[AR] Babs (shetlander) ingespannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Babs (shetlander) ingespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:19

Hoi Allemaal

Zondagmiddag (12/10) heb ik Babs weer eens ingespannen en wat foto's gemaakt die ik graag eens zou laten zien.. Het zijn enkel foto's waar ze stil staat, ik was alleen en alleen kun je moeilijk foto's maken als je aan het rijden bent.. We hebben geen niveau, we rijden af en toe in de weide voor het plezier.. Hier komen de foto's..

1. Hier zie je de pony in de wei..
Afbeelding

2. Rustig staan..
Afbeelding

3. Enkel haar hoofd en een stukje van de borst..
Afbeelding

4. De sulky en Babs er volledig op..
Afbeelding

5. Babs steekt haar tong uit..
Afbeelding

6. Babs haar hoofd..
Afbeelding

7. En na het werk lekker rollen..
Afbeelding

Zo, dit waren de foto's! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden..
Zelf denk ik dat het schoftje meer naar achteren moet..
Nog een vraagje.. Als de pony begint te vertragen moet je dan door rijden of stoppen??

Groetjes Raänne

Lennek

Re: Babs (shetlander) ingespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:25

leuke pony heb je! Lachen
Alleen mag het borsttuig denk ik wel een gaatje korter.
Ben benieuwt hoe het eruit ziet als julie aant werk zijn. Lachen

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:31

schoftje mag meer naar achter borstgedeelte mag meer omhoog! keelriem mag strakker. Daarbij snap ik niet helemaal hoe het zit met jou bomen... gaat nu de foto beter bekijken, tiktak aaah zitten de bomen aan jou lichtogen vast? apart Haha!

zo enne voor de rest vind ik je pony een mooi ding Knipoog hehe nu wil ik wel is echte werkfoto's zien Haha! niet om af te zeiken maar voor tips natuurlijk, want iedereen moet toh veilig de weg op kunnen Lachen

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 23:01

horselove154 schreef:
Nog een vraagje.. Als de pony begint te vertragen moet je dan door rijden of stoppen??

Doorrijden. Jij bepaalt wanneer er gestopt moet worden en niet je pony. Je kunt hema natuurlijk wel terugnemen als je voelt dat ze moe wordt, maar ze mag dat dus niet doen op eigen initiatief.

Groeten, SuSEQ

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:19

Wil je je pony NOOIT alleen laten staan!!!
Fijn dat ie zo braaf was, maar als hij net maar even schrikt ben je te laat en heb je de poppen aan t dansen!

leuke pony verder hoor, en jij bent de baas, dus jij bepaald wanneer je stopt ;P

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:34

Dank voor jullie reacties! Ik zal iemand zoeken die fotos kan maken van het rijden...

sasika: Hoe moet het dan zitten?? Ik heb het zo geleerd van de eigenaar...

CarinaR: Oke, ik snap het, zal het niet meer doen.. Ik vertrouw haar dus ik denk dat we niet zal weglopen maar je kunt nooit weten...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:56

Schoftje naar achteren leggen zal niet meevallen met haar bolle buikje. De singel zal het bovenstuk gewoon weer mee naar voren trekken.
Wel kan je je borsttuig een gaatje hoger gespen, dan heeft ze er met lopen minder last van.
Ook mogen je strengen een gaatje langer denk ik, maar dat is niet erg goed te beoordelen als een aanspanning stilstaan. Maar voor zover ik het nu kan zien, staan je strengen strak, maar steken je lichtbomen nog te ver naar voren. Het midden van het circeltje moet namelijk een eindje terug liggen, ter hoogte van het schofttuig, hij ligt er nu voor.

Verder is het inderdaad niet zo verstandig om hem zo los te laten staan. Als hij schrikt en hij gaat rennen ben je te laat om in te grijpen. En je pony kan je waarschijnlijk wel vertrouwen, maar de hond van de buurman op de hoek niet.

Ik vind het een erg leuke pony, grappig kleurtje heeft hij!!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 11:54

Sjonniej: Heb je misschien een idee hoe ik dat kan doen?? (Schoftje naar achteren)..
Ik zal de strengen een gaatje langer doen, ik denk zelf ook dat het beter is..
Ik zal haar niet meer los laten staan! Toen ik de foto's maakte heb ik daar niet aangedacht.. Maar jullie hebben zeker gelijk!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:58

Ik denk niet dat het lukt om het schoftje naar achteren te leggen. Als ik zo haar buik zie vanaf de foto's zal het schoftje weer direct naar voren schuiven. Maar je kan het proberen;
Staartriem 1-2 gaatjes strakker doen en het schoftje iets verder naar achteren neerleggen en dan vastmaken.
Maar ik ben bang dat het schoftje meteen weer naar voren zal schuiven. Misschien helpt het om hem even los aan te singelen, dan de staartriem vast te maken en hem daarna goed aan te singelen.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:06

Sjonniej: Oké, dankjewel, ik zal het proberen!

Heeft er miscchien iemand tips om haar buik te laten vermageren??

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:10

Je borst lijkt inderdaad te laag te hangen, maar wellicht dat er een riempje mist aan je borsttuig? Zo te zien heb je voorop de borst twee ringen. Dit maakt het mogelijk om deze borst ook te gebruiken voor tweespan rijden.
Vaak zit er dan door die ringen nog een riem, die boven op de nek samenkomt met de achterste nekriem.
Deze zit bij jouw tuig vrij ver naar achteren, praktisch tegen het schoftje aan, waardoor de borst aan de voorkant al snel naar beneden gaat hangen.
Zo'n voorste riem gaat dit beter tegen, en anders toch je borsttuig iets hoger hangen.

Even een (oude) foto ter verduidelijking: Dit is het borsttuig van mijn oude tuig, ook met zo'n tweede riem die om de nek, door de ogen voor op de borst loopt:

Afbeelding

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:14

Divine: Dat wist ik niet, maar zal het eens na vragen aan de eigenaar.. In elk geval bedankt voor je tip..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:09

Leuke pony, apart kleurtje!
En zeker érrug braaf om zo ingespannen stil te staan terwijl niemand haar vasthoudt! nooooooooooooooooooooooit meer doen, ja of je wil graag een ongeluk....!

Verder qua commentaar over het tuig ga ik mee met de rest (o.a. Sjonniej). Er lijkt veel mis te zijn met het tuig;
- borsttuig te laag
- draagriem borsttuig lijkt te groot; ligt te ver naar achter richting de schoft
- strengen te strak; gaatje losser
- lamoen mag véel meer door de lichtogen heen
- lichtogen/schoftje wordt naar achteren getrokken; strengen gaatje(s) losser zal dit wellicht iets verhelpen.
- Schoftje mag wat meer naar achteren liggen
- Ik mis een zweep
- Er mist nog een broek.

Hele lijst bij elkaar..... Wellicht is het zeer raadzaam om je meer te gaan verdiepen in het optuigen/inspannen van een pony, en meer te leren over het tuig en hoe dit passend te maken.
En misschien een mencursus??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:17

broek wordt wel vaker zonder gereden voor sulky's. Zoals ie nu hangt remt ie volgens mij ook op het schoftje.

Volgens mij is het trouwens geen shet, maar een mini appaloosa Ja Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 17:58

JoyCiej007: Bedankt voor je tips en adviezen!! Daar wordt zeker aan gewerkt..
Ik heb trouwens wel met zweep gereden (die lag op de grond)..

stef: Ik denk dat het een shet is! Is ze niet te groot om een mini appaloosa te zijn??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:11

appaloosa kleur is bij shets niet toegestaan. Dus een shet is het zowiezo niet (alleen veel mensen weten dat niet en noemen alles rond de meter een shet Knipoog )
Hoe groot is ze?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:13

Stef: Dat wist ik zelf ook niet... Ik denk (heb haar nog niet gemeten) dat ze iets kleiner dan een meter is..

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:24

wat een leuke pony meid! dat buikje? ohh erg he? ik zou wat meer laten bewegen , longeer lekker of ga lekker wandelen!
iets minder hooi kan geen kwaad hahaha ik weet natuurlijk niet wat ze voor voding krijgt, maar shets hebben hier echt aanleg voor ik heb het met coopertje ook!
leuke foto`s hoor en succes verder!
groetjes van bren!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:37

brennie75: Dankjewel!! Ik wil ze graag wat meer laten bewegen maar het probleem is dat ik zelf niet veel tijd heb.. En de eigenaar ook niet.. Ze krijgt heel af en toe hooi.. Ze eet vooral gras en af en toe iets van fruit..

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:42

horselove154 schreef:
brennie75: Dankjewel!! Ik wil ze graag wat meer laten bewegen maar het probleem is dat ik zelf niet veel tijd heb.. En de eigenaar ook niet.. Ze krijgt heel af en toe hooi.. Ze eet vooral gras en af en toe iets van fruit..

een echte grasbuik dus Vork hahaah jammr dat je niet veel tijd hebt , maar meid hij ziet er verder gezond en gelukkig uit toch? als het koud is heeft ie wel lekker reserve hahah. Knipoog laar hem aleen niet dikker worden hoor!
groetjes!! Knipoog

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:44

JoyCiej007 schreef:
- lamoen mag véel meer door de lichtogen heen

Volgens mij kan dat bij deze aanspanning niet. Voorop het lamoen zitten dichte ogen, waardoor de lichtogen gaan. Omdat dit tuig veiligheidslichtogen heeft, kan dat prima. Net als je nu bij veel marathonwagens ziet....
Op de foto die ik heb geplaatst (zie hier boven) is het wel niet zo duidelijk te zien, maar bij mij is het principe hetzelfde: dichte ogen aan de uiteinden van het lamoen, en veiligheidslichtogen aan het tuig.

Als je het lamoen in de lichtogen legt, dan zijn die ronde ogen van geen nut, en hadden ze er wellicht niet aangezeten?

Opmerking: mijn kennis van sulky's is maar beperkt hoor, maar in principe lijkt het lamoenuiteinde veel op wat veel marathonwagens tegenwoordig hebben...

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:49

brennie75: Inderdaad een gras buik! Ze was eerst veel dikker maar is al veel vermagert..

Divine: Die ronde ogen zijn er speciaal aangezet om te voorkomen dat ze in bochten en zo niet geprikt wordt door de uiteinden...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:08

[quote="horselove154]Divine: Die ronde ogen zijn er speciaal aangezet om te voorkomen dat ze in bochten en zo niet geprikt wordt door de uiteinden...[/quote]

Slimme oplossing. Maar het lichtoog kan er ook prima doorheen. Dan wordt je pony helemaal niet meer geprikt in de bochten. Heeft ie veel meer "draai"vrijheid aan de voorkant Knipoog.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 19:19

Divine: Sorry maar ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt...

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:22

Ik bedoel: zoals je em nu ingespannen hebt, kan het prima. Als je het lamoen in de lichtogen hangt, dus de ronde ogen vóór de lichtogen, dan zou de pony bij een bocht ook nog een beetje last van die ogen kunnen hebben. Nu die ogen tegen het schoftje hangen, kan ie er dus geen last van hebben. Oftewel: hij heeft wat meer vrijheid aan de voorkant om te kunnen wenden. Snap je?