paard wil niet "weg" bij longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekel92

paard wil niet "weg" bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:49

Ik heb sinds een paar weken een paardje van ongeveer 7 jaar oud als half-lease paardje. Nu dacht ik gisteren: laat ik hem eens longeren. Nu blijkt dat hij dat niet snapt. Hij blijft steeds bij mij staan. Ik heb hem 1 rondje bij mij vandaan kunnen laten lopen, toen kwam hij weer terug. Hij is al wel lang onder het zadel en kan ook gewoon goed rijden.
Hoe kan ik hem het longeren leren?

Avary

Re: paard wil niet "weg" bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:52

Sta je wel als het ware bij de achterkant van het paard als je hem laat weglopen? Veel paarden willen met longeren niet lopen als je ter hoogte van zijn hoofd/ schouder staat. Ook tijdens het longeren stoppen veel paarden of draaien ze om zodra je te ver naar voren komt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:54

Laat er anders eerst even iemand langs lopen.
Mocht hij op den duur naar binnen komen, maak dan kronkelende bewegingen met de zweep richting het spronggewricht. Dit is vaak voldoende om je paard naar buiten te drijven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:54

Mijn uk van 2,5 doet alleen aan halve rondjes! Maar ik ben er dan ook nog niet serieus mee bezig! Laat iemand de eerste keer met het paard meelopen zodat ie snapt wat de bedoeling is..verder lees ik even met je mee!

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:56

@Avary: Ik stond wel bij de achterhand, maar dan draait hij zich gewoon om en loopt naar me toe...
@Cyntje: Bedankt, dat zal ik eens proberen.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:57

hahaha ken het. heb het zelfde met Betunero, als ik hem los in de longeerbak gooi dan is het geen probleem, maar als ik hem aan de touw longeer dan snapt hij het niet meer en blijft gewoon rondjes om heen lopen en wilt niet meer weg. ben er ook mee bezig om hem dat te leren dat hij aan de lijn toch gewoon ook moet lopen, maar is idd niet altijd echt makkelijk

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:11

Dat omdraaien is af te leren door hem consequent terug te zetten en anders een keer door te drijven! Vaak draaien paarden ook om als men er nét even te weinig op let!

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:01

ja, je moet het hem wel leren, laat iemand meelopen aan de andere kant

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:03

dan heb je toch niet voldoende de drijvende positie, en een slim paard. Bij zulke paarden is het heel belangrijk dat je bij de kleinste aanwijzing van het paard dat ie dreigt naar binnen te komen ingrijpt en m naar buiten stuurt. ga maar overdreven achter m lopen, of laat eens iemand longeren die daar heel handig mee is

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:21

Zorg ervoor dat je zelf idd op de juiste positie staat. Iets schuin achter het paard. Let daarnaast ook op je eigen houding. Zorg ervoor dat je echt gericht bent op hem naar voren drijven. Met je hele lichaam. Schouders naar hem toegedraaid en stuur hem weg met je ogen. Maak je groot zodra hij naar binnen wil kome'n, zodat je hem als het ware van je af 'jaagt'.

Daarnaast is het misschien handiger om met dubbele longe te gaan werken. Als hij dan naar binnen wil komen kun je wat druk op de buitenste lijn zetten, met daarbij direct een drijvende hulp, zodat hij het signaal krijgt dat naar binnen komen niet de bedoeling is. Hier moet je wel een beetje bedreven in zijn of hulp bij vragen, want anders draait hij zichzelf in de knoop Knipoog

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:25

ik ken het Tong uitsteken mijn fjordenbaal weet na 17 jaar zogenaamd nog steeds niet wat de bedoeling van een longeerlijn is haha
die blijf ook idd gewoon bij je staan of sleept je de halve bak door (zelfs als die bak afgezet is) ze staat je dan eerst zo aan te kijken van wat mot je nou en komt dan tot de conclusie dat er niks te halen valt, gaat zich vervelen en geeft je een spoedcursus snowboarden achter een paard Clown

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:28

diphranil schreef:
Zorg ervoor dat je zelf idd op de juiste positie staat. Iets schuin achter het paard. Let daarnaast ook op je eigen houding. Zorg ervoor dat je echt gericht bent op hem naar voren drijven. Met je hele lichaam. Schouders naar hem toegedraaid en stuur hem weg met je ogen. Maak je groot zodra hij naar binnen wil kome'n, zodat je hem als het ware van je af 'jaagt'.

Daarnaast is het misschien handiger om met dubbele longe te gaan werken. Als hij dan naar binnen wil komen kun je wat druk op de buitenste lijn zetten, met daarbij direct een drijvende hulp, zodat hij het signaal krijgt dat naar binnen komen niet de bedoeling is. Hier moet je wel een beetje bedreven in zijn of hulp bij vragen, want anders draait hij zichzelf in de knoop Knipoog

Als het met 1 longe al een probleem is, is het niet verstandig om met een dubbele longe te beginnen.
Dit vereist namelijk wat oefening en daarbij kan het gevaarlijk zijn aangezien het paard ook nog regelmatig wil draaien.

Het is dus totaal niet vertrouwd met het longeren... de basisbeginselen leren lijkt me verstandiger Knipoog

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:21

Cyntje schreef:
diphranil schreef:
Hier moet je wel een beetje bedreven in zijn of hulp bij vragen, want anders draait hij zichzelf in de knoop Knipoog

Als het met 1 longe al een probleem is, is het niet verstandig om met een dubbele longe te beginnen.
Dit vereist namelijk wat oefening en daarbij kan het gevaarlijk zijn aangezien het paard ook nog regelmatig wil draaien.

Het is dus totaal niet vertrouwd met het longeren... de basisbeginselen leren lijkt me verstandiger Knipoog

Daarom zeg ik er ook bij dat je dat het beste met hulp kunt doen. Beste is nog om een paar lessen te nemen bij iemand die er goed in thuis is. Knipoog Enkele lijn ben ik geen voorstander van. Je hebt totaal niks te zeggen over het paard en hij kan eigenlijk gewoon doen waar hij zin in heeft. Hij leert er alleen maar van rondjes lopen en misschien wat overgangen maken, maar een goede ophouding kan je met 1 lijn niet geven. Druk is niet gelijkmatig. Om indraaien te voorkomen moet je jezelf heel erg bewust zijn van je eigen houding en positie. En als het al een keer voor komt dat je paard toch indraait met dubbele lijnen, op tijd alles loslaten. Heb je minder kans dat hij in paniek raakt of in de lijnen verstrikt raakt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:27

Dat begrijp ik, heb een aantal jaren terug zelf ook longeerlessen gegeven Knipoog

Om doelbewust te trainen kun je in mijn ogen ook meer met een dubbele lijn, maar puur voor de beweging kan men aan een enkele lijn ook genoeg hebben Lachen

annaenbowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:58

ik zou iemand laten komen die er verstadn van heeft van elk paard zou het moeten kunnen want paarden zijn zo gevoelig qua lichaamstaal dus mischien doe je onbewust iets fout ofzo;)

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:28

Ik heb ook een tijd met zo'n pony gewerkt
eerst een paar rondjes in de longeerpiste gewandeld
en dan wanneer je wil beginnen, ze naar voor drijven door altijd achter haar te blijven. Drijvende houding aannemen.
Verder ook boekje van Lammert Haastra (of hoe heet die ook weer) eens doornemen Lachen

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:26

[/quote]

Ik heb zelf het longeren ook geleerd via de dubbele lijnen. Als je daar gewoon verstandig mee om gaat is het niet gevaarlijk voor je paard. en anders kun je er toch eerst gewoon achter gaan lopen net en vandaar uit leren sturen etc. dan kun je je paard ook laten wennen aan de dubbele lijnen zonder dat hij meteen alle kanten opdraait.
Maar goed je moet iets kiezen wat het beste bij je past

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:28

eerst longeren kort om jezelf heen, veel op je stem doen en belonen als hij het in de gaten heeft. Daarna de " volte" steeds meer verruimen. Laat de dubbele longe nog maar even achterwegen.....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:01

lena83 schreef:

Ik heb zelf het longeren ook geleerd via de dubbele lijnen. Als je daar gewoon verstandig mee om gaat is het niet gevaarlijk voor je paard. en anders kun je er toch eerst gewoon achter gaan lopen net en vandaar uit leren sturen etc. dan kun je je paard ook laten wennen aan de dubbele lijnen zonder dat hij meteen alle kanten opdraait.
Maar goed je moet iets kiezen wat het beste bij je past[/quote]

Zelf longeren leren vind ik dan altijd nog wat anders dan een paard wat er de ballen niet van snapt Knipoog

lena83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:35

@ cyntje ja dat klopt. maar goed jekunt ook allebij beginnen met leren aan de dubbele lijnen. zowel je paard en jij. Ik vind het persoonlijk prettiger met twee lijnen omdat je zo meer kan sturen en makkelijker hulpen kunt geven. Maar wat ik al zei is voor iedereen persoonlijk

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:02

Ik denk dat je iemand om hulp moet vragen die verstand heeft van longeren die kan je instructie geven en je een handje helpe.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:06

Ik heb vorige week een stalgenoot geholpen met het longeren van haar pony, die kende het ook niet en pakte het vrij snel op.

Ik hield de longeerlijn vast en zij liep naast hem en stukje bij beetje nam ze steeds meer afstand. Met stemhulp probeerde we hem naar 'buiten' te houden en de longeerzweep diende als verlengde arm.

Mijn paard valt soms ook wel eens naar binnen, met name de stap en dan zeg ik; naar buiten. En die stemhulp kent ze en ze maakt een grotere cirkel. De zweep gebruik ik als verlengde arm, niet voor tempo o.i.d. Dat moet met de stem gebeuren vind ik.

febe____

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 15:39

Ik heb ook met zo'n probleem gezeten. Hij draaide zich de heletijd naar mij toe.
Ik heb het geleerd door met de zweep naar z'n schouder te wijzen, wanneer hij het begrijpt kan je de zweep naar z'n achterhand richten.
Bij mij heeft het veel geholpen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:20

Snapt ie wel wat de bedoeling is zonder touw? Die van mij loopt nog gewoon los door de bak maar ze snapt nu al dat wanneer ik met longeer zweep kom dat er niet getut wordt en dat ze over de hoefslag moet lopen..ze heeft nooit nare ervaringen gehad met de zweep maar ze heeft er wel respect voor en dat maakt het over het algemeen wel heel makkelijk!

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat of het je inmiddels al lukt?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 16:29

Hoi! Ik ben zeker geen professional en ik weet niet of mijn hulp dan ook echt goed is zeg maar....ik kan het allemaal zeggen uit ervaring. Maar wat bij mijn oude gepensionneerde fokmerrie (die dus ook geen longeren gewend was) hielp, was om haar "van me af te jagen", door de longeerzweep richting haar schouder te wijzen en met lichte bewegingen van me af te duwen....Met mij stem hield ik haar voorwaarts en met de zweep naar de schouder van me af......Verder kwam ze op bepaalde delen van de cirkel naar binnen en dan liep ik wat mijn zweep op haar gerust naar voren, telkens als ze dan wat naar buiten ging, dan kreeg ze een "braaf en goedzo!" als beloning. Na een maandje dit zo'n 3x in de week geoefend te hebben bleef ze uitzichzelf op de hoefslag van de longeerton en konden we werken aan de positie van zweep wijzend naar de achterhand.....
En ik heb haar eerst gewoon met een losse lijn gelongeerd voordat ik met de singel en teugels e.d. begon, alles rustig opgebouwd (we moesten het dan ook nog allebei snappen Knipoog)

Succes!!