[AR] 2 vragen over het mennen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

2 vragen over het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:50

hallo,

ik ben nu bezig mijn haflinger te leren sturen op de lange lijnen.
dit doet hij heel goed.
ik gebruik nu zijn hoofdstelletje met zijn enkel gebroken watertrensje.
ik wil hem nu rustig aan gaan klaarmaken om in te spannen.
hij is nu 2 jaar en 7 maanden.
maar mijn vraag is kun je ook mennen met een enkel gebroken watertrens in plaats van een liverpoolstang?
en dan heb ik nog een vraag over de strengen.
mijn haf vind deze nog erg spannend. hoe kan ik hem daar het beste aan laten wennen?

bedank alvast voor de reacties.

groetjes marjoleinft.

(ik wil geen reacties dat hij nog te jong is e.d. wand hij kan dit makkelijk aan.)

Succubi

Re: 2 vragen over het mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:56

Zelf ben ik een voorstander voor een enkel gebroken bitje tijdens het mennen. Ik hoor veel dat het kan prikken in het gehemelte en een stuk minder prettig is dan gewoon een liverpoolstang.
Zelf rijd ik met een dubbelgebroken bitje of zelfs bitloos maar voor de wagen een liverpool erin en ze loopt op beiden super (ook totaal niet hard in de mond waar veel mensen bang voor zijn)

En qua strengen... Gewoon laten wennen, oefenen, oefenen, oefenen.
Elke keer als hij stil staat met aanraking van de strengen belonen.

Iig heel veel succes! Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

strengen ook tussen zijn achterbenen doen, en dat heen en weer wiebelen.
stel je zit op de kar, en hij stapt achter er over, dat je niet direct aan de kletter gaat

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:58

Over het beleren van een 2 jarige heeft iedereen zijn eigen mening. Daar ga ik verder ook niet op in. Knipoog

Je kunt mennen met het bit wat je maar wilt, of zonder bit..

Maar.. Of het zo verstandig is, is een tweede.. Want een stang heeft toch meer inwerking dan een trensje.

Je gaat ook met poetsen veel aan de achterbenen zitten, aaien enz.
Met het droogmennen kun je iemand vragen je paard vast te houden terwijl je de strengen langs zijn benen "wrijft" zodat je paard weet wat het is als er iets tegen zijn benen aankomt.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:06

Diana_14 schreef:
Over het beleren van een 2 jarige heeft iedereen zijn eigen mening. Daar ga ik verder ook niet op in. Knipoog

Je kunt mennen met het bit wat je maar wilt, of zonder bit..

Maar.. Of het zo verstandig is, is een tweede.. Want een stang heeft toch meer inwerking dan een trensje.

Je gaat ook met poetsen veel aan de achterbenen zitten, aaien enz.
Met het droogmennen kun je iemand vragen je paard vast te houden terwijl je de strengen langs zijn benen "wrijft" zodat je paard weet wat het is als er iets tegen zijn benen aankomt.

met poetsen en zo kan ik gewoon aan zijn achterbenen zitten.
ook als hij los staat in de bak kan ik er zo aan komen hij vind alleen de strengen eng.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:51

Een jaartje er gewoon naast blijven lopen met iemand die de strengen vast houdt helpt Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 01:56

Een enkelgebroken bit is echt een onding bij het mennen, je kunt beter een liverpoolstangetje nemen. Ik vind er niks mis mee om een haf van bijna drie alvast in tuig te beleren, overigens.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:03

suleilitha schreef:
Een enkelgebroken bit is echt een onding bij het mennen, je kunt beter een liverpoolstangetje nemen. Ik vind er niks mis mee om een haf van bijna drie alvast in tuig te beleren, overigens.

oke dank je wel voor de reactie.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:09

Mijn pony wil geen druk op de tong. Een dubbelgebroken bitje, daar blijft hij onrustig mee. Hij loopt nu op een utrechtse stang, en op een enkel gebroken D-trensje. Eigenlijk loopt hij op deze laatste het best, het fijnst en het meest ontspannen. Voor ritten met veel andere paarden (waar hij behoorlijk heet van kan worden) heb ik toch wel het stangbitje in. Daarmee heb ik in lastige situaties gewoon meer controle.
Ik heb ook gehoord van het prikken in het gehemelte, maar als ik zie hoe sterk mijn pony aangeeft dat hem iets niet prettig zit, en als ik dan zie hoe fijn en ontspannen hij met dat bitje loopt... Geloof ik dan het voor onze situatie wel meevalt Lachen

groetjes, lacuna

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:21

ik heb nog van mijn paard 2 liverpool stangen liggen 1 rechte en 1 met tongvrijheid. ik vind deze 2 bitten eigenlijk nog te zwaar voor hem. daarom gebruik ik nu nog een enkelgebroken watertrens.
hij staat nog niet voor de kar we zijn nu nog aan het oefenen in de bak ik zelf loop achter hem met dubbele lijn er aan en dan stuur ik hem de bak door dit doet hij nu erg goed op een watertrens. of is het wel verstandig om hem aan die stang te laten wennen. zijn bitje wat hij nu in heeft is 12,5 cm en die stangen zijn 13,5 cm.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:23

Ik gebruik liever een stangetje. Stang hoort 1 maat groter te zijn dan trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:24

Wou ik ook net zeggen, dus die stangen van 13.5 zouden moeten passen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:25

oke dank je wel.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:28

Ik men die van mij op trensjes, op stangen willen ze gewoon niet lekker lopen, en met trensjes gaat het ideaal Lachen Heb nu 2 shetlanders in dubbel-langelijnen lopen, alletwee op trensjes, en dat gaat super Lachen

Strengen: Idd tussne de benen wiebelen, langs de benen wiebelen, gewoon zorgen dat ze er vertrouwt mee raken..

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:34

oke, dank je wel.

welke kan ik er het beste in hangen die met of zonder tongvrijheid?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:35

Welke je paard het fijnst vind, en dat weet je alleen door uitproberen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 08:39

welke van de 2 is het zachtst in de mond ik heb gehoord dat de rechte het zachtst is klopt dit dan?

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:43

Dat klopt, en wat de strengen betreft je kunt ook het schoftje opdoen en dan de staartriem. daar hang je vervolgens alles aan wat net niet de grond raakt en daar laat je hem mee in de wei lopen of in de box staan. BV touwtje met zandzakjes die langs zijn benen zwiepen. Beginnen als je hem vast hebt en kijk wat zijn reactie is. als het goed gaat kun je hem er ook een uurtje mee buiten wandelen..hoe meer er aan hangt ritselzakjes maar rustig aan beginnen.
Veel succes en bovenal plezier

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:50

Het is absoluut aan te raden om met een stang te beginnen, als het paard geen stang accepteert kan je altijd nog teruggrijpen op een trens. Je hebt het erover dat een stang te zwaar zou zijn? Zolang jij zelf vriendelijk in je hand blijft en geen grotere ophoudingen gaat maken en in het begin erg voorzichtig stuurt (zodat hij kan wennen aan de wat andere inwerking), dan is er niets aan de hand. 9 van de 10 menpaarden worden voor de wagen op een stang gereden en zijn ohz op een trensje ook nog steeds op de pinken te sturen. De stang maakt geen harde mond, alleen de mennershand kan dat doen.

Strengen is een kwestie van gewenning, dus vaak ermee oefenen is het enige wat hiervoor helpt.
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 06-11-08 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 09:05

dank je wel voor de reacties ik ga de tips zeker opvolgen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:41

Wat wij hebben gedaan om hem aan de strengen te laten wennen is één iemand erachter laten lopen en aan beide kanten iemand die een streng vast heeft. Die mensen kunnen dan (met beleid) de strengen tegen de benen aan laten tikken. Mocht je paard heftig reageren, dan kunnen ze gemakkelijk weer wat afstand nemen. Later kun je ze ook steeds meer aan de strengen laten hangen om hem geleidelijk aan te laten wennen aan de druk op z'n borst. En wat ook handig is om te oefenen is iets achter je aanslepen wat geluid maakt terwijl je hem voor je aan de lange lijnen laat lopen. Je kunt met iets kleins beginnen en dan opbouwen naar dingen die meer herrie maken. Het is wel slim om dan iemand hem ook vast te laten houden aan een longeerlijn voor het geval dat...
Vaak schrikken paarden die net voor de wagen staan van het geluid wat de wagen achter hem maakt en dan scheelt het als je het op die manier al eens geoefend hebt.
Veel succes!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:12

Ik zou zeggen longeren met iets achter zijn benen langs, beetje creatief zijn.. Maar ik vind je paardje nog een beetje te jong om al te gaan longeren..
Misschien zijn parelli oefeningen goed, die kun je vaak ook prima doen met een jong dier.

Een stangbit is natuurlijk zo streng als je hem zelf maakt. Paard heeft meer last van strenge hand dan van een stang.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:30

mijn paardje loopt al vanaf hij 2 jaar en 3 maanden is aan de longeerlijn dus dit snapt hij al.
ik ga van het weekend weer even aan de gang met hem om hem aan die strengen te laten wennen.

bedankt voor alle reacties.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 21:46

Veel succes!

Leuk onderschrift trouwens... Haha!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:31

Aukie schreef:
Veel succes!

Leuk onderschrift trouwens... Haha!