afspeen probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel86

afspeen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:20

Hoi allemaal,
Ik heb een probleem/vraag;
Bij ons op stal proberen we zo natuurlijk mogelijk met de paarden om te gaan. Prima natuurlijk! Drie jaar geleden is er een veulentje bij gekomen en dat gaat allemaal super. Er word niet gespeend omdat paarden dat over het algemeen prima zelf kunnen oplossen. Het paardje in kwestie is nu ruim drie jaar, is al onder het zadel maar drinkt nog steeds soms bij de moeder. Deze laat het ook gewoon toe, ze gaat er zelfs voor staan, roept haar kind en likt haar onder tussen vriendelijk. De diejarige vindt het wel best natuurlijk.. Nou zijn de paarden niet van mij,dus ik kan niet van alles beslissen, maar het is wel een beetje een raar gezicht, dus hebben jullie misschien tips waardoor het ook nog een keer ophoudt?
Bedankt alvast!

jodi

Re: afspeen probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:23

Iets smerigs op het uier smeren.Levertraan ofzo.(is nog gezond ook als het niet ontmoedigt)

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:33

Goh, dat is best een goed idee! Ik heb ook echt het idde dat de merrie een beetje aangemoedigd moet worden om eens nee te zeggen. Stiekem vindt ze de aandacht wel leuk volgens mij..

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:39

Een merrie zegt 'nee' als er een opvolger is,of als ze in zo'n slechte staat is dat ze geen melk meer kan maken.
Natuurlijk afspenen=nieuw veulen.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:00

Ik heb nu het boek natuurlijk paardhouden in huis, hierin staat dat het van zelf gebeurt als de moeder een ander veulentje krijgt. Maar als dat niet zo is moet je ze toch of uit elkaar halen (een tijdje) of vies spul op de uiers smeren...

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:01

Nieuw veulen is (helaas) geen optie..
Ik ga idd voorstellen om iets smerigs erop te smeren.
maar toch verbaasd het me, want meestal gaat het (volgens mij) gewoon goed! Deze merrie is hier ook geboren en is ook nooit gespeend maar de moeder gaf zelf heel duidelijk aan dat het genoeg is, en dat happens all the time, toch? Die merrie was ook niet opnieuw gedekt.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:11

Ja, maar zo zie je maar weer dat elk paard anders is....

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:15

Yep! En gelukkig maar, anders hadden we niks om over te bokken.. Cool

angela123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 10:16

hoi, ik zit een beetje met het zelfde probleem.
ik heb mij veulen wel afgespeend en die wil ik toch wel binnen 6 weken weer bij de groep zetten, ik wil dan uit voorzorg levertraan op haar uier doen. Ik zie nu bij de paardendrogist levertraanolie van het merk NAF te koop het is een flacon van 1000 ml, is dit de gene die jullie ook bedoelen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:03

Wij halen ze 4 weken uit elkaar; daarna staat de melkbron wel droog meestal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 07:31

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 07:43

Ze is ruim drie en er wordt echt minimaal mee gewerkt..
alles is heel rustig opgebouwd en ik vind dat het haar absoluut goed doet en ze vind het ontzettend leuk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:19

mel86 schreef:
Ze is ruim drie en er wordt echt minimaal mee gewerkt..
alles is heel rustig opgebouwd en ik vind dat het haar absoluut goed doet en ze vind het ontzettend leuk.

Citaat:
geen enkel paard op deze aardbol, geen enkel ras, geen enkele uitzondering, is volwassen voor hij zes is - een half jaar meer of mindder, misschien.

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.

1. De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

2. Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen

3. Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen

4. Tussen 8 maanden en 1,5 jaar: pijpbeen

5. Tussen 1,5 en 2,5 jaar: voorknie

6. Tussen 2 en 2,5 jaar: radius-ulna

7. Tussen 2,5 en 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia

8. Tussen 3 en 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur

9. Tussen 3 en 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

10. Tussen 3,5 en 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad

11. ...en de bovenste halswervels.

12. Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

13....en het allerlaatste - de wervelkolom.

Hé - wanneer mag ik m'n paard dan starten?

Dàt hangt volkomen af van je definitie van "starten". Je kan honderdduizend dingen trainen met een paard, voor je erop kruipt - en dat doe je dus pas ergens tussen vier en zes. wat je waarschijnlijk veroorzaakt is structurele schade aan de rug

of een paard het nu leuk vindt of niet en hoe rustig je het ook opbouwt, hij is er lichamelijk gewoon nog niet klaar voor

je hoeft je écht niet te vervelen, grondwerk, wandelen, etc

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:45

angela123 schreef:
hoi, ik zit een beetje met het zelfde probleem.
ik heb mij veulen wel afgespeend en die wil ik toch wel binnen 6 weken weer bij de groep zetten, ik wil dan uit voorzorg levertraan op haar uier doen. Ik zie nu bij de paardendrogist levertraanolie van het merk NAF te koop het is een flacon van 1000 ml, is dit de gene die jullie ook bedoelen.

Dat voerde ik Eclipse toen hij nog een klein Clipje was... Haha! Hij vond het iig niet vies, dus ik vraag me sterk af of dat zou helpen...

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 16:30

Vandaag even opgezocht, ze blijkt al wel 4 te zijn, dat zeg ik, 't zijn mijn paarden niet!!
En we doen echt voorzichtig met haar!