[AR] welk tuig zou de beste koop zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shamyrah

welk tuig zou de beste koop zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:36

Mijn tienjarige e-pony merrie zijn we bezig voor de wagen te zetten. Het gaat erg goed.
Ik heb er voor gekozen om de pony rustig, stap voor stap en onder begeleiding van een deskundige te beleren.
Ze is al vanaf haar 3 onder het zadel, en daar plukken we nu wel de vruchten van. Onder het zadel is ze erg heet, maar het lijkt een natuur talent in het tuig. rustig, niet bang en luistert goed. Vertrouwd de menner.
Ze is nu een aantal keren voor de sleep geweest, en dat ging erg goed. Geen verzet, niet weg schieten niets.
Omdat het nu toch serieuzer wordt, en we doorgaan met het beleren lijkt het mij verstandig een tuig aan te schaffen. Nu leen ik een tuig wat van die deskundige is. Het is wat aangepast, maar dan nog past het niet goed.Ik ben mij bewust van het budget, maar wil wel graag wat kwalitatief ook goed is, ( en het liefst niet te duur). Op den duur zou er ook nog een wagentje moeten komen. Ook zou tweede hands een optie zijn, maar dan zou ik graag willen weten welk merk ik naar uit moet kijken.
Nu is mijn vraag aan de deskundigen hier onder ons welk tuig zou ik aan moeten schaffen volgens jullie.
De merrie is vrij smal en meet 1.55.
alvast bedankt voor de reactie.

Sjonniej

Re: welk tuig zou de beste koop zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:42

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:51

Een Ideal-tuig heeft een behoorlijke prijs/kwaliteits verhouding. Deze zijn in leer en kunststof te krijgen, en menig menner begint met een tuig van dit merk. Bij normaal gebruik en onderhoud gaan deze tuigen aardig lang mee.
Voordeel: goede pasvorm, onderdelen zijn los te krijgen.
Nadeel is de vorm van de kussens (hard en vierkant), maar dit is met een schoftonderlegger goed op te lossen.

Even met de zoekfunctie binnen [AR] zoeken (op "tuig" of iets dergelijks), dan kom je veel topics tegen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:16

de maat is per soort tuig verschillend, laatst een nieuw enkelspantuig gekocht om bij huis mee te rijden.
Een goed merkloos(b-merk) tuig meegenomen en een wat duurder kwaliteitstuig maat full omdat onze paardjes toch wel een behoorlijk best leven hebben en eerder wat kilootjes teveel dan te weinig hebben.
B-merk tuig viel eerder klein uit, terwijl het wat duurdere tuig heel mooi paste
Naar mijn idee ligt het heel erg aan de maker van het tuig, denk wel dat je de duurdere kwaliteit tuigen kwa pasvorm er wel uit kan halen. Ben toch voor kwaliteit en pasvorm gegaan en tot op heden absoluut geen spijt.

Mijn advies doe net als bij een zadel, ga heen passen of laat iemand komen die er verstand van heeft om je tuig op maat te maken op je paardje zodat als je zelf gaat rijden het helemaal afgesteld is en je het er zo op kan leggen.
Ook een verkeerd passend/ zittend tuig is voor een paard net zo vervelend als een niet goed passend zadel.

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:37

Bedankt in ieder geval al voor de reacties. Volgende week gaat mijn paard voor de 1e keer voor de wagen. Ik gebruik dan het "leen"tuig nog maar. Intussen heb ik gehoord dat hier in de buurt iemand handelt in tuigen. Zowaar tweede hands, maar ik kan dan wel passen en die man is deskundig op dat gebied, hij ment zelf ook. Moet nog even achter zijn tel. nummer komen en dan ga ik bij hem maar eens informeren.
Ik zag op internet ook veel leuke tuigen, maar je kan dan niet echt zien en voelen. Passen mag wel staat er dan bij, maar ja mocht het niet passen dan moet het weer terug, ook niet praktisch.