Weigert en komt naar me toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juangii

Weigert en komt naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:25

Het van draf naar stap is nog steeds moeilijk maar gaat wel veel soepeler. Maar nu heeft ze ontdekt dat als ze iets niet wil doen (zoals in galop aanspringen, het is een draver Koe ) dan stopt ze, draait ze zich naar mij om en gaat dan heel arrogant naar me lopen kijken Clown . Ik stuur haar dan weer terug maar dat hielp alleen 2 keer. Nu moet ik een zweep gebruiken (niet slaan alleen maar laten horen) en ze loopt al weer. Alleen ik vind dit geen oplossing Verdrietig Iemand tips?

Charrona

Re: Weigert en komt naar me toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:11

Hou je zweep gewoon bij de hand en streel ermee over haar achterste, zo raakt ze dat gewend en las je longeertbv,haar rechterhand, hou je touw rechts. Probeer haar ook halt te houden op de cirkel zodat ze niet naar binnen komt. Helpt bij mijn paard.

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 19:28

Dankjewel!

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:54

Tsja, mijn paard had ook even zo'n periode. Dan niet met galop, maar als ze een hoek niet doorwilde Nagelbijten / Gniffelen . Ik zorg nu dat ik haar telkens voor ben, dus als ze naar binnen valt met de zweep naar haar voorhand wijzen en haar sowieso goed voorwaarts houden.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:37

Waarom vind je de zweep geen oplossing?
De zweep is een hulpmiddelen bij longeren dat je moet zien als een verlengstuk van je arm. Dan is er niks negatiefs aan. Zorg daarbij dat je zelf op de juiste plek staat om je paard voorwaarts te houden (Achter de schouder). Dit zal voor jou paard dan al voldoende zijn om voorwaarts te blijven. Ik longeer eigenlijk nooit zonder zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:38

Ik doe het in zo'n geval ook met de zweep en zie niet in waarom dit fout zou zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:42

ik ook hoor, effe een keer een welgemikte pets op het hoofd, en ze doen het niet zo heel snel nog een keer Lachen

als je mij uit wil dagen vind ik dat helemaal prima, er zitten alleen consequenties aan vast, en een daarvan is dat ik me niet, nooit op mijn kop laat zitten door een paard Lachen Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:42

Ik zou sowieso niet zonder zweep longeren. Je hoeft er ook niet mee te slaan, je moet het zien als een aanwijsstok, zoals al gezegd is een verlengstuk van je arm. Op die manier kun je je paard aanwijzen welke richting ze op moet. Is nog veiliger ook dan zonder zweep longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:44

Voor het zelfde komen ze eerst een aantal keer gewoon naar je toe en als je niet ingrijpt, heb je een week later een hoefafdruk in je hoofd, nee ook mij niet gezien!
Een zweep is meer dan een aanwijsstok, hoor Karin.
Zo heb je ook paarden die zich aan de longe abrupt omdraaien en de andere kant opgaan, wijzen helpt dan niet, een pets tegen de kont des te meer Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:49

Dat snap ik, dat een zweep meer is dan een aanwijsstok. Knipoog

Ik heb alleen het geluk gehad dat ik voornamelijk brave paarden aan de longeerlijn heb gehad, ik heb nog nooit een paard een flinke mep hoeven verkopen omdat-ie op me af kwam of ineens de andere kant op schoot. Knipoog

Sommige mensen longeren niet met zweep 'omdat ze het niet nodig vinden om te slaan'. Daar doelde ik op: dat je niet per se hoeft te slaan met een zweep. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:50

Fijn dat je alleen maar brave paarden hebt gehad met longeren, ik heb de "pech" dat er nogal wat die niet braaf zijn, het genoegen hebben gehad om met mij kennis te maken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:51

Dat is zo Lachen Lachen ik doe er veel mee, ik bepaal de circelgrootte ermee, bepaal het tempo....... en het enige wattie dan doet is een klein stukje van plaats veranderen Lachen

maar er zijn situaties dat ik heel blij ben dat ik hem heb hoor Lachen en dan vind ik het ook helemaal geen probleem om het ding dan gewoon goed te gebruiken Knipoog het kan maar duidelijk zijn Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 15:56

KiWiKo schreef:
ik doe er veel mee, ik bepaal de circelgrootte ermee, bepaal het tempo....... en het enige wattie dan doet is een klein stukje van plaats veranderen Lachen

Ik doe precies hetzelfde en daarvoor gebruikte ik het woord 'aanwijsstok'. Lachen

Excuses dat dat tot verwarring leidde. Ik probeerde het verschil tussen hulpmiddel en 'mepmiddel' duidelijk te maken (de TS ziet een zweep niet als oplossing) maar dat komt blijkbaar niet helemaal goed over.

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:03

als hij naar je toe komt direct in grijpe anders gaat hij zichzelf op de duur als leider zien en niet jouw zien als leider en dan word het gevaarlijk als hij je uitdaagt geef hem dan een pets op zijn kont mijn paard is ook zo toen ik hem aankreeg was hij gewoon een gevaarlijk dier ik heb hem is goed op zen plaats gezed eerst met liefde natuurlijk en dat hielp wel voor een stukje maar het was nog niet opgelost en dan niets tolereren maar als hij iets goed deed overmatig belonen en zo is het in amper 2 maanden helemaal goed gekome dus veel succes he !!!