kan dit werkelijk !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

kan dit werkelijk !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:24

Ik heb even geleden een toptic geopend over een pessoa teugel (ivm achterhand gebruik). Nu had ik het gevraagd aan de eigenaar van men verzorgpaardjes en die vertelde met dit, toch wel best shokeerend verhaal. Hij kende een man die zijn 2 paarden de nek hadden gebroken door een pessoa teugel. Nu niet door die te strak te doen ofzo maar omdat de paarden gek deden.Ze bokten en steigerden weleens aan de longe. Toen het paard steigerde kwam het bontje (aan de kont) omlaag en het paard struikelde erover. KNAL op zen rug en op slag dood. Net zoals het 2de paard. Nu kan dit werkelijk of vertelde de eigenaar me dit gewoon om me schrik aan te jagen of omdat hij het niet zo een goed idee vind. Ik mag wel zo longeren maar dan moet ik er les van nemen van iemand die er daadwerkelijk iets van kent. Nu kan dit verhaal werkelijk kloppen ?
groetjes

_Jennifer_

Re: kan dit werkelijk !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:04

Bloos!
Ik zou ook wel willen weten of dat waar is! Ben benieuwd.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:06

Ik weet niet hoor, maar mijn logica zegt me dat dit een beetje een aangedikt verhaal is. Clown Er zijn dus 2 paarden van dezelfde eigenaar door gebruik van een pessoateugel gestorven. Mijn logica zegt dan dat als paard 1 overleden is door de pessoa je die pessoa opbergt en zéker niet voor paard 2 gaat gebruiken. Maar misschien denk ik wel krom hoor. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:08

Sja aan alles zit een risico.
Om mijn vorige stal werd een paard gelongeerd kwam omhoog draaide in de lijn viel achterover en brak zijn nek....
dus kan met alles gebeuren

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:13

Ik kan niet oordelen of het waar is of niet, maar het lijkt mij een opgeklopt verhaal.
Ik longeer geregeld met een pessoa-tuigje, ook een 3-jarige.
Er is er wel eens 1 tegen de grond gegaan met steigeren/over de longe springen, maar dat kwam meer door de longe dan door het pessoa-tuig. Gelukkig niks aan over gehouden.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:34

Ja, dit kan echt gebeuren ! Ook dit moet een paard geleerd worden door iemand die weet waar die mee bezig is !
Longeren is veel meer dan op een rondje lopen vooral als het ingepakt loopt tussen de touwen !!!
Juist het op hun hoofd vallen en de rug breken gebeurd vaak!
En ja , sommige mensen snappen niet dat zij het probleem zijn, hun onkunde en gaan stug door !
Maar je moet wel ontzettend gevoelloos zijn en stom als je dit 2 x overkomt .....
helaas zie ik veel onkunde waar paarden de dupe van worden.....zijn momentopnames....kun je nadien niet bewijzen,
kun je nergens een melding van maken....in mijn ogen blijft dit dood door schuld !!!

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 17:50

zouden er mensen zijn die les willen geven voor de pessoa
en waar zou ik die kunnen vinden

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:50

Ik heb de foto's in jouw profiel bekeken en zou jouw eerst de raad willen geven om beiden eerst te beginnen met het rechtrichten van het paard en tegelijk recht gaan zitten van jouw......
Juist met paarden die teveel eenzijdig zijn is voltewerk heel zwaar als je niet weet hoe je daar mee om moet gaan....als je teveel aan de korte kant vraagt, verergert het probleem en als je hem dan verkeerd "inbind" krijg je verkramping en een knallend paard/ ongelukken óf blessures !
Vraag intussen bij maneges en stallen in de buurt en ga eerst een paar keer kijken of het je aanspreekt, zoals ze met het paard werken !
Een goed gelongeerd paard is rustig, actief en vragend en loopt op commando's , samenwerking en overeenstemming zonder geweld, dus met zachte hand en zachte stem ......zodra je dit zonder moeite klaarkrijgt, kun je langzaam overgaan op de pessoa en dan gymnastiserend werken naar dat doel wat jouw paard kan (dus NIET wat jij wilt maar wat jouw paard kan!!!)
Het grootste probleem is weten hoever je mag/kunt gaan, dat is per paard verschillend !!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:01

Flew schreef:
Ik weet niet hoor, maar mijn logica zegt me dat dit een beetje een aangedikt verhaal is. Clown Er zijn dus 2 paarden van dezelfde eigenaar door gebruik van een pessoateugel gestorven. Mijn logica zegt dan dat als paard 1 overleden is door de pessoa je die pessoa opbergt en zéker niet voor paard 2 gaat gebruiken. Maar misschien denk ik wel krom hoor. Nagelbijten / Gniffelen

dan denk ik lekker krom met je mee. Heel toevallig dat het ook beide op dezelfde manier is gebeurd.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:05

klinkt idd als een beetje een aangedikt verhaal, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren. Sommige paarden kunnen zo gek doen aan de longe dat ze zelfs als ze alleen met touwtjes zijn bijgezet hun nek nog weten te breken. Maar als je goed opbouwt zodat ze niet in paniek raken gaat het bij bijna alle paarden gewoon goed.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:09

lijkt me dat z'n ding knapt als er zoveel kracht op komt te staan?
En tja, een paard kan ook ongelukkig struikelen over een steentje en doodgaan (natuurlijk of niet) aan een gebroken been oid.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:12

Tuurlijk, er kunnen zoveel dingen misgaan met longeren. Maar dat kan ook met rijden. Ik bedoel.. dan is er overal wel wat op te verzinnen.

Als je paard gehoorzaam is aan de longeerlijn, zie ik het gevaar niet zo in van de pessoa. De mijne schrikt ook weleens van een langskomende trein en schiet er dan vandoor. Dan komt de pessoa ook strak te staan. Maar ik krijg d'r altijd wel snel terug. Daarom mag je ook niet galoperen als de pessoa tussen de voorbenen zit. Als je paard struikelt, kan ie zich moeilijk opvangen waardoor hij sneller kan vallen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:13

Ik heb zo'n paard wat extreem kan ontploffen aan de longeerlijn en heb ooit ook eens een pessoa omgedaan. Na drie rondjes en flinke luchtsprongen was de pessoa gewoon in stukjes.....kan me dus niet voorstellen dat een paard doordat ie aan de pessoa vastzit, zijn nek breekt. Wel kan hij inderdaad onderuit gegaan zijn en door domme pech zijn nek gebroken hebben maar wat ik heb zien gebeuren met dat ding, lijkt het mij niet mogelijk dat het puur door de pessoa komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:14

ach zo ken ik er een die tijdens het losgooien zijn been brak........ er zijn honderdrieendertigduizend manieren om een ongeluk te krijgen met een paard

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:16

Ik denk dat dat wel kan gebeuren als de pessoa niet goed zit. Maar 2x achter elkaar? Nee, dat lijkt me niet. Maargoed, als je je paard perongeluk op de longeerlijn laat stappen dan kan ie ook over de kop slaan..
Daarom is het inderdaad gewoon echt belangrijk om te weten waar je mee bezig bent.
Ik vind het ook echt super van de eigenaar dat hij jou niet zomaar laat aanklooien maar wil dat je les neemt Ja

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:27

en jij denkt zelf dat een passoa heel blijft als een paard erin gaat stijgeren en/of bokken? het zijn maar een paar touwtjes die nieteens zo dik zijn en dus erg snel breken

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:36

het probleem is juist de tegenkracht wat gebruikt wordt en het paard achterover slaat, met of zonder touwtje (wat wel/niet breekt ).....
net als dat jij aan een touw trekt en de ander laat ineens los of dat je dan zelf struikeld.....dus druk en tegendruk !!!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 17:50

pessoa kan heel handig zijn, maar het zijn altijd nog meer touwtjes dan alleen een longeerlijn. Met een longeerlijn alleen zijn dezelfde effecten te verkrijgen als met pessoa. Of zelfs zonder een lijn in het algemeen.
Dit is alleen een kwestie van veel oefenen.
Pessoa kan super werken, maar les erin hebben (gehad) is inderdaad geen overbodige luxe, al is het alleen al om te weten wat je ermee kan.

xx_laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 19:57

Dan is het toch ook stom dat diegene het met allebei zij paarden deed.
Hij wist dat er doden konden vallen maar ging gewoon door!
Waarom deed hij het dan niet weg. Dat vind ik wel raar.

Groetjes Laura

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:43

Ik vind het ook raar dat het paard kon struikel omdat het bontje omlaag kwam. Deze zit meestal goed bevestigd en hoort niet te lang te hangen dus ik vind het een apart verhaal.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:49

ik moet zeggen dat ik laatst een paar heb gelongeerd die bokte en vond dat toch ook wel even eng. Deze longeer ik dus ook niet meer met de pessoa, misschien overdreven maar vond het helemaal niks!