[AR] Vraagje over opzij springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Milky_Way

Vraagje over opzij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:37

Ik zit al tijdje te denken om het hier maar eens te vragen.

Romy mijn verzorgshetje loopt nu al weer een tijdje voor de sulky.
We hebben soms alleen een klein probeempje, soms springt ze opeens naar links toe.
We belanden dan wel eens midden op de weg, ook kijkt ze soms naar rechts, maar daar ben ik al mee aan het werk om haar op die momenten recht te stellen en dat gaat ook best goed alleen kan nog wat beter (word aan gewerkt dus).

Het is zo dat Romy vaak opzij spring als ze wat in de berm ziet liggen, hoopje takken, kartonnen doosje enz.
We reden haar eerst zonder oogklepjes maar nu alweer een tijdje met en dat gaat ook al wat beter, maar zelfs als ik haar recht heb lopen ziet ze blijkbaar nog van alles in de berm liggen.
Nu ben ik er vaak wel op voorbereid als ik al een doosje of iets zie liggen, maar soms lijkt ze het wel uit het niets te doen en is ze al opzij gesprongen voordat ik haar heb kunnen corrigeren, stuur haar zodra ik het door heb wel weer gelijk terug natuurlijk, maar vind het soms een eng idee als er misschien een auto langs ons gaat en het gebeurd dan.
Nu rijden we met Romy alleen op binnendoor wegen waar heel weinig tot bijna geen verkeer is, we zouden op den duur wel eens over de grotere weg willen rijden maar om dat, dat ons nog niet echt een veilig gevoel geeft doen we dat nog maar even niet.

Hebben jullie dus misschien tips hoe ik dit het beste kan oplossen?

Onali

Re: Vraagje over opzij springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:41

Ik zou het niet weten, maar ik zie dat je bij de Paardenmaat staat. Leuke stal he, heel erg leerzaam.

(vraag het anders eens aan Piet Knipoog)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 20:50

Jah ik neem binnenkort ook een men les bij Piet Tong uitsteken
Heb over 2 weken weer gewoon les dan zou ik het ook wel even kunnen vragen, maar misschien hebben mensen hier ook tips waar ik alvast mee kan beginnen Lachen

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 21:35

Als je al iets in de berm ziet liggen, waar hij van zou kunnen schrikken. Als je er dan bijna bent, even de zweep aanleggen en met de stem gerust stellen.. Mocht hij nog opzij springen, in mijn ogen een tik erbij want in mijn ogen is het ook een beetje aanstellen. (verbeter me als het niet zo is hoor!)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:29

Inderdaad, kijken mag maar uitwijken niet. Is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, een kijkerig paard zal makkelijk iets uitwijken maar zoals je zelf ook al aangeeft is het ook een kwestie van recht richten en op twee leidsels laten lopen zodat je makkelijk corrigeren kunt.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:55

Wat MenFreak en BlackDevils zeggen is heel goed inderdaad. Veel meer zit er niet in. Maar wees er dus op bedacht dat ze opzij kan springen en wees haar voor door je zweep aan de andere kant aan te leggen, of even een tikje te geven dat ze weet dat jij er bent.
Als je dit iedere keer doet, zal je merken dat ze steeds minder gaat schrikken.

Felinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:00

Het lijkt mij heel erg gevaarlijk. Eerlijk gezegt weet ik het precies niet, maar ze schrikt op de een of andere manier toch ergens van. Is het alleen naar de linkerkant dat ze springt? Aangezien je in je topic vermeld: ''We hebben soms alleen een klein probeempje, soms springt ze opeens naar links toe.'' Dan is het hander de zweep in je linkerhand te nemen. Of een klein ''tikje, kriebeltje'' geven zodat ze weet dat het niet mag en dat jij er bent. Ik denk dat dit wel gaat werken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:02

Felinee schreef:
Dan is het hander de zweep in je linkerhand te nemen.

Waarom de zweep in de linkerhand nemen?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:16

Misschien eerst even laten kijken en dan pas er langs of anders idd kijken mag, ontwijken niet. Dus ernaar laten kijken en tegelijk aandrijven dat ze geen kans heeft om "het ding" te ontwijken.
De mijne kijken wel maar ontwijken nooit. Goed begrenzen met je leidsels en de zweep!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:42

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat er wordt voor gesteld wordt om een angstig paard te slaan...
Dan maak je het toch juist erger??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:45

Slaan is iets anders dan je zweep aanleggen of een tikje geven.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:47

Sjonniej: Dat weet ik maar toch..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:49

Het is gevaarlijk als paarden een eind opzij springen bij een eng iets. Daarom is het van belang om ze te begrenzen. Een ruiter kan dit met zijn been doen, een menner doet dit met de zweep.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:26

Zo op het oog klinkt het er naar dat de pony meer met andere dingen bezig is dan dat ze aan het werk is. Lekker ontspannen een buitenritje maken met weinig of geen aanleuning. Op het moment dat ze dan iets ziet ben je ten allen tijde te laat. Dit op lossen is op zich redelijk eenvoudig en met de Skala der Ausbildung te bereiken. Op het moment dat je bij het punt aanleuning bent zal dit probleem dan ook verdwenen zijn. Mocht je pony op zij willen kijken op het moment dat ze in aanleuning loopt zul je dat direct merken en kunnen corrigeren door contact op te nemen. Die verhalen met zweep aanleggen etc ben je als ongeoefende menner gewoon altijd te laat. Mijn tip is dus trainen in de Skala der Ausbildung. Vraag je meninstructeur maar, die kan je er vast verder mee helpen welke trainingsmethodes je kunt toepassen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 15:41

Bedankt voor te tips allemaal Haha!
Hier kan ik wel wat mee, het meeste wat jullie zeggen met aanleggen van zweepje doe ik al wel, ze gaat dan ook wel weer terug.
Alleen als ze zo opeens uit het niets opzij gaat (dat gebeurd echt in een fractie van een seconde) ja dan ben ik er te laat mee, maar probeer haar dan wel gelijk weel met zweepje aan te leggen en terug op de plek te rijden.
Misschien moet ik op ons oefenveld eens een opstakel training doen ofzo, om dat verder te oefenen, voor mezelf en voor de pony.

@ felinee, ze doet dat alleen als we stukje over de weg rijden waar mensen rotzooi in de berm hebben gegooid.
Omdat we aan de rechter kant rijden springt ze dus alleen naar links (van het enge af).

@ Tuilhanti, als ik langs de weg ga heb ik altijd mijn leidsels goed op maat, omdat ik weet dat Romy dit soms kan doen.
Ik rijd eigenlijk nooit met slappe leidsels, alleen met uitstappen of aan het einde van de training op ons oefenveld.
Maar ik kan zeker dat eens vragen aan de man die ons binnenkort les gaat geven Lachen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:23

Oké, ik had het verkeert begrepen..