paard vind VD niet leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

paard vind VD niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 17:23

Ik had even een vraagje aan de kenners onder jullie. Ik heb 2 paarden, een van 3,5 en een van 1,5. Ik heb al vaak gehoord dat je met een jaarling nog geen VD mag doen, dus dat doe ik ook niet.
Ik ben dus begonnen met de oudste van de twee. Het begin lukt goed, stap en draf, en ook snapt ie nu dat als ik 'yes' zeg hij een stukje wortel krijgt. ik wilde hem de spaanse pas aan gaan leren, maar het lukt gewoon echt niet, met de zweep kietelen doet ie niks mee en als ik het met mijn hand doe reageert ie ook niet. Ook de andere oefeningen zoals buigen doet ie niet. hij blijft wel staan en zijn concentratie is er gewoon nog bij, maar hij wil het gewoon niet doen, alsof ie zich daar veel te slim voor voelt.

wie weet wat ik moet doen? ik wil niet met de clicker gaan doen, dus dat is niet echt een optie. en andere oefeningen mag ik hem niet aanleren, want het is mijn eigen paard niet, hij is van mijn zus en die vind dat ik hem spaanse pas mag leren maar verder niet omdat ze bang is dat ie dan vervelend word.

Amable

Re: paard vind VD niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:01

Begin liever met wat eenvoudigere oefeningen zoals targetten en hoofd laag houden. Daarin iedere poging in de richting van belonen. Kijk ook naar je beloningsmateriaal, veel mensen gebruiken stukjes wortel maar ik heb al vaker bij paarden gemerkt dat ze de wortel op een gegeven moment beu worden. Pak je dan iets anders (appel, banaan, brokjes oid) dan is vaak de interesse weer groter waardoor ze ook meer gaan zoeken naar het juiste antwoord.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:43

het is niet handig als je hem op ýes'beloont, omdat je dat woord ook nog wel eens spontaan gebruikt, gebruik liever een clicker die is altijd neutraal en alleen voor het leren en gebruik als beloning in het begin alleen iets heel erg lekkers wat ze normaal niet krijgen

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:50

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga vandaag beginnen met een clicker, kijken of het dan beter gaat. ik zal ook eens op gaan letten of het idd uitmaakt wat voor beloning ik gebruik.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:00

Ik heb vandaag een clicker gekocht in de dierenwinkel, ik in mijn paardrijkleding de winkel in (goh, wat zou ik nou gaan doen) en ik vraag om een clicker, vrouw keek me zo aan en naar mijn laarzen enzo, en vrsaagt ze zo 'voor je hond?' 'nee voor mijn paard' (goh) maar goed verder Knipoog

het ging echt heel goed, eerst geoefend met de clicker, zodat hij snapt dat er daarna een brokje komt, dat heb ik geoefend meet een makkelijke oefening die ik van de hoefsmid mee gekregen had (hand aanraken in de lucht is braaaaaf) en toen hij die snapte ben ik begonnen met gewoon heel makkelijke dingen die hij elke dag moet, voeten tillen enzo, daarom ook de oefening van de hoefsmid.

hij vind het harstikke leuk nu en snapt ook al dat hij geen beloning krijgt zonder click.