snowdon schreef:
* Loswerken
* Join-up
* Follow-up
* Dominantiespel
* "wegsturen tot overgave"
* Los longeren
* Freestylen
* Friendly game
Graag jullie gedachtes bij deze termen, tuurlijk zijn er meer termen in het NH-gebied. Dus als jullie nog ergens verwarring bijhebben, kaart het aan!
*Loswerken is een Emiel Voest term, het doel dat hij hiermee wil bereiken is dat jij je paard harder en langzamer kan laten gaan en in een bepaalde richting kan sturen, meer niet.
Je zou er natuurlijk ook los werken van kunnen maken
dan zou mijn ingeving zijn zonder touwtje tussen jou en je paard..
*Een join-up is een Monty Roberts term, doel: je paard zal zich onderdanig tonen (wat vaak vergeten wordt: dit is alleen blijvend als je daarna geen 'domme', niet leider achtige fouten meer maakt en je niet als leider gedraagt) en hierdoor zal hij doen wat jij vraagt om het maar even kort en simpel te zeggen.
Anderen, zoals Emiel Voest, gebruiken de term ook, verschil is er niet echt, Emiel legt alleen niet uit hoe het tot stand komt, alleen dat je paard je zal volgen..
*Follow-up, ja het vervolg van join up, hij waggelt achter je aan zal ik maar zeggen
ominantiespel... om het nou een term te noemen? Mensen zien dominantie vaak als iets negatiefs, zoals ik lees bij Okke, maar het is voor een paard rustgevend als hij op iemand kan vertrouwen en voor de mens fijn omdat je paard niet het gevecht meer met je aangaat en je vertrouwd. Dus om nou per definitie te zeggen dat dominant zijn over je paard niet eerlijk is? Het ene mens is toch ook dominant over de ander?
Dat 'spel' is niet een ding ofzo, in principe gaat je paard iedere keer als hij je test dit 'spel' aan, en natuurlijk kan je ze ook bewust spelen of uitlokken. De join up is natuulijk het grootste voorbeeld hiervan... maar het begint al wanneer jij opzij stapt omdat het paard drijgt op je teen te gaan staan, hij laat je wijken voor hem.. je staat er niet eens bij stil, maar daar begint het.
*Wegsturen tot overgave.. klinkt alsof je iemand de hoek instuurt
Lijkt mij een vrije vertaling voor een join up...
*Los longeren heeft niets met NH te maken, tis gewoon longeren zonder lijn en perongeluk kan je je lichaamshouding hierbij wel gebruiken, maar doe je dat bewust wordt het loswerken naar mijn idee.
*Freestylen vind ik een eng woord... omdat het zo vaak verkeerd gebruikt wordt. Als iemand een keer zonder zadel of met een halster op zijn paard klimt wordt er geroepen 'vandaag ga ik eens lekker freestylen' oeww rillingen krijg ik daarvan
Volgens mij komt het van emiel af..
Denk dat veel mensen Emiel een keertje gezien hebben en dan denken dat ze dit na gaan doen in een kwartiertje ofzo? Na, van mij mag je die term schrappen
*Friendly game, 1 van de seven games van Parelli, ik ken de definitie niet uit mn hoofd maar het doel is je paard overal kunnen aanraken zonder dat dit angst of verzet oproept. Een rustpunt tussen oefeningen..
Ga me nu niet aanvallen als er ergens een misplaatst woord staat aub
Als iemand ergens een totaal andere definitie voor heeft lees ik die graag!