help het lukt niet (komt naar binnen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chanttiejj

help het lukt niet (komt naar binnen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:29

mijn pony.. whisper

hy kan nog niet goed aan de longeer lijn lopen als ik ht probeer gaat die telkens naar mijn toe
hy moet datnog leren ik longeer met halster longeerlijn en zweep

maar mijn vraag is dus hoe kan ik whisper het beste leren hoe die aan de longetouw loopt ?
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-10-08 11:38, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bold en schuine code verwijderd. Graag gepast gebruiken (om iets te accentueren); Titel gewijzigd.

fjordjes

Re: help het lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:31

Stukje bak afzetten zodat ie niet naar "buiten" kan lopen. Als hij richting jou komt lopen moet je met de zweep richting zijn flank wijzen en hem zo weer proberen te "duwen" naar buiten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

chanttiejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:34

fjordjes schreef:
Stukje bak afzetten zodat ie niet naar "buiten" kan lopen. Als hij richting jou komt lopen moet je met de zweep richting zijn flank wijzen en hem zo weer proberen te "duwen" naar buiten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Okee ik ga het proberen bedankt voor je tip!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:33

Misschien is de mogelijkheid er om eerst grondwerk/loswerk te doen. Je hebt daar redelijk goede handleidingen in en dan kan jij je ook gelijk bewust worden voor je lichaamstaal.

febe____

Re: help het lukt niet (komt naar binnen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:41

Ik heb het geleerd door met de zweep naar zijn schouder te wijzen wanneer hij naar binnen wil.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 08:39

Idd met de zweep naar zijn schouder wijzen wanneer hij naar je toe komt. Vraag eens hulp van iemand die vaker longeert! je instructeur/instructrice kan je zeker weten heel goed helpen.

Wanneer je longeert moet je altijd richting de kont van je paard kijken, je vormt als het ware een taartpunt met jij, de zweep je paard en de lijn. Je hand die de lijn vast houd is laag (bij je heup) maar de lijn mag niet over de grond slepen.

Haal er eens iemand bij die er verstand van heeft, wanneer het bij diegene wel lukt en bij jou niet, dan neemt je paardje je in de maling. Als hij dat doet mag je hem best een paar flinke meppen verkopen, dan schrikt hij maar eens, het werkt wel. Een paard is heel slim!

pris2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 18:16

Een vriendin haar paard probeert dit ook uit en indd ja zij wijst met de zweep.

dus veel suc6

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 16:34

met de zweep wijzen en je stem gebruiken.
En belonen als hij wel goed loopt!

LittleStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:21

Idd, je zweep naar zijn schouder wijzen.
En komt hij naar binnen mag je hem best een zwiepje tegen zijn schouder geven!

Innamorato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:24

Strak naar zijn achterbenen/billen kijken kan ook helpen, dan drijf je hem naar buiten. Volgens mij heb ik dat weleens gehoord Clown

xx_Mariekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:57

Met de zweep naar hem wijzen, als hij het neit snap kan je een keer op de grond tikken of tegen de schouder.

Als hij het goed doet belonen met stemhulpen (zoals braaf enzo)

Succes!

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:10

zodra je pony naar binnen loopt moet jij naar hem toelopen met je zweep. hierdoor jaag je hem als het ware naar buiten en zal hij dus ook minder naar binnen komen (nadeel je pony gaat wel sneller lopen)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:20

Ik denk dat je het niet hebt over de cirkel kleiner maken (dan kan naar de schouder wijzen helpen), maar het naar je toe draaien zodat hij voor je komt te staan?

Het geheim is dat je de pony altijd van je af moet drijven, dus dat je min of meer de kont naar voren jaagt. Dus met de zweep NAAR DE KONT wijzen.
Zelf altijd achter de schouder blijven , van boven af gezien. Zodra je daarvoor komt, dus recht tegen zijn hoofd aankijkt zeg maar, kan een pony gaan draaien of stoppen. Longeren moet je leren. Het vergt enige vaardigheid.
Op dit plaatje(bron http://www.cursuscentrum.nl) kun je goed de positie van de longeerder tegenover het paard zien.
Als de pony eenmaal staat waar je hem/haar niet wil (naar je toe gericht), loop dan naar zijn kont en zorg dat je de pony naar voren drijft. Hij komt vanzelf aan het einde van de lijn en moet dan op de cirkel gaan. Vanuit een positie voor de pony of naast de schouder krijg je het niet voor elkaar om de pony weer op de cirkel te krijgen als het geen ervaren pony is.
Blijf daarbij uiteraard wel altijd buiten achterbeen bereik, dus wat naast de pony.