Dravers: veel maagzweren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Dravers: veel maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:52

Hoi!
Ik doe de opleiding Hippische Bedrijfskunde. Daar hebben wij les van een dierenarts en die vertelde ons dat iets van 90% van alle dravers een maagzweer hebben, omdat ze heel veel brok gevoerd krijgen en bijna geen ruwvoer. Klopt dit volgens jullie?

WendyBZ

Re: Dravers: veel maagzweren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:46

Het komt wel voor, dierenkliniek Wolvega heeft er onderzoek naar gedaan als ik me niet vergis. De Dravers die ik ken krijgen toch wel genoeg ruwvoer.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:30

De dravers die ik ken en in training staan, krijgen allemaal een flinke pluk hooi elke dag, naast hun ruwvoer. Deze stelling is in mijn ogen achterhaald, want inmiddels voert denk ik bijna elke dravertraining ook een flinke hoeveelheid hooi.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:21

er wordt idd gezegd dat 70% van de dravers/volbloeden 1 of emerdere maagzweren heeft door stress en de manier van voeren. Wij hebben echter de paarden van de stal laten onderzoeken op Wolvega, toen dat onderzoek liep en geen 1 had een maagzweer; zelfs niet de paarden waarvan we het echt verwacht hadden.....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:24

Het blijkt dat heel veel paarden een maagzweer hebben. Hoe kun je dit trouwens laten onderzoeken?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:26

endoscopie van de maag na 12u vasten

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:58

Ik heb laatst eens gehoord dat een maagzweer mede te herkennen is als het paard veel gaapt?
Weet iemand hier meer van? Of hoe herken je of je paard een maagzweer heeft?

Ik heb ook een draver maar zie er niets geks aan. Krijgt trouwens ook genoeg ruwvoer Knipoog

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:00

maagzweren geven hele aspecifieke symptomen waaronder oa gapen (gapen kan een teken van ongenoegen zijn, kan dus buikpijn zijn, maar ook heel wat anders). Andere symptomen kunnen zijn: knarsetanden, treuzelen met eten, enthousiast aan het eten beginnen en er dan opeens mee ophouden, dorre vacht, evt vermageren (meestal niet), enz

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:25

Ik heb ook al door meerdere mensen horen zeggen, dat heel veel paarden een maagzweer hebben, ongeacht ras. Dit, omdat een apard in het wild 12 uur per dag eet en de meeste paarden in een stal dit niet kunnen. Dit zou overigens te verhelpen zijn, door ze onbeperkt hooi te geven.
Lijkt me onzin dat speciaal dravers dit veel hebben, die krijgen volgens mij net zo veel hooi tegenwoordig als andere paarden.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:26

die van ons niet hoor.... worden ze veel te dik. Ze krijgen wel voldoende ruwvoer, maar niet zoveel als een rijpaard met hetzelfde gewicht

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:26

Ik heb het ook vaker gehoord. Mijn draver (uitgekoerst) is toevallig deze zomer onderzocht op maagzweren, hij had ze niet. Lachen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:28

Maar een draver krijgt misschien wel een noemenswaardige hoeveelheid brok meer dan andere paarden. Een grote hoeveelheid krachtvoer in één keer kan namelijk ook zorgen voor oa maagzweren.

@Mackie:hoe weet je dat ze 'genoeg' ruwvoer krijgen? Hoe meet je dat?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:31

Aan de buikvulling die ik aan de buitenkant ziet. Daarnaast weet ik hoeveel een gemiddelde portie kuil hoort te wegen (niet uitgedrukt in kilogrammen ofoz, want ik ga het natuurlijk niet wegen, maar ik weet hoe zwaar het hoort aan te voelen als ik het oppak) wat ze dagelijks krijgen en dan pas ik het aan aan het betreffende paard
Laatst bijgewerkt door Judith_W op 22-10-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:32

Maar voldoet het dan ook aan de behoefte van het paard? Ik bedoel, dat jij aan de buitenkant denkt dat het genoeg is, dan weet je toch niet zeker dat het aan de binnenkant ook écht genoeg is?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:35

als het niet genoeg is, krijgt ie vanzelf een opgetrokken buik en dan geef je wat meer, maar meestal is dat niet eens nodig, want zover laten we het niet komen

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:38

Mja, dan beoordeel je dus puur en alleen op vermagering? Vitaminen en mineralen etc. worden dan door brok zeker op de juiste hoeveelheid gehouden?

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:48

nee, als ik het zou beoordelen op vermagering (langetermijn voedingstoestand) ben ik veel te laat. Ik let op de buikvulling (korte termijn voedingstoestand).

We voeren goede kuil en daarnaast voldoende krachtvoer met uitgebalanceerde hoeveelheden vitamines en mineralen. Daarnaast geven we ook nog voedingssupplementen. Dus ik durf wel te zeggen dat dat wel snor zit.... mss wel een beetje te....

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:50

Ja, dan voer je waarschijnlijk wel meer dan ze nodig hebben ja Knipoog

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:52

De minimale hoeveelheid ruwvoer die een paard dagelijks nodig heeft is 1 tot 2 kilo ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 23:03

Er is voor zover ik weet wel degelijk een verband, niet zozeer qua ras, maar qua gebruiksdoel/levensinvulling. Lachen
Dravers, renpaarden en andere sportpaarden (op hoog niveau) hebben meer kans op maagzweren door (een combinatie van) de volgende risicofactoren:
- vaak grote hoeveelheden krachtvoer per dag
- terughoudendheid met ruwvoer (hoewel dit steeds minder wordt volgens mij)
- vaak meerdere uren training per dag, dat zijn uren dat ze geen ruwvoer kunnen eten
- tijdens intensieve training (vooral in rengalop) klotst het maagzuur omhoog, tegen een gedeelte van de maagwand dat daar eigenlijk niet goed tegen kan. Een maag die goed gevuld is met ruwvoer heeft dit minder. Op een bepaalde professionele endurancestal in de VS geven ze al hun paarden om deze reden ook standaard een middel dat het maagzuur neutraliseert.
- tot slot de factor stress, gemiddeld zal een echt sportpaard meer stress hebben dan een recreatiepaard, o.a. door gebrek aan weidegang/beweging, gebrek aan sociaal contact, en tijdens inspanning is het sympathische zenuwstelsel actiever, wat fysiologisch gelijk staat aan stress (verminderde darmwerking, verminderde activiteit immuunsysteem, grotere alertheid/sensitiviteit etc.).

Nu komen deze factoren in bepaalde sportsettings meer voor, maar ook "gewoon thuis" kunnen sommige van deze dingen een rol spelen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 06:01

klopt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:05

Ik heb van fokkers gehoord dat je ook paarden rennie's kunt geven Verward
Klopt dit? Is dit niet schadelijk?

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:25

Dat kan inderdaad, maar dan moet je ze een hele doos gelijk geven!

Gaviscon werkt wel heel goed bij paarden.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:35

Ik zou zelf heel erg oppassen met humane medicijnen of tenminste dingen die niet goedgekeurd zijn voor paarden. Paarden kunnen op sommige stoffen veel sterker reageren dan mensen of andere dieren. Ik zou dan liever voor iets gaan dat echt voor paarden bedoeld is.