Wat als je paard niet reageert op de zweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:50

NOu.. de vraag lijkt me duidelijk:

Scum

Re: Wat als je paard niet reageert op de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:44

Wellicht weet jouw paard dat je hem niet kunt raken met de zweep. In dat geval zou je eens kunnen proberen de zweep iets te verlengen zodat je hem een keer licht kunt raken.
Op een longeerclinic van Mr. Nijskens kreeg ik ook ooit de tip om aan het einde van de zweep een stukje plastic vast te maken. Dat rammelt een beetje en daarop reageren flegmatieke paarden soms beter.
Bij hele gevoelige paarden zou ik zoiets niet doen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:46

Soms hebben ze geen respect ervoor als ze weten dat je ze niet kan raken.
Het best helpt vaak toch een paar x flinke klap geven, dt ze beetje respect krijgen voor je zweep.

een leren veter aan het einde van je zweep kan hem wat verlengen en komt wat harder aan als ze je proberen te negeren.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:47

Daar ben ik dus echt heel erg tegen, stukje plastic aan de zweep vastmaken. Je loopt je paard alleen maar op te jagen zo. Verward
En dan moeten ze tijdens een buitenrit wel normaal doen als ze een wapperend plastic zakje zien...

Sowieso gebruik je je zweep met longeren als het goed is niet als opjaagmiddel maar als hulpstuk. In principe kun je je paard op lichaamstaal en stemcommando's prima rondsturen tijdens longeren. Zweep is dan alleen extra hulpmiddel net zoals sporen o.h.z. Helaas worden beide té vaak verkeerd gebruikt.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:48

Maar je kan hem niet als hulpstuk gebruiken als je paard geen respect ervoor heeft..

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 10:50

Waar is een zweep dan voor? Voor de sier? Lijkt mij niet. Ik denk ook hoe hard het ook klinkt dat ie gewoon respect moet krijgen voor de zweep. Of een alternatief zoeken Clown

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:03

Waarom respect voor de zweep? Je bedoelt eigenlijk dus angst? Waarom? Om je paard vooruit te jagen?

Misschien heb ik het wel totaal verkeerd begrepen hoor, maar ik ben van mening dat je paard niet bang hoeft te zijn voor de zweep om de functie van de zweep te vervullen. Imo doe je longeren met lichaamstaal en stemhulp en kán je de zweep als extra ondersteuning van je lichaamshulp gebruiken, maar hoeft dus niet.
Als je paard niet of slecht reageert op de zweep doe je misschien wel iets totaal fout in de rest van je communicatie naar het paard.

Lisean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:15

Nou.. het probleem is dus, dat ik een nieuwe verzorgpony heb die heel lang te weinig beweging heeft gehad en dus ook best wel dik is..
Daarom probeer ik met kleine stapjes dat op te lossen..
Alleen tijdens hel logeren is dus het probleem dat ie heel eigenwijs is en niet luistert.. rijden kan ik er namelijk niet op

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:37

respect en angst is een totaal anders verhaal.
als ik aan het longeren ben, en mn paard reageerd niet, heeft ze wel respect voor mn zweep dat als ik haar aanwijs dat ze meer voorwaarts gaat of eventueel haar volte groter maakt.
hierbij maak je gebruik van het feit dat een paard een vluchtdier is en dus iets zal weg lopen van je zweep, de reactie die jij wilt..
hierbij komt geen schrik of angst te pas..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:49

xx_Irisje schreef:
respect en angst is een totaal anders verhaal.
als ik aan het longeren ben, en mn paard reageerd niet, heeft ze wel respect voor mn zweep dat als ik haar aanwijs dat ze meer voorwaarts gaat of eventueel haar volte groter maakt.
hierbij maak je gebruik van het feit dat een paard een vluchtdier is en dus iets zal weg lopen van je zweep, de reactie die jij wilt..
hierbij komt geen schrik of angst te pas..

En wat doe je dan als die niet weg loopt? Ik zal je vertellen waarom die weg loopt omdat die weet dat het zeer kan doen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:51

dan tik je een x bij, dan zal de schrik meer doen als de pijn..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:35

Is de slag van je zweep wel lang genoeg? Zodat je er vanuit het midden van de cirkel goed bij kunt zonder eerst naar voren te moeten stappen? Desnoods een veter eraan knopen.

Een slimmerik heeft het zo door dat je misschien wel zwiept, maar dat ze toch buiten bereik zijn. Met een zweep die lang genoeg is, is 1 *pets* en eventueel nog een reminder meestal genoeg.

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:41

Bij mijn tinker gebruikte ik ook altijd een zweep, maar ook met zweep nam hij me in de maling, totdat ik hem een keer echt een klap heb gegeven, dat had ie niet zien aankomen. Daarna ging het steeds beter.

Nu bij me nieuwe paard gebruik ik nooit een zweep, reageert gewoon op mijn stem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:42

OF hij sluit zich af, OF je bent niet duidelijk genoeg Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:45

Reageerd met longeren of met rijden?? Dat is n.l een heel verschil!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:45

dit is echt verschrikkelijk?
xx_Irisje schreef:
Soms hebben ze geen respect ervoor als ze weten dat je ze niet kan raken.
Het best helpt vaak toch een paar x flinke klap geven, dt ze beetje respect krijgen voor je zweep.

een leren veter aan het einde van je zweep kan hem wat verlengen en komt wat harder aan als ze je proberen te negeren.

" respect voor de zweep" ??? leer je paard eens respecteren!!!

voor als jullie allemaal je eerste paardenboek nooit gelezen hebt:
een zweep is NIET om mee te slaan.

Ik longeer zonder zweep
en rijd zonder zweep
beide manieren loopt elk paard hoe ik wil.

misschien eens langskomen? Lachen

Meid je hebt geen zweep nodig, alleen een portie goede paardenkennis.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:47

Leg de zweep en de longeerlijn in de zelfde hand, en neem in de andere hand aan handje zand. Wanneer je je paard wat meer voorwaarts wilt hebben klak je eerst met de tong. Reageert hij/zij daar niet op de klak je met de tong en maak je een voorwaarts-opwaartse beweging met de zweep. Wordt daar nog niet op gereageerd dan klak je met je tong, geef je je zweepsignaal en met je vrije hand gooi je het zand tegen de achterhand. Dat doet geen pijn maar je pony schrikt wel even met het idee van 'sjips ze kan er toch bij'

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:59

_Nelleke_ schreef:
Waarom respect voor de zweep? Je bedoelt eigenlijk dus angst? Waarom? Om je paard vooruit te jagen?

Misschien heb ik het wel totaal verkeerd begrepen hoor, maar ik ben van mening dat je paard niet bang hoeft te zijn voor de zweep om de functie van de zweep te vervullen. Imo doe je longeren met lichaamstaal en stemhulp en kán je de zweep als extra ondersteuning van je lichaamshulp gebruiken, maar hoeft dus niet.
Als je paard niet of slecht reageert op de zweep doe je misschien wel iets totaal fout in de rest van je communicatie naar het paard.

Je hebt helemaal gelijk. Het heeft eigenlijk helemaal geen zin om met een zweep achter een paard te lopen, je paard heeft geen respect nodig voor de zweep, je hebt respect nodig voor je paard.! Bloos

(Dat was al gezegt, maar ik zeg het nog een x)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:16

Wat een geneuzel.... Niet ieder keukenmes is gelijk een moordwapen...

Duidelijke afspraken maken over wat wel en niet de bedoeling is, eerlijk en consequent zijn, is er niks aan de hand en word 'ie ook niet bang.

http://nl.youtube.com/watch?v=16OHBGPk8bM
(Zie je de doodsangst! Hij is vreselijk bang omdat 'ie zo vaak geslagen is en nu neemt 'ie wraak! Clown )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:06

* zucht *

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:17

Geen aardappels schillen hoor, straks vermoord je iemand! Ben niet bang voor het mes, maar ik let wel op!
Geen zweep gebruiken hoor, straks doe je m pijn! Hij is niet bang voor de zweep, maar hij let wel op.
Zelfde principe.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:36

Margreet schreef:
Wat een geneuzel.... Niet ieder keukenmes is gelijk een moordwapen...

Duidelijke afspraken maken over wat wel en niet de bedoeling is, eerlijk en consequent zijn, is er niks aan de hand en word 'ie ook niet bang.

http://nl.youtube.com/watch?v=16OHBGPk8bM
(Zie je de doodsangst! Hij is vreselijk bang omdat 'ie zo vaak geslagen is en nu neemt 'ie wraak! Clown )

als ik dat filmpje zie
denk ik niet dat hij met zweep geslagen is nee.. das toch heerlijk?
die gebruikt dan de zweep toch ook niet hard? Maar waarschijnlijk zoals in de alleroudste boeken al geschreven staat, als hulpmiddel, niet om mee te slaan..

ik ben het eens met wat jij typt nu, maar niet met wat getypt is: dan geef je em een flinke tik dan krijgt hij wel respect voor de zweep??

je nadere bericht met de gemaakte zinnetjes

ik bedoelde ook weer niet dat je nooit een zweep kan gebruiken, maar ZEKER niet op de manier hoe het hier word beschreven.

Nogmaals: kom maar eens langs dan HOEF je de zweep niet meer te pakken, of weet je in ieder geval dat je er niet mee hoeft te SLAAN !!

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:41

De zweep is inderdaad een hulpmiddel, maar ik had is een filmpje gezien, en dat was niet normaal,daar werd het niet als hulpmiddel gebruikt...arm beest
ik ga effe kijken of ik een link kan krijgen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:42

_Undercover schreef:
De zweep is inderdaad een hulpmiddel, maar ik had is een filmpje gezien, en dat was niet normaal,daar werd het niet als hulpmiddel gebruikt...arm beest
ik ga effe kijken of ik een link kan krijgen

die filmpjes hebben we hier tot uit den treure gezien........ staan op voorpaginanieuws Lachen

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:44

Oke,
Die vrouw mocht toch 2 jaar niet met paarden omgaan ofso?
Ik geef de rechters helemaal gelijk...