Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xx_Irisje schreef:respect en angst is een totaal anders verhaal.
als ik aan het longeren ben, en mn paard reageerd niet, heeft ze wel respect voor mn zweep dat als ik haar aanwijs dat ze meer voorwaarts gaat of eventueel haar volte groter maakt.
hierbij maak je gebruik van het feit dat een paard een vluchtdier is en dus iets zal weg lopen van je zweep, de reactie die jij wilt..
hierbij komt geen schrik of angst te pas..
xx_Irisje schreef:Soms hebben ze geen respect ervoor als ze weten dat je ze niet kan raken.
Het best helpt vaak toch een paar x flinke klap geven, dt ze beetje respect krijgen voor je zweep.
een leren veter aan het einde van je zweep kan hem wat verlengen en komt wat harder aan als ze je proberen te negeren.

_Nelleke_ schreef:Waarom respect voor de zweep? Je bedoelt eigenlijk dus angst? Waarom? Om je paard vooruit te jagen?
Misschien heb ik het wel totaal verkeerd begrepen hoor, maar ik ben van mening dat je paard niet bang hoeft te zijn voor de zweep om de functie van de zweep te vervullen. Imo doe je longeren met lichaamstaal en stemhulp en kán je de zweep als extra ondersteuning van je lichaamshulp gebruiken, maar hoeft dus niet.
Als je paard niet of slecht reageert op de zweep doe je misschien wel iets totaal fout in de rest van je communicatie naar het paard.

) Margreet schreef:Wat een geneuzel.... Niet ieder keukenmes is gelijk een moordwapen...
Duidelijke afspraken maken over wat wel en niet de bedoeling is, eerlijk en consequent zijn, is er niks aan de hand en word 'ie ook niet bang.
http://nl.youtube.com/watch?v=16OHBGPk8bM
(Zie je de doodsangst! Hij is vreselijk bang omdat 'ie zo vaak geslagen is en nu neemt 'ie wraak!)

_Undercover schreef:De zweep is inderdaad een hulpmiddel, maar ik had is een filmpje gezien, en dat was niet normaal,daar werd het niet als hulpmiddel gebruikt...arm beest
ik ga effe kijken of ik een link kan krijgen