hoe te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teve

hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 09:09

Ik ga deze week mijn eerste paardje kopen, een arabiertje van 13 jaar. Nu ben ik erg geinteresseerd in NH, waar kan ik het beste het eerst mee beginnen. Hij is wat nh betreft nog blanco. Ik heb wel veel boeken erover gelezen, maar omdat nog geen eigen paard had, heb ik het niet in praktijk kunnen brengen. Tips....

GeaRiemis

Re: hoe te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:42

Hoi,

Ik denk dat je al op de goede weg bent door veel te lezen. Denk ook dat het belangrijk is om je niet vast te pinnen op 1 methode. Eerst je goed informeren en dan aan de slag gaan met die dingen waar jij je goed bij voelt. Ik ben op dezelfde manier gestart en heb om al de theorie in de praktijk om te zetten een weekje cursus gevolgd (Is lang niet voldoende, maar je krijgt toch al goede tips om te kunnen starten).

Ps. Gefeliciteerd met de aankoop van je eerste paardje. Ik heb ook twee arabiertje. Zijn echt super paardjes Haha!

Groetjes

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 04:33

Ik ben juist voor het volgen van één programma.. anders zie je straks door de bomen het bos niet meer Knipoog
Parelli is didactisch gezien m.i. het beste programma. De level pakketten zijn mooi lesmateriaal waarin de lessen goed opgebouwd worden.
Je zou kunnen googlen om te kijken of de stroming opzich je aanstaat. Ja

teve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 07:27

bedankt voor de tips, ik heb een dvd van parelli met de eerste oefeningen, daarmee zou ik een begin kunnen maken. Ik heb niet het lespakket (vrij duur). (leuk paard heb je trouwens). Ik zie dat je een boomloos zadel hebt volgens mij, wat zijn je ervaringen.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:51

Ik ben het volledig eens met het feit dat parelli geweldig lesmateriaal heeft. Maar als je nieuw bent in de NH wereld vind ik het belangrijk om ook andere methoden te bestuderen. Er zijn zoveel mensen die goede dingen doen met hun paarden. Er is niet 1 methode waarvan je kan zeggen dit is het; het is geen bijbel verkondiging hé. Knipoog .

Maar sta open voor verschillende dingen, leer van verschillende mensen. Zo krijg je een ruimer beeld en leer je ook te onderscheiden wat goed is en wat minder. En je neemt daar de dingen uit waar jij en je paard je goed bij voelen.

Groetjes

teve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 08:59

GeaRiemis schreef:
Ik ben het volledig eens met het feit dat parelli geweldig lesmateriaal heeft. Maar als je nieuw bent in de NH wereld vind ik het belangrijk om ook andere methoden te bestuderen. Er zijn zoveel mensen die goede dingen doen met hun paarden. Er is niet 1 methode waarvan je kan zeggen dit is het; het is geen bijbel verkondiging hé. Knipoog .

Maar sta open voor verschillende dingen, leer van verschillende mensen. Zo krijg je een ruimer beeld en leer je ook te onderscheiden wat goed is en wat minder. En je neemt daar de dingen uit waar jij en je paard je goed bij voelen.

Groetjes

helemaal mee eens. Alleen zie je dan soms door de bomen het bos niet meer.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:10

Ja, dat is waar. Maar dit betert wel na verloop van tijd. En je gaat ook zelf uitmaken hoe jij met je paard wil omgaan, wat je wil bereiken en op welke manier. Het is een heel leerproces. Ik ben zelf ook overgeschakeld van traditioneel naar NH, maar ik heb ook heel mijn verwachtingspatroon naar mijn paarden toe bijgeschaafd. Wedstrijden, trainen 5 keer per week. Ik was dat zo beu, ik kreeg er niet de voldoening van die ik zocht en ik ben er achter gekomen dat ik de relatie met mijn paard belangrijker vond dan het winnen van bekers.
Dus ik ben op zoek gegaan naar wat er in NH-land te rapen viel en ben nog altijd aan het zoeken en elke dag ontdek ik nieuwe dingen.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 10:31

GeaRiemis schreef:
Ja, dat is waar. Maar dit betert wel na verloop van tijd. En je gaat ook zelf uitmaken hoe jij met je paard wil omgaan, wat je wil bereiken en op welke manier. Het is een heel leerproces. Ik ben zelf ook overgeschakeld van traditioneel naar NH, maar ik heb ook heel mijn verwachtingspatroon naar mijn paarden toe bijgeschaafd. Wedstrijden, trainen 5 keer per week. Ik was dat zo beu, ik kreeg er niet de voldoening van die ik zocht en ik ben er achter gekomen dat ik de relatie met mijn paard belangrijker vond dan het winnen van bekers.
Dus ik ben op zoek gegaan naar wat er in NH-land te rapen viel en ben nog altijd aan het zoeken en elke dag ontdek ik nieuwe dingen.

Spannend, ik sta aan het begin, ben erg benieuwd hoe het zal gaan

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:13

Ontdekken van nieuwe dingen kan ook héél goed met een stevige basis uit één stroming Knipoog .. Béter zelfs als je het mij vraagt Ja

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:14

GeaRiemis schreef:
Ik denk dat je al op de goede weg bent door veel te lezen.

ja dat denk ik ook, mijn vriendin heeft dat ook gedaan, en ze heeft ook lang op een manege gereden en daar ook veel geleerd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 06:58

kijk naar je paardje en volg je gevoel. kies wat bij jou past en bijje paardje, jullie moeten er plezier in hebben en het graag uitvoeren. Ikzelf begin vaak met loswerk in een cirkel en daarna grondwerk aan een touw gevolgt door rijden en ik gebruik het bij het normale longeer en dressuur werk.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:54

alvast bedankt voor alle tips, ik ga langzaam aan beginnen.