draver bang voor zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

coby88

draver bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 13:28

Mijn vorige dravermerrie was bang voor de zweep, zodra ik een zweep in mijn handen had tijdens het rijden werd ze heel druk en panisch. Longeren met een zweep ging altijd redelijk.
Sinds kort heb ik een nieuwe draver, en ook zij wordt drukker zodra ik een zweep bij me heb met het rijden.I
k heb dan ook eigenlijk nooit met een zweep gereden.

Nu ben ik benieuwd hoeveel mensen met dravers hier ook tegen aan lopen.
Is het puur toeval dat ik twee van deze merries heb die een slechte ervaring met de zweep hebben of komt dit veel meer voor?

Malkesta

Re: draver bang voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:51

Mijn draver van 20 is nog steeds heel druk als ik met zweep rijd, hij word ook panisch en gaat superhard de bak door. De andere draver die ik doe word er daar in tegen niet warm of koud van.... Haha! En hoe gaat het met Nico wat vind hij van zijn nieuwe vriendin Knipoog Haha!

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:52

mijn draver had het ook telkens als hij een zweep nog maar zag of hoorde werd die al zot

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:57

Ehm... Misschien zonder zweep rijden? Waarvoor heb je een zweep nodig? Lijkt mij niet dat je draver niet door wilt lopen o.i.d. Knipoog

Maarre... Mijn merrie springt ook weg als iemand anders een tik aan z,n paard geeft Knipoog Zowieso heeft mijn merrie geen zweep nodig ondanks (of dankzij) ik western rij met haar.

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 15:38

Zoals ik al aangeef rij ik daarom ook niet met zweep, wil het niet forceren.
Maar soms is het welleens gemakkelijk om met een zweep te rijden, om te corrigeren of hulpen de verduidelijken als ze niet op been reageren.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:32

hmm mijn draver is zeer zeker niet bang voor de zweep, hij gaat alleen een stappie harder... hetgeen wat ook het effect moet zijn als ze voor de sulky staan... (en dan bedoel ik niet dat ze vooruit gemept worden, want dat is niet eens toegestaan)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 18:21

De paarden die we op dit moment hebben zijn allen niet bang voor de zweep. Ik had eerder een paard die er wel bang voor was, ondanks dat ie er geen slechte ervaringen mee heeft gehad. Met veel geduld en door vaak een zweep mee te nemen met rijden, wandelen en longeren ging dat toen steeds beter

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:08

lessy is ook echt bang voor de zweep. toen ik het nog niet wist ging 1 keer met zweep rijden om hem met wijken wat bij te kunnen tikken, maar ik had de zweep nog maar net in me handen en hij begon helemaal te trillen kwam omhoog. ik heb toen de zweep laten vallen en toen ging het wel weer. met longeren is hij ook bang voor de zweep en als iemand anders zijn paard een tik geeft of met los gooien een knallend geluid met haar zweep maakt schrikt hij ook en staat hij gelijk op scherp. ik gebruik dan ook nooit een zweep. heb hem er wel aan laten wennen dat het niet eng is, maar voor de rest gebruik ik geen zweep.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:12

Mijn draver is niet bang voor de zweep sterker nog, als ik geen zweep in mijn hand heb tijdens het rijden, dan loopt hij ook echt geen stap harder dan dat hij wil Clown

Ik denk dan ook niet dat het met dravers te maken heeft hoor, elk ras/paard kan bang zijn voor de zweep Knipoog
Gewoon zonder rijden en anders grondwerk met zweep gaan doen, zodat hij merkt dat de zweep helemaal niet eng is Knipoog

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:14

Mijn vorige paard (ier) was niet te rijden met een dressuurzweep. Springzweepje geen bezwaar. Het is gewoon het einde van de zweep die ze iedere keer zien bewegen. Mijn huidige Haf is ook niet met zweep te rijden, alleen maar stress. Spoortje vindt ie helemaal geen punt. Sta ik ernaast met dezelfde zweep dan kan ik zonder probleem er mee over het hoofd aaien ed. dus bang voor klappen krijgen is het niet.

Denk dus niet dat het zo zeer iets met dravers te maken heeft, meer paarden vinden het eng.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 17:18

Mijn paard heeft daar ook last van, longeeer zweep geen probleem en kan ook haar hele lichaam aanraken met zweep maar zodra ik met rijden maar even een zweep beet heb word ze ook panisch. Ik gebruik dus nooit geen zweep.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:26

Die van mij is er wel bang voor, maar die is voor een hoop dingen bang Clown Ik rij nooit met zweep verder, longeren doe ik afhankelijk van het paard met of zonder zweep.

Heeft inderdaad niets mer dravers te maken. Ook paarden die bij ons geboren zijn en echt niet raar zijn behandeld, waren bang voor de zweep.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 22:44

wij hebben ook een heel aantal dravers staan geen enkel is daar bang voor

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:15

Zou het misschien komen dat dravers vaak bang zijn voor de zweep door hun karakter. Vind toch eigenlijk wel dat veel dravers er last van hebben.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 16:42

Mijn draver is niet bang voor de zweep, maar heeft er respect voor. Iets heel anders, in mijn ogen. Hij weet dat als de zweep wordt gepakt, dat het dan tijd is om heel hard te lopen. Mijn draver wordt gewoon fanatiek als ik de zweep pak, hij denkt dat hij hard moet. Het is ze aangeleerd en er moeilijk uit te krijgen, denk ik. Daarom rijd ik er zelf nooit mee, het is gewoon niet nodig. Maar dat is slechts mijn mening... Lachen

marieke0609

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 08:24

Hoi mijn draver is ook echt bang van de zweep. Zeker toen ik hem 11 jaar geleden kreeg. Nu wordt het steeds beter hoor. Maar rijden met zweep gaat haast niet hoor. Weet iemand hoe dat komt dat ze daar zo op reageren?

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:59

Mijn draver heeft dat ook.. In het begin ook met het longeren.. Nu gaat ook het verhaal dat mijn draver niet helemaal leuk is behandeld, maar ja.. Ik ben ook een tijdje bezig geweest met haar proberen te laten merken dat de zweep niet eng is en niet alleen voor straf bedoelt is..
Momenteel ben ik bezig met haar de spaanse pas te leren en dan tik ik haar schouder aan op het commando pas.. Hierdoor merkt ze dat de aanwijzing met de zweep niet erg is.. Ook ben ik eens rustig een paar keer met de zweep over haar lichaam gegaan om haar te betasten met de zweep, dit wordt met mate steeds minder eng... En uiteraard beloon ik haar hier ook voor!! Lachen Met zweep rijden is nog steeds lastig.. Maar ik probeer ook als ik op haar rug zit haar zachtjes te betasten met de zweep dit wordt naar mate ook steeds minder eng.. Nu gebruik ik hem met rijden om te oefenen met wijken.. Ik geef dan lichte druk met de zweep zodat ze snapt dat ze een stapje opzij moet.. Dit gaat steeds beter! Want zoals ik ook al eerder zag staan, dat dravers zo voorwaarts zijn zonder zweep, daar sluit ik me bij aan! Knipoog

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:07

Ik reed met mijn draver nooit met een zweep, waarom zou ik? hij is gehoorzaam en voorwaarts, dan is een zweep een nutteloos iets en je maakt er onnodig een draver bang mee, inderdaad ook mijn ervaring is, dat er veel dravers zijn, die er bang voor is, dus in de vuilnisbak ermee hahaha.

Maar vroeger verzorgde ik een jaar lang een kwpner, die is heeeel eeeerg bang voor de zweep, later toen we elkaar goed kenden, kon ik het gewoon gebruiken, omdat hij weet dat ik hem er niet mee sla, en me vertrouwde, ik had het gewoon in mijn hand omdat ik vind dat hij er mee moet leren omgaan dat het zijn angst overwint, en om er vliegen in de zomer mee te verjagen, dat heeft hij maar te leren verdragen, en hij vond het goed ook.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:27

Anica heeft het met longeren, met rijden weet ik niet want rij niet met zweep op haar. Komt door hun verleden dat ze daar zo bang voor zijn Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:34

Juangi schreef:
. Komt door hun verleden dat ze daar zo bang voor zijn Knipoog

Verward Hoezo?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:47

Beide dravers hier zijn niet bang voor de zweep. Ene reageerd er helemaal niet op en de andere gewoon normaal op een ondersteund tikje.
Wat misschien voor sommige mensen lastig te onderscheiden is is echt angst voor een zweep of een te grote reactie. Dravers zijn in het algemeen toch sensibele paarden die snel op kleine hulpen kunnen reageren. Als jij als ruiter dat niet gewend bent en een onbewust te grote hulp geeft (en soms is dat idd al het vasthouden van een zweep) waarop het dier heftig reageert wordt dat door onervaren personen toch snel als echte angst te zien. Terwijl je het meer als sensibiliteit of werklust kan bestempelen.
Zo vind de jongste hier een lijn achterlangs niet prettig, puur omdat ze hier te sensibel op is. Niet omdat ze bang is, maar iemand met minder ervaring of geen ervaring met zulke paarden zal het snel als angst bestempelen.

Overigeens wel een fries hier staan die lange tijd bang was voor de zweep. Dus zeker niet rasgebonden.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:51

Ik heb een appaloosa die ook bang is voor de zweep. Dan hoef ik haar zelf maar te "aaien" met de zweep en ze crossed de bak door en is dan nog niet meer te stoppen. Dus de zweep gebruik ik niet. Al een dik jaar niet en heb hem ook echt niet meer nodig. Is zo'n braaf beestje en is goed voor het been. Maar of een paard voor het been is ja of nee ligt dan weer aan de ruiter.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:04

mooi gezegd Rianne

coby88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 14:15

RianneH: Wat je zegt ben ik ook wel helemaal met je eens.
Ik heb voor mezelf een keertje de zweep erbij gepakt omdat ze ging staken, dit is nu opgelost(zonder zweep btw).
Ik rij dus ook niet meer met zweep.
Ben voormezelf gewoon beniewd om te kijken wie dit meer hebben en natuurlijk is het niet rasgebonden maar heb zelf wel het idee dat er bijv meer draver last van hebben dan bijv kwpn-ers.
Of dit nu door het karakter komt, of misschien wel door de draftrainingen die de draver is ondergaan, ik ben hier erg benieuwd naar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 14:23

Het jammere met zo'n topic is alleen dat het de suggestie wekt dat er regelmatig getraumatiseerde paarden van entrainments (?) afkomen door overmatig zweepgebruik.
Terwijl dit juist flink wordt bestraft door de drafbond. (snap je wat ik bedoel? ik ben nog niet zo thuis binnen de drafsport)

Zoals ik al zei zijn dravers sensibeler dan de gemiddelde kwpn-er maar komen ze wel bij de gemiddelde recreatieruiter terecht. Dan wordt het gedrag verkeer geïnterpreteerd, bestempeld als 'angst' en dan gaat het gerucht weer over mishandeling in de drafsport.