Bandage om achterhand ...Hoe???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Claudia78

Bandage om achterhand ...Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:15

Ik heb een idee aan de hand gekregen om mijn paard te gaan longeren of rijden met een bandage om de achterhand om hem meer bewust te maken van zijn achterbenen. Hoe doe ik dit kwa bevestigen en de hoogtje v/d achtehand? Tips zijn zeer welkom! Haha!

Anoniem

Re: Bandage om achterhand ...Hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:17

Ik snap echt niet wat je bedoelt..... kun je het misschien uitleggen aan de hand van een tekening of een foto waar je in Paint even op tekent wat je bedoelt?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:18

Met longeren kan je gewoon een pessoa tuig omdoen of met een dubbele longe longeren. Dat is het zelfde effect.

Met rijden zou ik er geen voorstander van zijn..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:19

Ik heb een tijdje op die manier gestapt toen ik aan het opbouwen was na een blessure. Was op aanraden van de fysio.

Ik maakte de bandage aan beide kanten aan de singel vast, net onder het sjabrak. Tegenwoordig longeer ik er ook wel eens mee en ik maak de bandage dan op dezelfde hoogte vast. De bandage valt dan precies in de 'boog' van het achterbeen en blijft daar (iig bij mijn paard) altijd goed zitten.

Gebruik bij voorkeur een goed elastische bandage, die veert mee met de bewegingen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:20

Ik denk dat ze zoiets bedoelt als de achterkant van een pessoa, de bandage dus boven de hak langs te halen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:22

Persoonlijk denk ik niet dat dit de manier is om je paard bewust te maken van zijn achterbenen (als een paard al bewustzijn heeft, maar dat is een andere discussie).

Longeren met een dubbele longe heeft naar mijn idee hetzelfde effect, al krijg je een paard niet bewust van zijn achterbenen door er een touwtje achter te hangen, dit moet je trainen middels overgangen etc. Ik zou eerst met longeren bekijken hoe je paard reageert op iets wat tegen zijn achterbenen hangt voordat ik het direct met rijden zo proberen, niet alle paarden accepteren zoiets.

Als je meer wilt weten of longeren zou ik je instructie eens vragen je te helpen Lachen

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 16:40

Ik heb wel een passoa maar vind die persoonlijk te veel zagen in de mond (en hij zit niet te strak) Mijn paard heeft nog nooit aan de dubbele longe gelopen en ik heb gelezen en gehoord dat je dan beter met een bandage eerst kunt gaan longeren al vorens je met een dubbele longe begint Knipoog

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:45

Als je met 'iets' langs de benen wilt longeren zorg er danvoor dat het boven de sprong blijft

Als je een pessoa teveel vindt zagen gebruik je hem toch gewoon met je stalhalster, of een ander bitloos iets, doe ik ook !

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:03

Claudia78 schreef:
Ik heb wel een passoa maar vind die persoonlijk te veel zagen in de mond (en hij zit niet te strak) Mijn paard heeft nog nooit aan de dubbele longe gelopen en ik heb gelezen en gehoord dat je dan beter met een bandage eerst kunt gaan longeren al vorens je met een dubbele longe begint Knipoog

Als je een beetje handig bent met de dubbele longe kan je direct de achterste lijn weghalen als je paard hier te heftig op reageert Lachen Met een bandage lijkt me dit lastiger omdat je dan eerst je paard moet zien te bedaren voordat je het enge ding kan weghalen. Vandaar mijn reactie om eerst voor de dubbele lijn te gaan Lachen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:04

Idd met een elastische bandage, deze veert mee en hierdoor kunnen er geen ongelukken gebeuren (of je moet hem niet goed hebben vastgeknoopt). Idd net onder het dekje aan de singel vastmaken en dan zit hij prima.