde nemen. Maar met drie weken kun jij er gewoon op gaan zitten, het echte doorrijden komt pas als je er op zit.

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:16

Cassidy schreef:
Als het paard geen grenzen kent, zou je weleens tegen het feit aan kunnen lopen dat hij het gevecht met je aangaat op het moment dat jij hem die grenzen laat zien. Dat is hengstengedrag.

Verder moet je juist met een leergierig paard uitkijken dat je niet te lang bij het longeren en grondwerken blijft hangen. Hij gaat zich dan heel snel vervelen. Je schreef in een eerder topic dat al dat je er de tijd voor wilde nemen. Maar met drie weken kun jij er gewoon op gaan zitten, het echte doorrijden komt pas als je er op zit.

Oke thnx voor de tip. De kans dat hij zich gaat vervelen had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Ik probeer hem nu vooral in de longeerbak te laten luisteren naar mijn stem, en overgangen etc goed te doen. ( de galop heeft hij bijv veel moeite mee, is op dit moment nog vooral bokken, en dan weer terugvallen in de draf) Dit gaat idd erg snel al stukken beter, dus wie weet volgende week maar eens een zadel erop (heeft hij al 5 keer ofzo gehad, toen een dochter van de eigenaresse ermee bezig is geweest)

Dat hij het gevecht aan wil gaan begin ik onderhand al te merken, maar op andere momenten accepteert hij mijn leiding tijdens het longeren wel weer. Op dit moment heb ik nog het idee dat het een redelijk lieve hengst is Knipoog

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 23:19

ponyparadijs schreef:
Ik zou als ik jou was eens in overleg gaan met de eigenaresse. Je wordt erg belemmerd in wat je mag. En ik neem toch aan dat zij net zo veel betaald als elk ander daar op stal. Maar daarin tegen mag je dan niet eens gebruik maken van de buitenbak.
Dat je in de binnenbak niet mag loos gooien klinkt mij als een algemene regel.
Misschien kan je met de stal eigenaar afspreken dat je alleen de buitenbak gebruikt als er niemand anders in de bak is. En dat het op jullie (eigenaresse voornamelijk) eigen verantwoording is. Misschien dat het dan wel mag?

Zeker een gesprek aan gaan met de eigenaresse hoor. Misschien vindt ze het wel goed om ergens anders te gaan staan.
En voorlopig maar in de longeerkraal aan de slag.

Ik mag van de buitenbak gebruik maken, maar alleen als ik naast hem sta met een hengstenketting vast.
Maar idd ik ga het er iig nog eens met haar over hebben! Het is mij ook nog niet 100% duidelijk hoe zij over sommige dingen denkt, dus dat is ook lastig.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 08:55

Maar als je wil rijden kan je er toch niet naast staan met een hengstenketting!
Bovendien (ik weet niet of dat mag natuurlijk) kan je ook niet longeren met een hengsten ketting!
De man (staleigenaar) is vast een nogal ouderwetse man die niks van moderne (NH) manieren moet hebben!

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 13:46

JAh idd. naja longeren vindt hij dan wel goed, maar alleen met een hoofdstel in, en dan de longeerlijn door het bit heen zal maar zegge (dus hetzelfde idee als hengstenketting.

Dat idee had ik nou ook...Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:30

Nou, ik zou gillend wegrennen als ik op zo'n stalling zou staan Gestoord . Niemand heeft mij te vertellen of ik mijn paard los werk of niet, want dat maak ik zelf uit. Hengstenkettingen en bitten doe ik niet aan en als je longeerring zo krakkemikkig is dat je bang moet zijn dat je paard er uit springt, tja.......

Overigens vind ik het super van je dat je je tijd neemt met beleren en inrijden. Ik wens je veel succes en hoop dat je een betere plek kan vinden. Al hoewel je natuurlijk altijd eerst een gesprekje kan proberen, maar zoals je het beschrijft zie ik al helemaal zo'n conservatief type voor me en daar ben ik een beetje allergisch voor. Knipoog

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-08 20:15

Hahahahaha inmiddels heb ik wel voor elkaar dat ik nu longeer zonder longeerlijn in die longeerbak dus dit scheelt al een hoop, en ik probeer daar wat grondwerk te doen.
Ben nu bezig met hem zo netjes te laten lopen dat de staleigenaar hem een engeltje gaat vinden en meer goed gaat vinden(A) helaas is t op dit moment nog een erg ondeugend hengstje wat ook naar alles hapt wat voorbij loopt:P dus dat duurt helaas nog ff.

Heel erg bedankt voor je tips!:)