Door de omheining heenlopen tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jen

Door de omheining heenlopen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:06

Ben paar maanden geleden begonnen met mijn jonge pony te longeren, eerst met halster dat ging best goed. De laatste paar keren hoofdstel omgehad ging ook goed. Nou heeft hij anderhalve maand niks gedaan aangezien hij een flinke wond aan zn voet had. Deze is genezen en ik ben weer langzaam aan begonnen. Ik heb een cirkel afgezet met prikpaaltjes en stroomlint (waar geen stroom opstaat) en meneer probeert steeds stil te gaan staan bij de in/uit gang of om te draaien. Ook probeert hij door het stroomlint te lopen. Hij heeft dus echt geen respect voor de "omheining". Heb hem al met dubbele longe gelongeerd maar dit werkt ook niet echt goed, ook is vandaag iemand meegeweest zodat ik alleen de longe vast had en zij hem flink vooruit kon jagen. Ook dit werkte niet. Het lukte hem steeds om of om te draaien of stil te gaan staan. Ik heb niet opgegeven, uiteindelijk heeft hij 2 a 3 rondjes normaal rond gelopen en ben toen maar gestopt. Wie heeft er goede tips voor mij waar ik mee aan de slag kan?

oowie

Re: Door de omheining heenlopen tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:10

dat je paard aan het werk wil ontsnappen geeft toch wel een beetje aan dat hij zich er niet prettig bij voeld.
misschien zet je er te veel druk achter?
als ik een woord als rondjagen lees dan begrijp dat jou paard daar weinig zin in heeft,misschien kom je te dreigend over?
ook omdat het nog een jong paard is die het misschien allemaal nog niet zo goed begrijpt is het beter om het rustig op te bouwen en er niet al te veel dwang achter te zetten,het kan ook best zijn dat hij op deze manier aangeeft nog niet klaar te zijn voor het werk.
hoe oud is je paard?
Laatst bijgewerkt door Judje op 17-10-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:29

Hij is nou over de 2 en half. Ontsnappen aan het werk is het niet als hij loopt blijft hij ook wel lopen alleen de uitgang is interesanter de rest van de cirkel loopt hij normaal tot hij bij de in/uit gang komt. Rond jagen heb ik niet gezecht, misschien dat ik het verkeerd getypt heb maar ik bedoel eigenlijk op de plek waar hij stil wil gaan staan om wil draaien en door het lint wil gewoon even de zweep er achter zodat hij gaat snappen dat dat niet de bedoeling is en gewoon door moet lopen. Hij is nog jong en begrijpen doet hij het allemaal nog niet zo goed. Dat is ook wel normaal aangezien ik nog niet lang met hem bezig ben maar een paar maanden terug "snapte" hij wel dat hij gewoon een cirkel moest lopen en nou heeft hij zoiets van ROFL volgens mij zit er voer in de bak en bekijk jij het maar ik wil daarheen. Ik longeer hem misschien 1 a 2x per week nog geen 10 minuten. Ik ben daarom ook gestopt toen hij 2 a 3 rondes normaal rond gelopen heeft aangezien ik het niet eerlijk vind om dan nog langer door te gaan tot hij weer de fout in gaat . Ik vraag niet veel van hem alleen dat hij de longeercirkel normaal rond loopt. De draf en stap comando's kent hij al en hij is best leergierig.

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:42

hmm. Kheb da ook een tijdje gehad me mn fjord. Even een klein meningsverschil gehad over wie de baas was... Heb uiteindelijk toch gewonne :p

Esther_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:20

ja, misschien is dat het ook wel Knipoog

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:07

Misschien moet jer er eens stroom op zetten... Knipoog

je moet in elk geval niet stoppen met longeren zolang je pony niet minimaal één rondje heeft gelopen aan het einde zoals jij het wilt, want anders geef je hem zijn zin en gaat hij de volgende keer net zo verder...

je kan ook beginnen om hem heeeele kleine rondjess om je heen te laten lopen, dan kan je snellen reageren.

succes met m! Knipoog

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 20:12

Heb ondertussen stroom op het lint staan, meneer even zn gang laten gaan en wilde er dus door gaan lopen. Kreeg een opdonder en heeft het niet meer geprobeert. Dus het probleem is gelukkig opgelost Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:13

Twee-en-een-half jaar oud????
Oei, dat is wel heel jong om te longeren hoor!

Ik begin pas met longeren indien ze minstens 4 a 5 jaar oud zijn. Paarden zijn immers niet gemaakt om rondjes te lopen Knipoog
Ik vermoed dat jouw paard nog totaal zijn balans niet kan (!!!) vonden op een cirkel. Rondjes lopen is echt heel moeilijk voor een (jong) paard... en dat hij daarom de makkelijkste uitweg zoekt: wegwezen!

Kortom, wacht nog ffkes met longeren Haha! Knipoog

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:51

probeer eerst gewoon in stap lukt dit in draf tot het lukt maar doe het rustig aan en dan in galop en beloon hem uitvoerig als hij iets goed doet en stop ook altijd de training waneer hij iets goed doet op een goed moment en niet op een slecht moment
veel succes !

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:24

jen schreef:
Heb ondertussen stroom op het lint staan, meneer even zn gang laten gaan en wilde er dus door gaan lopen. Kreeg een opdonder en heeft het niet meer geprobeert. Dus het probleem is gelukkig opgelost Haha!

Ik zou me schamen voor zo'n oplossing..kweek je zo zijn vertrouwen?
bovendien heeft paard niets geleerd over warm en steunend leiderschap van jouw kant, dus ook geen reden om zich bij jou aan te sluiten.
2,5 is best jong. Ik denk dat je het best een goede lesgever kunt zoeken. Voordat er ongelukken gebeuren..
Dat hij steeds uit de cirkel wil, geeft al aan dat hij niet zo'n zin had in samenwerking. Een 'oplossing' met stroom maakt het er echt niet beter op

Zoek uit waarom hij steeds de cirkel uit wil, en wanneer je wel contact met hem hebt, breid die momenten dan uit. Longeren is misschien teveel gevraagd, ga eens met hem wandelen, naar nieuwe leuke plekken.
Paard is nog zo'n kind.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:31

Ach man... al dat geneuzel om vertrouwen. Wat voor een vertrouwen moet je een paard geven dat de cirkel uitstiert? Paardje moet gewoon respect hebben voor de omheining..niks meer niks minder. En een tik van de stroomdraad wanneer het paard zelf de fout ingaat schaadt echt zijn vertrouwen in de mens niet hoor Tong uitsteken

Ik vind wel dat je er allemaal erg vroeg bij bent Ja. Laat het ding nog even jong zijn.

Longeren op zijn 4de of 5de jaar vind ik ook wel weer erg overdreven. Hoe leer je anders een paard aan het bit wennen, aan het zadel wennen, leren met contact te lopen (touwtjes) en in aanleuning? En hoe stap je erop... en hoe rijd je eerste rondjes?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:34

ik ga in zijn geheel met ZAP mee Lachen Lachen

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 20:50

quipaard schreef:
Ik zou me schamen voor zo'n oplossing..kweek je zo zijn vertrouwen?
bovendien heeft paard niets geleerd over warm en steunend leiderschap van jouw kant, dus ook geen reden om zich bij jou aan te sluiten.
2,5 is best jong. Ik denk dat je het best een goede lesgever kunt zoeken. Voordat er ongelukken gebeuren..
Dat hij steeds uit de cirkel wil, geeft al aan dat hij niet zo'n zin had in samenwerking. Een 'oplossing' met stroom maakt het er echt niet beter op

Zoek uit waarom hij steeds de cirkel uit wil, en wanneer je wel contact met hem hebt, breid die momenten dan uit. Longeren is misschien teveel gevraagd, ga eens met hem wandelen, naar nieuwe leuke plekken.
Paard is nog zo'n kind.

Nou ik schaam me er dus echt niet voor, hij probeert echt niet onder het werk uit te komen. Hij wil alleen erg graag naar mn andere pony toe die aan de andere kant van het lintje hooi staat te eten. En jawel mijn haflinger is dol op eten. Een stroomstootje kan echt geen kwaad, als hij de wei uit wil en een stroomstoot krijgt is het precies hetzelfde alleen loopt hij dan niet aan een longeerlijn in rondjes . Hij staat echt niet bijgezet of wat dan ook, hoeft alleen maar enkele rondjes te lopen in stap en draf zodat ik volgend jaar verder met hem kan gaan. Wandelen doe ik al met hem, longeren gebeurt echt niet dagelijks. 1 a 2 keer per week zit er de laatste tijd niet eens in met dit rotweer en de modderige zooi.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 16:40

Ik snap dat het een goede oplossing is tegen het probleem, maar ik ben wel van mening dat een pony alleen naar zijn andere weidevriendje wilt, wanneer zijn 'mens' deze plaats niet inneemt. In dat opzicht ben ik het deels eens met quipaard, maar deels ook met zap dat het vertrouwen door het stroomschokje direct minder geworden zou moeten zijn.

Nikkie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:05

Tja sommige paarden moeten eerst voelen, voor ze weten dat er consequenties zijn... heel sneu maar soms is het een keertje nodig.. heb het gelukkig zelf nog nooit hoeven doen.. Misschien een keer een gekleurd lint gebruiken dat hij ziet dat er iets is??? meestal is schrikdraad namelijk wit...maar goed het is inderdaad raar dat ie nou raar doet terwijl ie eerder braaf zijn rondje liep... Bij ons is ongeveer het zelfde gebeurd. ik heb vorig jaar een paardje helemaal zadelmak gemaakt. Toen is er iemand op gaan rijden ging ongeveer half jaar goed toen werd ie kreupel. Een paar maand terug was het eindelijk helemaal over. Maar niemand had tijd om hem op te pakken. Dus ik gewoon weer met het longeerlijntje aan de gang. Niks aan de hand. Ondertussen heeft een ander meisje tijd voor hem dus die zou hem gaan rijden. En wat blijkt zij kan met het longeren niks met hem beginnen.. Raar toch?? maar goed ik wens jou heel veel succes, en ik vind het echt niet te vroeg om te gaan longeren of het moet een heel extreem slungelig paard zijn Knipoog