[AR] zit mijn lamoen ondersteboven???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

zit mijn lamoen ondersteboven???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 12:52

naar aanleiding van een reactie in een ander topic van mij ben ik even geschrokken en zwaar in de twijfel geschoten!!

Citaat:
Ben je zeker dat je lamoen niet ondersteboven zit? Meestal zit de zweng aan de onderkant; zoals hij nu zit, drukt het lamoen op het schoftje als het paard trekt...

aan julie nu vraag: zit mijn lamoen ondersteboven? Ik dacht dat hij zo hoorde ivm met de bogen. Het lamoen zit bevestigd met vleugelmoertjes aan de kar. Dan lopen de bogen dus omhoog tot de zweng, vanaf daar is het lamoen recht.

Ik dacht dat de bogen omhoog moesten lopen dus, zoals te zien op de volgende 2 foto's, maar nu hoor ik dat de zweng eigenlijk onderop hoort, dan klopt het dus niet. Ik ben bang als ik hem omdraai dat die bogen te dicht bij de grond zouden komen.

Verder meteen nog een vraag: Ik heb nu Ideal marathon de luxe, maar deze is maat shetland, alles hangt op de laatste gaatjes dus maandag haal ruil ik hem in voor een pony tuig. Het lamoen kan dus in het schoftje dan ook wat omlaag. Zal ik dat doen of op dezelfde plaats laten hangen?

Alvast heel erg bedankt !

ps: in url kun je de foto's grote bekijken!!

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IVFA7D3Q.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WEOVUIK3.jpg

Sjonniej

Re: zit mijn lamoen ondersteboven???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:53

Ik heb n.a.v. die reactie ook al even naar je aanspanning gekeken, maar volgens mij zit je lamoen gewoon goed hoor Ja Veel van dit soort wagentjes hebben inderdaad het zweng boven het lamoen zitten, in tegenstelling tot de huidige marathonwagens waarbij veel zwengen onder het lamoen zitten.

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:13

Waar zou je lamoen belanden als je deze omdraait?

concourswagens zijn zo gemaakt dat het paard niet over het inspan kan slaan, vandaar dat deze aan de wat hoge kant zit.

ik zie ook niet in waarom er druk zou ontstaan op het schoftje zo gauw het paard trekt.

Gewoon je eigen kop volgen is het allerbeste.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:29

Zit prima zo, mijn concours wagen heeft ook de zweng aan de bovenkant.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 23:37

Als de bogen vastzitten aan de brancards, dan kun je hem niet ondersteboven bevestigd hebben... Mocht je het omgekeerd proberen, dan zitten de bogen inderdaad te dicht bij de grond en bestaat het risico dat je paard er met z'n benen overheen gaat. Ik dacht dat de bogen en de brancards los van elkaar waren.

Chestnut89 schreef:
ik zie ook niet in waarom er druk zou ontstaan op het schoftje zo gauw het paard trekt.

Da's pure fysica... Toegegeven, de hefboom is niet heel groot, maar hij is er wel. Als het paard trekt, zullen de zweng en de aanhechting van het lamoen op één lijn proberen te komen. Als de zweng boven de brancards hangt, wil dat zeggen dat de brancards naar beneden moeten en je dus druk hebt op het schoftje.

Groeten, SuSEQ

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 18:44

nee brancards en bogen zitten dus vast aan elkaar, maar wel goed dat je het opmerkte hoor! Voor hetzelfde geld zat hij wel ondersteboven en ik had er dan nog rustig 10 jaar mee rond gereden Haha!

klaasbakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:28

Hallo Diesel,

Je lamoen zit niet op zijn kop dit is altijd zo bij een concours wagen.
Dit komt omdat dit makkelijker is voor de tuigpaarden omdat dan alles wat hoger is vanwege meet vrijheids beweging van de voorbenen.

Bij een andere wagen zoals een marathonwagen of recrariatiewagen is het oosthout/ trekknuppel lager dan de borst.
Dit komt omdat de trakkracht beter is te verdelen

met vriendelijke groet klaas bakker