Paard rent de bak uit tijdens longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_angela

Paard rent de bak uit tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:02

Ik heb sinds kort een nieuwe huurpony en om haar wat beter te leren kennen besloot ik haar te longeren ipv meteen te gaan rijden. Ik heb de beschikking over een fijne buitenbaan, maar helaas zonder omheining.

Ik had haar alleen een halstertje omgedaan met daaraan de longeerlijn. Ik wilde gewoon kijken hoe ze zou reageren op mijn lichaamstaal en hoe ze reageerde op de hulpen. Na enkele rondjes in draf stierde ze als een gek de baan uit. Dit heeft ze wel 2 keer gedaan, daarna was ik haar telkens voor door haar af te leiden. Ze vind voltes erg moeilijk, dat heb ik wel gemerkt. De ene kant valt ze naar binnen, en de andere kant naar buiten.

Ze heeft dus nog totaal geen respect voor mij, weet iemand hoe ik dit kan oplossen of voorkomen? Of zou ik voortaan altijd met bit moeten longeren? Ze is beresterk en weet dat ook..

Judje

Re: Paard rent de bak uit tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:59

Longeren met alleen halster geeft inderdaad weinig zeggenschap en zeker als een paard nog niet lekker op eigen benen kan lopen werkt het niet echt fijn als training.

In plaats van longeren met bit kan je ook kiezen voor een kaptoom. Deze zit strakker dan een halster, waardoor hij niet schuift bij druk op de lijn en je kan er ook eventuele hulpteugels aan bevestigen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik proberen tijdelijk met longeren een deel van de baan af te zetten met bijv. weidepaaltjes met lint. Als dit goed gaat kan je beginnen met een beetje bijzetten met bijv. een gogue of touwtjes.
Wanneer ze lekker ontspannen en voorwaarts loopt kan je zelf gaan leren werken met de dubbele longeerlijn en als jullie dit goed door hebben kan je weer longeren zonder omheining, omdat je dan de begrenzing hebt van de buitenste longe.
Als je geen ervaring hebt met de dubbele longe zou ik hier wel les in nemen in het begin. Lachen

Om de nieuwe pony goed te leren kennen kan je ook andere grondwerk oefeningen gaan doen en bijv. wat kleine oefeningetjes van vrijheidsdressuur.
Verder zou ik lekker veel poetsen, aanraken en zelf ben ik gek van wandelen. Het liefst van het erf af, zodat je ook meteen aan het verkeersmak maken werkt (als ze dit nog niet is) en als je dan ook nog samen gaat draven is het ook goed voor je eigen conditie!

Heel veel plezier met je nieuwe huurpony!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:01

Mocht het niet lukken wat Judje hierboven zegt:
Kun je ook een paar prikpaaltjes kopen en wat lint en zo zelf een longeercircel maken Lachen zodat het paard een beetje houvast heeft aan de omheining omdat ie nog niet zo goed op eigen benen kan staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:06

Dat herken ik! dat heb ik ook gehad... ook touwtjes gespannen, werkte niet hoor! werd ik gewoon doorheen gesleurd! Ik heb meermaals zelfs op de grond gelegen en ben ik erachteraan gesleurd. Tegenwoordig longeer ik gewoon met bit werkt véel beter niks geen problemen meer! Ik trek verder niet hoor! maar als ze zelf gaan trekken, tja dan doe ze dat toch echt zelf, maar daar houden ze snel genoeg meer op. Dat grapje hebben ze 1 keer nog uitgehaalt bij mij, maar uiteindelijk ook niet meer!