Wat als een paard uitgekoerst is??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Wat als een paard uitgekoerst is??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:27

Hallo iedereen,

Ik ben nu al verschillende topics tegen gekomen over het beleren van paarden en dan vooral de leeftijd. En ik weet dat vooral de draf en ren sport het hierbij zwaar te verduren hebben.
Nu ben ik wat dit betreft een leek. En ga ook niet zeggen of het goed of slecht is om met 2 al te beginnen.
Wat ik me heel erg af vraag is, Wat als een paard uitgekoersd is...

Ik zie ze wel eens op marktplaats staan, uitgekoerste draver of renpaard. En hoor van heel veel kennisen daar moet je nooit aan beginnen. Maar waarom niet???

Wat ik me dus afvraag is of dat zulke paarden nog goed als rijpaard verkocht kunnen worden? Heeft het invloed op het lichaam van het paard dat ze zo vroeg beleerd worden? Is er een gegronde reden dat mensen liever geen paard kopen dat gekoersd heeft?

Britt

Re: Wat als een paard uitgekoerst is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:29

Omdat er veel tijd ingestoken moet worden eer je er een leuk rijpaardje aan hebt en dat willen veel mensen niet.

Een draver is gefokt op draven en vooral heel hard draven en om dat om te zetten in een dressuurmatig goed onderricht paard wat in de bak lekker op leuk tempo kan lopen, dat kan wel even duren. Ook zijn ze op een andere manier beleerd, wat betreft bitgebruik.

Maar zit het er eenmaal in zijn het over het algemeen superleuke paardjes die heel goed kunnen meedoen in de sport en als recreatiepaardjes helemaal goed kunnen dienen!

Dravers worden niet beleerd onder het zadel als ze twee zijn, trekken is een andere belasting dan dragen en daardoor veel minder zwaar.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:32

Citaat:
Dravers worden niet beleerd onder het zadel als ze twee zijn, trekken is een andere belasting dan dragen en daardoor veel minder zwaar.

ja dat verschil snapte ik wel Haha! je ziet ook iets meer dravers aangeboden dan renpaarden (maarja die zijn er in NL ook niet zo veel)

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:41

Paarden die gedraafd hebben, kunnen ook "stuk" zijn. Daardoor zijn ze niet meer geschikt voor op de baan.
Ook worden zogenaamde stakers van de baan gehaald. (dat zijn de paarden die stoppen met lopen als ze vooraan komen)

Paarden die nog goed zijn en geld verdienen, zullen niet zomaar te koop aangeboden worden als rijpaard. Dus als je een ex-draver/ cq renpaard wilt kopen kan je altijd nog naar de reden vragen waarom deze niet meer op de baan loopt, maar of dan altijd de waarheid wordt gezegd is een tweede.

Je kan ook altijd op http://www.ndr.nl kijken wat het paard (indien hij ooit gekwalificeerd was) heeft gepresteerd.

Ik heb in het verleden genoeg ex-dravers meegemaakt, meestal stakers, maar ook een enkele die slechte benen hadden. Over het algemeen erg leergierig, maar meestal wel een tik met het hoofd, het slaan met het hoofd. Sommige waren zeer snel nerveus, maar andere ook weer minder snel. Het zijn dus evengoed heel diverse paarden.

Als je ooit beslist een ex-draver/ renpaard te kopen wens ik je veel succes en geduld toe. Ze worden toch anders opgevoed dan bv een engels of westernrijpaard.
Laatst bijgewerkt door IJp op 26-10-08 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:45

Ik heb een uitgekoerste draver gekocht. Hij liep wel aardig op de drafbaan maar was volgens de fokker (en eigenaar) toch wat te klein om echt grote successen te boeken. Niks mis met het paardje, maar de eigenaar zag gewoon niet meer in waarom hij er nog geld in zou steken. Lachen

(ik heb hem niet rechtstreeks van de fokker gekocht, is nog 1 eigenaar tussen geweest maar ik heb contact met de fokker)

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:51

Ik heb ook een draver Ja
Mijne heb ik gekocht als rijpaard maar nu koerst ze weer.Ze is toen uit de koers gehaald omdat ze niet echt makkelijk was om mee te werken en daarbij dus ook niet hard wilde.
Ze is bij toeval ontdekt door mijn huidige trainer toen ik lekker aan het draven was met haar.Hij zag er potentie in en zo is het balletje gaan rollen..........ze heeft nu van de 15 starts 11 keer in het geld gelopen,niet slecht al zeg ik het zelf!
Laatst bijgewerkt door paxine op 26-10-08 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:04

Mijn beide verzorgpaarden zijn uitgekoerste renpaarden. En ze zijn echt super als recreatiepaard. Nu hebben ze wel hun training mee, en dat zal voor lang niet alle uitgekoerste paarden gelden. Deze tweed liepen namelijk dagelijks langs de weg, ze zijn getraint in de duinen op het strand en moesten daarvoor altijd een stukje langs een snelweg. Dit heeft dus mee dat ze buiten voor de duvel niet bang zijn. Geweldig! Ze hebben daardoor ook niet zo heel veel training gehad voor ze recreatiepaard (lees buitenpaard) werden.

Uiteraard zal het wel de nodige inspanning kosten om deze paarden in een bak te beleren. Ze kennen geen enkel figuur en zijn gewent om bijna alleen maar recht vooruit te rijden.

Helaas ken ik ook een uitgekoerst renpaard dat met geen mogelijkheid fatsoenlijk te berijden was. Tenminste, door bijna niemand. Hij was werkelijk gestoort buiten, hoewel ook hij langs de weg getraint was. Hij nam het bit op en maakte dat hij weer zo snel mogelijk thuis kwam. Desnoods achteruit lopend. Gooide je er graag af ook. Maar dit soort paarden heb je bij alle rassen zitten en zijn niet speciaal alleen maar uitgekoerste paarden.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 22:10

LGarabians schreef:
Ik zie ze wel eens op marktplaats staan, uitgekoerste draver of renpaard. En hoor van heel veel kennisen daar moet je nooit aan beginnen. Maar waarom niet???

Zeggen ze dat er niet bij? Heel veel mensen zijn bevooroordeeld he. Ze kunnen zgn. niet galopperen enzovoort.

LGarabians schreef:
Wat ik me dus afvraag is of dat zulke paarden nog goed als rijpaard verkocht kunnen worden? Heeft het invloed op het lichaam van het paard dat ze zo vroeg beleerd worden? Is er een gegronde reden dat mensen liever geen paard kopen dat gekoersd heeft?

Populariteit van het omscholen van de uitgekoerste draver naar rijpaard, neemt steeds meer toe. En waarom? Ze zijn leergierig, werklustig, al behoorlijk aan allerlei verschillende omsandigheden gewend, hebben harde benen, zijn erg intelligent, kunnen over meerdere gangen beschikken, zijn sociaal, een echte vriend.
Op www.dravers.nl is erg veel informatie te vinden. En ook waarom het ras steeds populairder wordt.

Paarden die een kronkel in het hoofd hebben, kom je bij alle rassen tegen. Wat Kekavo zegt. Is niet specifiek iets voor dravers. Integendeel. Dat ze niet kunnen galopperen, is ook onzin. In het begin zal het wat rommelig zijn, maar oefening baart kunst. En dat de galop eruit geslagen wordt, is helemaal onzin.

Maar veelal is de mening gebaseerd op vooroordeel. Wij hebben een 5 jarige (nooit gekoerst op een paar kwalificaties na) en een 9-jarige. Laatste heeft heel erg veel gekoersd, veel geld verdiend en is een goudeerlijk paard. We hebben hem nu bijna 4 maanden en is ook zolang onder het zadel. Hij geniet er iedere keer weer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:37

Mijn paard heeft redelijk veel gekoerst en ook best wat geld bij elkaar gelopen. Destijds heb ik hem bijna gelijk van de baan gekocht maar was wel zadelmak.

Het zijn hele leergierige eerlijke paarden die graag willen werken. Tegenwoordg merk ik niks meer van het feit dat hij gekoerst heeft en is het een heel rustig en braaf paard wat graag loopt.
Mijn draver heeft toevallig moeite met dressuur, maar zelf ben ik ook geen fanatieke dressuurruiter. Er zijn heel wat dravers die verder komen dan de basis en het goed doen op wedstijden, ook als ze gekoerst hebben.
Galop is voor mijn paard geen probleem en voor meer dravers niet. Het zal misschien iets meer aandacht nodig hebben om een draver te goed te laten galoperen dan een 'gewoon rijpaard' maar zie het als een jong paard wat beleerd wordt. Ook die is niet gelijk sterk in de galop op beide handen.

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:46

Mijn eerste paard Co was een draver, geweldig rijpaard, ik heb er wel een hoop tijd en geduld in moeten steken maar uiteindelijk had ik een paard wat door het vuur ging voor me, vreeselijk braaf en lief. Haha!
Helaas had het koersen, wel zijn sporen na gelaten op zijn heup, en dat is het uiteindelijk fataal geworden. Huilen
Maar hij was mijn maatje voor het leven

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:59

Ik heb zelf een "uitgekoerst" renpaard op stal die ik zelf naar de Z1 dressuur heb gereden hij was binnen een half jaar van B naar M1 opgeklommen. Het kan heus wel met een renpaard of dravers . Maar waar het vaak aan ontbreekt bij de huidige ruiters/amazones is gisteren beleerd en morgen moet het al Z kunnen lopen en dan het liefst er zo weinig mogelijk moeite er voor doen. Geduld is moeilijk, maar dat wordt ook door de huidige jury leden opgedrongen. Boos!
Een paard wat lekker ontspannen loopt krijgt minder punten dan een inelkaar getrokken beestje met een barbiepopje erop. Knipoog
Met veel geduld kan je van ren en drafpaarden iets heel moois bereiken!!! Haha!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:00

Mijn merrie was op haar vierde al uitgekoerst Haha! Er zijn paarden die uitgekoerst zijn en niets mankeren, en zijn paarden die uitgekoerst zijn omdat ze wel iets mankeren. Ligt er maar net aan. Sommige paarden koersen jaren en zijn nog puntgaaf. Blessures zijn lang niet altijd de aanleiding om met koersen te stoppen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 19:11

Ik rijd op dravers die nog koersen (ik koers zelf met ze onder het zadel)
Zij gaan ook gewoon mee naar het bos, mogen daar gewoon in galop en ik rijd ze thuis ook nog wel eens dressuurmatig. Het zijn stuk voor stuk fijne paarden die heel wat fijner te rijden zijn dan mijn eigen fjordje. (ik heb dan ook wel een fjord met een dikke gebruiksaanwijzing) Als bij ons de paarden geen zin meer hebben om te koersen of als ze gewoon niet meer mee komen omdat het niveau te hoog wordt of als ze gewoon niet hard genoeg kunnen zoeken wij een nieuw huisje voor ze. (behalve als dat paard wat mankeert)

mama_kel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:45

cojolly schreef:
Mijn eerste paard Co was een draver, geweldig rijpaard, ik heb er wel een hoop tijd en geduld in moeten steken maar uiteindelijk had ik een paard wat door het vuur ging voor me, vreeselijk braaf en lief. Haha!
Helaas had het koersen, wel zijn sporen na gelaten op zijn heup, en dat is het uiteindelijk fataal geworden. Huilen
Maar hij was mijn maatje voor het leven

hoi hoi,
ik zie dat de jouwe co heette,heeft hij toevallig op duindigt of weet je bij wie gestaan en heb je zijn volledige naam?of foto...misschien ken ik hem....

groetjes kelly

mama_kel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:51

wyoming schreef:
Ik rijd op dravers die nog koersen (ik koers zelf met ze onder het zadel)
Zij gaan ook gewoon mee naar het bos, mogen daar gewoon in galop en ik rijd ze thuis ook nog wel eens dressuurmatig. Het zijn stuk voor stuk fijne paarden die heel wat fijner te rijden zijn dan mijn eigen fjordje. (ik heb dan ook wel een fjord met een dikke gebruiksaanwijzing) Als bij ons de paarden geen zin meer hebben om te koersen of als ze gewoon niet meer mee komen omdat het niveau te hoog wordt of als ze gewoon niet hard genoeg kunnen zoeken wij een nieuw huisje voor ze. (behalve als dat paard wat mankeert)

idd heb heb ook altijd met mijn dravers gewoon door de bossen gereden en gegalloppeerd en lekker naar het strand zwemmen enz.....

en als rijpaard vind ik het ook geweldige beesten!hebben vaak een uithoudings vermogen daar zeg je u tegen en meestal in goede conditie ,9 van de 10 x goed bijgehouden(smit,arts ect.)en vaak gewoon nuchtere paarden die al veel hebben meegemaakt op de baan of er omheen dus weinig schrikken (luidspeakers,tractoren en auto's en drukte)

kortom het leukste paard wat er bestaat hahahha(vind ik dan)

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:09

Citaat:
gewoon nuchtere paarden die al veel hebben meegemaakt op de baan of er omheen dus weinig schrikken (luidspeakers,tractoren en auto's en drukte)

Bij de meeste paarden kan je bij dit lijstje ook paraplu's en dat soort enge dingen toevoegen. Het is gewoon heerlijk om met een zeer relaxed paard langs wegwerkzaamheden óf paraplu's te lopen.

Ik heb zelfs al een keer met mijn uitgekoerste verzorgpaardje een verkeersongeluk meegemaakt. Een vrachtwagen die op de provinciale weg een auto schepte. Een hels kabaal, eerst van de knal, toen de piepende remmen endergelijke, geclaxonneer, en later de hulpverleners (we moesten er op de terugweg weer langs, dat was onvermijdelijk anders had ik zeker een andere weg genomen). Ik zat daar op dat paard te trillen van schrik, en hij liep heel braaf door alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Alsof hij een getraint politiepaard was.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:13

Zo zijn ze niet altijd hoor Knipoog Ik stuiter regelmatig het hele bos door omdat ze van vanalles schrikt.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:25

Haha, ja dat deed de draver waar mijn broer een tijd op gereden heeft ook wel. Maar zoals ik al eerder zei, het is maar net hoe ze getraint zijn. Die 2 die ik rijd zijn dus allebei dag in dag uit langs de weg getraint, en zijn echt volledig aan verkeer gewent. Ook aan een hele drukke N-weg (N44, verlengde van de A44).

mama_kel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 00:46

idd dat is ook zo en sommige paarden reageren ook anders als ze goed fris of goed fit zijn......maar het meeste heb ik nog meegemaakt dat ze super mak zijn op dat gebied....

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 16:54

Een uitgekoerst paard kan blesures hebben of oude blesures. Ze zijn vaak lastiger dan warmbloeds vanwege hun keiharde karakter. Zijn vaak drukkere paarden die een hele andere aanpak gewend zijn. Been en teugelhulpen zijn bij een koerspaard heel anders dan bij een rijpaard.
De omscholing duurt ontzettend lang bij de meeste paarden en is zonder hulp of kennis op het gebied van renpaarden/dravers ontzettend moeilijk.

Ik heb twee ex-renners en m'n moeder heeft een zachtdraver. Met m'n arabier ben ik nu al dik drie jaar bezig en die heeft nog een hele lange weg te gaan voor ik haar echt een rijpaard kan noemen aangezien ze op beenhulpen nog altijd nauwelijks reageert. Nou stop ik er ook niet heel erg veel tijd in omdat ik zelf renpaarden in training heb gereden en haar verder prima kan rijden, alleen als ik les heb valt het ons beide niet mee Knipoog
M'n volbloed pakt het veel sneller op maar die is ook minder koppig die kan al aardig lopen en beenhulpen gaan ook steeds beter.
M'n moeders draver is een zoete gozer die scheef liep in training en het karakter niet heeft om hard te lopen. Die heb ik zelf beleerd onder het zadel in training maar junu is hij verkocht als rijpaardje aan ons omdat hij té relaxt is Knipoog. Hij is nu vier en m'n moeder leert rijden op die gozer zonder zadel.
Geluk met onze Flash is dat ik hem in training vaak te doen had en hem als jonge hengst al had leren galoperen op stemcommando aan de longe. Hij was super soepel en had ene nette rustige galop op. Die is nu wat roestig maar hoe vaker hij het doet hoe beter het wordt.

Alle paarden die ik in training reed(renpaarden en harddravers onder het zadel) nam ik mee naar buiten, lekker over straat door de duintjes en door het bos. Met die dravers lekker galoperen en af en toe eens een sprongetje maken.
Ik raad niet iedereen aan een uitgekoerst paard te kopen omdat veel mensen ongeduldig of afwachtend rijden, dwing een volbloed nooit, maar laat hem het ook niet zelf uitzoeken.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:50

Die laatste zin is mooi gezegd.

Ik heb ook een Flash gehad. Welke hebben jullie?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:03

White Flash(Imoko X Let's do somethin') vier jaartjes oud, getraind maar unraced. Moet er wel bij zeggen, ik reed hem als twee jarigje voor de kar toen hij nog balletjes had normaal bij kleintjes als er een snelwerker langs komt moet je ze even vast houden...Flash niet die keek om en volgde ze de hele bocht door dan kwam er een diepe zucht alsof hij wilde zeggen "als je nou rustig loopt kom je er ook hoor". Snelwerken? als je over de finish was en je wilde de beneden bocht uitkwikkelen moest je absoluut geen ho zeggen want dan stopte hij volledig af Knipoog Flashy heeft niet de x-factor ondanks dat hij gefokt is als een hardloper, eruit ziet als een hardloper(1,64 lange slanke benen, ranke bouw) maar zodra hij 1 stap vooruit zet vindtie het alweer mooi geweest...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:07

Ja, grappig. Die heb je er ook tussen. Ik heb Kentish Flash gehad. Merrie. Heel erg mooi dier.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:28

Oei das voor de tijd dat ik überhaupt in de renpaarden en dravers te vinden was Knipoog
Ik heb de lelijkste kleinste gemeenste knolletjes zien hardlopen. De mooie, lieve en grootste zijn het vaak nét niet. Als je kijkt naar de elite top van de beste koerspaarden zijn het zelden tot nooit écht mooie paarden, het is dat ze een flinke dosis uitstraling hebben maar verder vaak hebben ze kromme stekkies of de builenpest op hun kop. Zo zie je maar...

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 23:35

Nou, ook dat klopt. Ik heb Only Ricardo gehad. Helaas in mei van dit jaar overleden. Hij was niet echt mooi, maar had een heel karakteristiek hoofd. En een gouden karakter.