het beste bitloos hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

het beste bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:13

Wie gaat mij helpen met de uitzoek van een bitlooshoofdstel.

Ik wil dus een hoofdstel dat echt als fijnste uit de bus komt, er zijn verschillende soorten heb ik al gezien, verschillende manieren om zo maar te zeggen.

Ik heb er dus een waarvan ik vind dat het leer niet soepel door de ringen loopt waardoor de druk niet meteen afvloeit, ook gaat hij dan scheef. Leuk om om te hebben, maar kan ik net zo goed een halster omdoen, ik wil er eentje waar ik mee kan werken, maar wel paardvriendelijk is.

Dus niet ruw of knevelgevoelig is, dus geen haren en huid kapot maakt door schuren of knevelen.

Hebben jullie merknamen van zacht leer, prijzen en voorbeelden?

Ik ga nl eentje uit amerika over laten komen door iemand die er nu is. Ik probeer een echte te krijgen die daar veel gebruikt wordt, dus populair in gebruik. Hier in de ruitersportzaken wordt er te weinig aandacht aan geschonken en wat er hangt vind ik kwalitatief niet oke, dan maar niets. Nu heb ik de kans om een goede mee te laten nemen.

Graag suggesties.

Arabesk

Re: het beste bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:34

sidepull (zonder gemene harde ring), www.spirithorses.be en dan de webwinkel. Zij verkopen hele fijne Ja

Kieffer heeft trouwens ook een sidepull in het assortiment tegenwoordig Lachen

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:05

Een indian bosal is misschien wel iets voor jou. Hij is wel van touw, maar je kan hem in een gewoon hoofdstel hangen. Ik vind dat fijn rijden (ik maak ze ook, zie website).
Ze zijn heel zacht, en ze blijven bij mij in elk geval goed zitten. Ik heb het nu bij twee paarden geprobeerd en dat ging goed.
Succes met je zoektocht.

En idd een Onereinstop aanleren. Dit is heel praktisch.

Geniet van je paard en ik hoop dat je ook snel weer van het buitenrijden gaat genieten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:08

ik ga voor de meroth...

maar dit topic is een soort kopie van alle andere topics over dit onderwerp...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:20

Arabesk schreef:
sidepull (zonder gemene harde ring), http://www.spirithorses.be en dan de webwinkel. Zij verkopen hele fijne Ja

Welke sidepull beveel je aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:22

MLoeser schreef:
http://www.bitloos.nl/

Maar er zijn echt al zoveel topics over...

Ja dat weet ik, maar ik wil graag een inventarisatie van de beste. Topics zat, maar ik heb ook geen zin om honderden pagina's te gaan lezen. Bloos

De die-hards weten wel welke in gebruik het beste zijn, het beste is bij mij doeltreffend en paard vriendelijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:30

ik heb zelf een sidepull liggen (een zweedse, site staat op bitloos.nl)

Ik heb een dr. cook namaak.

Een touwhalster

En ik heb een voest namaak van ruitersportshop, welke ik persoonlijk prettiger voor het paard vind omdat die een dikke zachte neusriem heeft.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de cook, omdat ik daar alles mee kan, ook mennen Haha! maar voor western pak ik liever een sidepull/touwhalster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:35

MLoeser schreef:
ik heb zelf een sidepull liggen (een zweedse, site staat op bitloos.nl)

Ik heb een dr. cook namaak.

Een touwhalster

En ik heb een voest namaak van ruitersportshop, welke ik persoonlijk prettiger voor het paard vind omdat die een dikke zachte neusriem heeft.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar de cook, omdat ik daar alles mee kan, ook mennen Haha! maar voor western pak ik liever een sidepull/touwhalster.

Hier heb ik wat aan. Haha! Wat ik wel heb ontdekt is dat de kwaliteit van het leer heel belangrijk is.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:08

Klopt, zeker goedkoper leer in een kruislinks optoming is snel kapot, dat is niet handig Tong uitsteken

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:07

Arabesk schreef:
sidepull (zonder gemene harde ring), http://www.spirithorses.be en dan de webwinkel. Zij verkopen hele fijne Ja

Kieffer en sidepull.. oh vet! Haha!

Weet je of het ergens op internet staat of welke winkel het is te bezichtigen.. ?
Ik ben erg benieuwd. Het klinkt goed iig.

Edit: laat maar heb hier al wat info [NA] kieffer bitloos ..
Maar als iemand het weet waar het te vinden is op internet Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:27

Die Kieffer, is dat zacht sterk leer? Vind de prijs neigen naar goed leer, maar je weet maar nooit.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:31

De kwaliteit van Kieffer kennende zit dat wel goed, maar omdat de neus rondgenaait is heeft de optoming wel een scherpe inwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:33

Ik vind de zadels juist stug keihard leer, krijg je eelt van op je bips.. Knipoog

SwiftJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:36

Ik heb ook de sidepull van die zweedse site, overiges wel gewoon hier in nederland via marktplaats gekocht. Deze bevalt mij en mijn paardje super! Hij heeft een brede neusriem waardoor hij niet scherp inwerkt en een sidepull is in mijn ogen de duidelijkste optoming. Mijn pony reageerde toch een stuk minder op het gekruisde systeem.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 17:48

Ik hou dit topic ook even in de gaten Lachen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:29

russel schreef:
Ik vind de zadels juist stug keihard leer, krijg je eelt van op je bips.. Knipoog

Ik heb alleen een wat ouder Kiefferzadel gehad, dus dat zou ik niet weten Schijnheilig Maar de hoofdstellen zijn wel super Lachen

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:50

russel schreef:

Ik zat met mijn zachte billetjes altijd wel goed op mijn Kieffer. Paardje was er alleen niet zo'n fan van want hij paste absoluut niet goed ($#%^#$$@#%@$#&^$%&$#%!#@$^$^@#$%#$@%# zadelmaker....)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:15

russel schreef:
Die Kieffer, is dat zacht sterk leer? Vind de prijs neigen naar goed leer, maar je weet maar nooit.

Ik heb een ''gewoon'' hoofdstel van kieffer en ik wil eigenlijk nooit meer iets anders. Zo soepel fijn zacht leer. Het sluit ook mooi aan. Ik ben er echt entousiast over. http://nl.tinypic.com/view.php?pic=40p79&s=4 dit hoofdstel heb ik.
Zadel weet ik niet, nooit mee te maken gehad.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:11

Ik denk dat het een hele persoonlijke vraag is. Wat voor de ene combinatie prima werkt, hoeft voor de ander combinatie niet te werken. Ik heb zelf namelijk helemaal geen positieve ervaringen met kruislingse bitloze optomingen (ruitersportshop, Barefoot, Dr. Cook) met mijn paard. Ik vind de release van de neusriem ronduit slecht en bv. de Dr. Cook vind ik te strak om mijn paard's neus zitten. Mijn paard vindt het gewoon niet fijn, hij protesteert echt en dan houdt het op. Maar ik ken ook mensen en hun paarden, die er wel blij mee zijn en er fijn mee rijden. Lachen

Ik rij zelf liever met een touwhalster en/of een sidepull. Die van spirithorses zijn goed en ik heb er eentje van Barefoot besteld, die ik prachtig vindt (alleen zit ik al maanden te wachten op de levering Clown ). Ik heb wel een optoming nodig die wat inwerkt, want ik heb een oersterke, jonge pony. Ik heb inmiddels al een aantal keren op de hei en door het bos gereden met touwhalster en dat gaat tot nu toe goed. Maar hoop snel ook mijn nieuwe sidepull binnen te krijgen (mijn oude is vergaan Haha! ).

Oja, en ik heb er nog eentje van www.paardenmetplezier.eu
Dat is een hele prijzige. In eerste instantie reageerde mijn paard daar goed op, maar na een tijdje helaas toch minder goed....... Verdrietig
Met touwhalster is hij het best te rijden (maar dat ligt misschien ook aan het jarenlange grondwerk wat we gedaan hebben). Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:13

Ik denk dat sidepull idd prettiger is, zoals ik nu lees. Ik heb ook zo een kruislingse en die vind ik dus niet fijn. Idd de neusriem zit te strak en de release is niet goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:17

Die problemen heb ik ook bij mijn paard ervaren, inderdaad.... Je kunt ook eventueel een brede, zachte neusriem laten maken aan een bestaande sidepull. Succes met je zoektocht!!! Is best een gedoe, ik kan er over meepraten. Knipoog Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:35

Ik vond de Dr.Cook/andere optomingen met het kruislingse systeem ook helemaal niks. De release was bar slecht of ik was bang dat de release niet goed genoeg was en daardoor kon ik toch niet lekker rijden.

Wat Twiggy al schrijft, het is heel persoonlijk en afhankelijk van de combinatie paard en ruiter. Met een touwhalster kan ik niet overweg (met rijden, grondwerk is een ander verhaal), dus die gebruik ik niet. De beste ervaringen heb ik met mijn sidepull en bosal. Sinds een week rijd ik ook met het glucksrad (met kinriem) en vooralsnog bevalt die goed.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:42

Op de site van voest kan je nu ook hoofdstellen volgens het Cook systeem bestellen. Ze hebben een betere release en zijn van super goede zachtleer kwaliteit. Ik vind het Cook systeem heel fijn werken omdat het eigenlijk net als Engels rijden is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:50

Persoonlijk vind ik alles wat kruislings werkt teveel storing hebben en niet altijd even duidelijk bij een paard aankomt.

Ik ben erg voor een sidepull werking.
glucksrad
Sidepull
hackemore (het liefst de S hack)

En dan kan je de neuswerking zo zacht en scherp maken als je zelf wilt.