[AR] Ervaringen Sulky Cavalettie geremd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Ervaringen Sulky Cavalettie geremd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 12:11

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Dennis

Re: Ervaringen Sulky Cavalettie geremd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:17

Ik heb zelf een ongeremde. Heb een pony van iemand anders met een geremde betuid.
Met zo'n licht wagentje heeft een rem niet zo heel vele nut,als ze door willen lopen doen ze dat toch wel. Het sleepje wat ik voor ze heb (autoband) waar ze voor gingen voordat ze voor de kar gaan trekt zowat nog zwaarder dan die sulky met de rem ingetrapt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:41

Volgens mij heb ik die!
Heb in ieder geval een geremde sulky en die staat echt wel stil als ik op de rem trap!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:51

Heb ik dan buffels van beesten?
Als ze de gang er in hebben kan ik met mijn concours wagen of marathon wagen ook de rem in trappen en ze lopen gewoon door (ja, wielen staan wel stil, pony's trekken gewoon wat harder door). In moeilijke overgangen vind ik het wel fijn. Of als ze eens proberen klooien met stil staan ofzo.
Maar dat is met zo'n licht wagentje amper van toepassing want dat trekken ze zo verder, ook als de wielen stil staan.

fabiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:45

Dus eigenlijk willen jullie hierboven duidelijk maken:
een lichte sulky hoeft niet geremt te zijn, omdat dat toch geen nut heeft? Clown

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 08:51

Ik heb ook deze geremde sulky en ben toch heel blij met de rem. Niet om mijn pony tegen te houden als hij echt wil gaan ofzo, want dan heb je er echt niks aan.
Maar met overgangen, heuveltjes, stoepje af en als hij een beetje wil klooien tijdens het stilstaan.
Ik heb dan ook echt wel controle over hem zonder rem hoor, maar hoef dan niet steeds aan de teugels te komen. Gebruik mijn rem dan een beetje in plaats van je 'zit' onder het zadel.
Maar als je denkt dat je er echt mee kan remmen als pony niet wil wat jij wil dan kan je het wel vergeten.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 09:09

Ik gebruik hem eigenlijk alleen als ondersteuning bij heuvelstjes/bruggen etc. En als hij echt niet wil stil staan.
En dan werkt ie goed!

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:31

Ik heb dat ding ook al een tijdje met rem en ik moet wel zeggen dat het hele "lieve" remmetjes zijn, niet echt te vergelijken met goede schijfremmen. Ik gebruik de rem eigenlijk zo goed als nooit, men de kleine uk met een broek, werkt ook uitstekend. Als ik 'm al eens gebruik is het alleen als hulp bij het stilstaan.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 00:14

viola schreef:
Ik heb dan ook echt wel controle over hem zonder rem hoor, maar hoef dan niet steeds aan de teugels te komen. Gebruik mijn rem dan een beetje in plaats van je 'zit' onder het zadel.

Dus je remt met je kar, zonder te 'remmen' met je leidsels? Dat vind ik ronduit verkeerd; je leert je pony er namelijk mee dat hij mag vertragen/stoppen als het eventjes wat zwaarder trekken wordt. Met als gevolg dat je mettertijd bij de eerste modderpoel waarin je verzeild geraakt, gewoon stil staat.

Groeten, SuSEQ

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:59

Misschien verkeerd over gekomen, maar dit geld dus alleen als hij een beetje wil klooien met stilstaan.
Hij weet donders goed wanneer hij moet stilstaan en wanneer hij wat extra moet aantrekken voor een zwaar stuk hoor. Ik heb daarbij ook altijd mijn stem en zweep hulp nog bij de hand dus het ligt wel iets genuanceerder dan alleen de rem erop.

Ik deed het overigens nooit bij de pony die wat problemen had met voorwaards blijven voor de wagen als jullie je dat nog herinneren. Voordat ik een 'zie je wel' op m'n bord krijg Knipoog .

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:38

Dennis schreef:
Heb ik dan buffels van beesten?

Nee hoor, bij die van mij heeft dat remmetje ook geen enkel effect. Knipoog