[AR] Imperial Riding Nylon Tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Imperial Riding Nylon Tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 19:21

Hallo,

mijn paard heeft nu 5x voor de wagen gestaan, omdat ik eerst wou kijken hoe hij het oppakt, heb ik een veel gebruikt tuig gebruikt.
Het tuig is voor in het begin wel okee, maar ben toch opzoek naar een ander tuig..

Toen ik aan het rond kijken was op internet kwam ik op ruitersport.com een nylon tuig van Imperial Riding tegen voor 89,50! Ik vind het vreemd dat het tuig zo goedkoop is en ben daarom benieuwd of mensen ervaring met dit tuig hebben.

Ik hoop snel wat te horen!!

Groetjes Diana

lynne_berna

Re: Imperial Riding Nylon Tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:23

Even een stipje, ben errug benieuwt!!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 19:39

Ervaring er mee heb ik niet, maar ik heb het tuig zien hangen bij een ruitersportzaak en vond het eigenlijk niks.

De gaatjes zijn voorzien van metalen ringetjes, en ik had het idee dat die zo konden uitscheuren. De riemen zijn van dun nylon, en lijken niet echt een lange levensduur te hebben.

Er staat ook bij: "voor het lichte werk en het begin van de africhting"...

Veel meer moet je er volgens mij ook niet van verwachten.

Wellicht dat er mensen hier zijn die het wel gebruiken? Ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 20:11

Meninstructeur heeft gezegt dat ik het kan bestellen, en dan kijkt hij hoe het tuig eruit ziet.. Lachen Als het niet bevalt dan stuur ik het terug.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 21:29

ik heb het tuig gebruikt voor mijn merrie.
het is een supersterk tuig.
over de metalen ringen die er in zitten, die gaan na verloop van tijd wel los zitten ja.
verder is het niet kapot te krijgen.
mijn tuig heb ik helaas stuk moetten snijden omdat mijn merrie begon te flippen voor de kar en de kar total loss heeft geschopt en vast lag. mijn mes had moeite om het tuig door te snijden.
ik was erg tevreden over het tuig.
voor je paard/ pony te beleeren voor de kar is het een aanrader.
voor recreatief kan het ook nog maar wil je echt de sport in zou ik persoonlijk voor een 2e hands leer tuig gaan. maar dat is mijn mening.

hopelijk hebben julie hier wat aan.

groetjes marjoleinft.

(in mijn profiel staan fotos met de merrie met het tuig om.)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 21:51

Heel erg bedankt voor je reactie marjoleinft.. !! Volgend jaar (als het mennen serieuzer wordt) wil ik graag een nieuw bruin leren tuig.. Ik heb het tuig besteld. Lachen

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:53

Moet zeggen dat ik ook twijfel aan het comfort van de borst. Hij toont erg smal en doordat je maar 1 riempje hebt om hem te verstellen, is het erg moeilijk om hem op de juiste hoogte te krijgen voor je paard.
Persoonlijk investeer ik liever in een goed tuig, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Juist met beleren is een stevig, degelijk tuig wel zo fijn, zodat je het proces niet kan verpesten met materiaalpech.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:58

het borst stuk is net zo breed als het leren tuig wat ik nu heb.
ik zelf vind het tuig van goede kwaliteit.
ik heb nu zelf een 2e hands leren tuig op de kop weten te tikken.
daar doet de kwaliteit van het nylon tuig wel onder maar on te beginnen vind ik het een mooi tuig.
ik heb zelf mijn merrie voor de kar gehad met een nylon tuig en ik was blij dat ik geen tuig van 800 euro heb gekocht. de merrie werd gek voor de kar en moest het hele tuig kapot snijden. en het nylon kreeg ik met moeite door dus het materiaal krijg je niet zomaar stuk.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:31

Ik zag ook een leuk 2e hands tuig op internet, een leren, maar ik wacht eerst af hoe deze eruit ziet.

Sjips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:35

Kijk ook eens op Sieltec-geschirr. Dit is een duitse stichting die met moeilijk opvoedbare jongeren werkt. Zij maken tuigen van kunstof touw, en is lekker goedkoop vergeleken met het leren tuig. Ik heb er zelf nu eentje besteld en men er al een tijdje mee. Het bevalt mij erg goed.

Sjips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 10:36

P.S: De volledige internetadres is sieltec-geschirr.de

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:49

Sjips schreef:

Ik heb het even bekeken en ik vind het absoluut geen mooi tuig. Maar blijkbaar werkt het wel en het ziet er onderhoudsvrij uit. Bovendien kost het niet veel, dus als je goedkoop wil gaan mennen lijkt mij dit betrouwbaarder dan zo'n kartonnen "leder" tuigje.

Groeten, SuSEQ

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:40

Sjips schreef:

ik heb even gekeken maar ik vind het wel een heel mooi tuig.
ik vraag me alleen af of die touwen niet schuren.
wat kost dit tuig eigenlijk?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 16:37

Ik heb op dit moment niet de mogelijkheid om een echt mooi lederen tuig te kopen, en wil geen goedkoop lederen/kartonnen tuig. Daarom heb ik deze besteld, hij is nog niet binnen, zodra ik hem binnen heb en ook ga gebruiken plaats ik foto's Haha!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:18

Ik heb hem binnen, ben nog niet zo enthousiast, de borst is vrij smal en de strengen ook. De kussens van de schoft zijn vrij hard. Morgen avond laat ik het tuig bekijken door een men instructeur, eerder leg ik hem niet op mijn paard.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 15:27

Het is ook onmogelijk om voor die prijs een goed tuig te ontvangen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:42

90 euro voor een tuig....mmmmm Slapen

Ik heb die touwtuigen dit jaar weer gezien op P&K maar ik vind ze niet echt denderend.
Misschien leuk bij gebruik van een sulky op het strand ofzo. Mij viel op dat een deel van de strengen dubbele touwen zijn die langs het paardenlichaam lopen(bij de achterbenen) . Nou geheid dat daar de dikke ijsberen vacht van mijn fjord tussen gaat zitten. Over de gevolgen daarvan denk ik maar liever niet na.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 09:48

Ik heb zelf een nylon tuig, weet niet van welk merk (heb het overgenomen van een bokker).
De ringetjes gingen er wel uit, maar verder functioneerd het prima. Kussentjes heeft ze geen last van omdat ik er een onderlegger onder heb, en eerst zonder onderlegger had ze er ook geen last van.
Verder zijn we er mee opholgeslagen waarmee een been over de strengen heen kwam. Ze had zelf niets, de streng was wel iets uitgerekt. En een ringetje bij de hals is wat los.
Het is allemaal goed genoeg voor het begin zoek wel een mooi leren tuig maar misschien dat ik die wel voro me verjaardag kan krijgen Schijnheilig
Owja, en de onderste riem (voor zeg maar de boom op ze plaats te houden) zit een bontje omheen (neusbontje) want soms kreeg ze schuurplekken.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 10:29

Sanniej_, volgens mij heb je dezelfde als mij Lachen

Ik heb ook een onderlegger onder het schoftje, vind het tuig er wel mooi uitzien, behalve het hoofdstel, die is echt niet mooi. Lachen

Als ik het tuig wel houd, ga ik mijn leren borstdeel en culeron gebruiken en mijn leren hoofdstel, de rest ziet er wel netjes uit. Lachen

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:35

Ja ik heb zelf ook een leren hoofdstel derbij. Het nylon hoofstel is echt vreselijk *LOL*
In profiel kun je foto`s zien. Afentoe heeft ze leren tuig die kan ik altijd lenen van stal genootje voor wedstrijden.. Maar hoop binnen kort me eigen te hebben.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 12:28

Dan hebben we hetzelfde tuig Tong uitsteken
Zijn die kussens van het schoft ook wat minder hard geworden inmiddels? Of verbeeld ik me gewoon dat ze zo hard zijn? Knipoog

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:01

die kussens blijven wel wat hard ja.
ik vond het zelf een geweldig tuig om mee te beginnen nu hou ik me toch echt aan het leer vast.