Problemen met longeren jong paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnaMichiels

Problemen met longeren jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 17:17

Hallo iedereen.
Ik heb een jong paard , 2,5 jaar en heb er 'n klein probleempje mee.
Ik ging ze vandaag longeren, en stappen ging heel goed, reageerde goed op de stem en ik had de indruk dat ze het snapte. Toen ging mijn paard, dat in de wei stond rennen en ze werd helemaal gek !
Ze bokte en steigerde , huppelde een rondje, toen stormde op de omheining af en liep er gewoon door.
Dit zijn houten balke en een elektrische draad, er was dus veel schade, gelukkig niets aan haar.
Ik zou haar liever nog niet met een bit longeren, omdat ik vind dat ze nog te jong is (en als ze dan wegrent niet heel haar mond kapot is endergelijke) dus ze had maar een halster aan.
Ze heeft wel veel bloed (Andiamo Z x Tendresee (van tornado))

Heeft iemand tips of ideen ? Of denken jullie dat ze haar lesje wel geleerd heeft , want ze had zich wel wat pijn gedaan. (niet kreupel of wonden)

Hopelijk kan je me helpen.

Groetjes !

Marlous

Re: Problemen met longeren jong paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:24

Je kan misschien je paard binnen zetten als jij gaat longeren, zodat ze geen aanleiding heeft om gek te doen. En sowieso, proberen je lijn vast te houden, dan kan ze weinig. Als ze gek gaat doen, haar naar binnen halen, en door laten lopen (zweep erachter) Bit is daar helemaal niet voor nodig.
Mijn pony had ook wel eens van die gekke dingen. Ze rende vaak de ruimte in, en ik had moeite om haar te houden, moest soms echt mn hakken in de grond zetten. Ik negeerde het gedrag, en ging gewoon weer verder waar we gebleven waren. Ik heb wel het idee dat dat helpt..

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:39

Je kunt idd beter voorkomen dan genezen, dus longeer hem eerst voordat je je andere paard buiten zet of erna. Maar zeker in het begin (als ze het toch al niet helemaal snappen) kun je de problemen beter vermijden. Als ze het idee van longeren een beetje snapt en ze zelf rustig blijft, kan je het proberen met een ander (rustig) paard erbij, maar ik zou het voorlopig nog even rustig opbouwen. Logisch dat ze ook begon te rennen, het is en blijft een kuddepaard Knipoog Maar ik denk dat je hier zeker niet boos om moet worden, een jong paard snapt het natuurlijk niet meteen al. Een bit zou ik ook zeker nog niet indoen, tenzij ze steeds blijft wegrennen en je jezelf er lekkerder bij voelt. Maar zoals Marlous zegt: proberen te negeren en vrolijk verdergaan.
Iig succes ermee! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:42

misschien maar beter ophouden en er goede begeleiding bij zoeken......... Lachen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:54

Als ik bij je in de buurt zou wonen zou ik je nog wel kunnen helpen maar zo over de computer durf ik je geen uitleg te geven. Maar ik vind dit op deze manier echt een gevaarlijke situatie. Voor jou en je paard. Heb je niet iemand die je kan helpen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:56

hulp zoeken! heb je ervaring met jonge paarden? niet in je eentje zomaar aan beginnen, een paard is zo verpest, en dat eruit krijgen is erg moeilijk als het ooit al lukt

AnnaMichiels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:55

Ik heb ervaring met jonge paarden, maar dit was altijd in een gesloten bak, deze bak is gewoon met balken afgemaakt (2 balken).
Ze was hier dus doorgerent en vond dit vrij gevaarlijk, dus wou gewoon wat tips, altijd handig.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:31

--> LO