Overgang grondwerk-rijden in NH

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Overgang grondwerk-rijden in NH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 18:52

Ik doe redelijke wat grondwerk met mijn paard, maar het rijden doe ik nog steeds "traditioneel", omdat ik qua overgang tussen grondwerk en rijden bij de meeste NH-"goeroe's" op dat gebied erg op mijn honger blijf zitten...
Het lijkt alsof de meesten van die mensen er opeens een bit in stoppen en rijden, maar vrees dat dat niet allemaal zo eenvoudig is als ze het willen laten lijken...

Hoe zit het eigenlijk met die overgang, waar kan ik daar meer over vinden en wie wil mij vertellen over zijn/haar overgang van grondwerk naar rijden?

siskeh

Re: Overgang grondwerk-rijden in NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:56

ik ben nog bezig met grondwerken, met 1 lijn.
wil daarna over gaan stappen op dubbele langen lijnen om de hulpen e.d aan te leren.
dan er op met een bbp en beginsels leren, dan erop met zadel en beginsels leren.
bit komt er bij mij overigens niet eens aan te pas, dit wil ik neit doen voordat zijn tand goed gewisselt zijn!
naast de beginsels kun je natuurlijk in alle fases bezig zijn met andere dingen zoals zadelmak maken, verkeersmak maken, en schriktrainingen doen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:00

ik ben bezig met parelli natural horsemanship, maar omwille van problemen een jaar geleden heb ik in de piste nogal problemen met m'n paard waardoor ik niet verder kom dan de pushing passenger op gebied van rijden. Het grondwerk gaat wel héél erg goed. Ik wil het rijden nu ook weer gaan oppakken van zodra ik terug kan en mag rijden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:48

Wat mij betreft sluiten verschillende vormen van grondwerk en het 'traditionele rijden' prima op elkaar aan.

Ook in het klassieke systeem wordt uitgegaan van wijken voor druk, en het wegnemen van druk zodra het paard de juiste reactie toont.
Ook hier wordt uitgegaan van de medewerking van het paard, van uitdaging en rust, van respect en vertrouwen.

Wat ik inderdaad bij de NH goeroes mis, is een systeem in het rijden, en vooral de systematische gymnastisering van het paard.
Doe mij dan het skala maar.

Maar ach, waarom zouden we eeuwen van kennis en paardengevoel overboord gooien? Ik voor mij mis eigenlijk niets in het traditionele rijden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 06:20

Dat is een van de redenen dat ik parelli doe Knipoog de overgang van grondwerk naar rijden vind ik erg goed. Eerst mentaal/emotioneel je paard beinvloeden, dan pas fysiek.