Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
suleilitha schreef:Vorig jaar een combinatie er van door zien gaan, nadat ruiter en groom van de kar waren gestuiterd. Paard rende weg en sprong over een boom die een bospad afsloot. Is goddank goed afgelopen. Dus op zo'n moment gaat er echt geen knopje bij dat paard om, wat waarschuwt voor de kar. Je kunt nog zo'n ervaren menner zijn, maar realiseer je wel dat je vanaf de bok toch altijd minder te zeggen hebt dan vanuit het zadel, omdat je geen gebruik kan maken van been- en zithulpen.
Sjonniej schreef:Ik geloof niet dat je hier nadeel van zult hebben hoor. Ik denk niet dat een paard meteen op een hindernis afrent als hij die ziet staan, ondanks dat hij voor de wagen staat. Je zal een paard toch een hulp geven voordat je hem ohz over een hindernis laat springen, wanneer hij deze hulpen niet krijgt, zal hij dus niet over een hindernis heen springen.
En dan in het achterhoofd dat je als recreatiespringer geen 1,5 meter zult springen, denk ik niet dat het paard van plan is om over de marathonhindernissen heen te springen.
Lekker doen dus!! Alleen maar goed voor het paard.
ladymagic schreef:Sjonniej schreef:Ik geloof niet dat je hier nadeel van zult hebben hoor. Ik denk niet dat een paard meteen op een hindernis afrent als hij die ziet staan, ondanks dat hij voor de wagen staat. Je zal een paard toch een hulp geven voordat je hem ohz over een hindernis laat springen, wanneer hij deze hulpen niet krijgt, zal hij dus niet over een hindernis heen springen.
En dan in het achterhoofd dat je als recreatiespringer geen 1,5 meter zult springen, denk ik niet dat het paard van plan is om over de marathonhindernissen heen te springen.
Lekker doen dus!! Alleen maar goed voor het paard.
Dan heb je de mijne nog niet gezien. Zodra er een hindernis opgebouwt wordt is hij niet meer te houden zo graag wil hij er overheen. En dan heb ik een koudbloed die ook voor de wagen staat.
Ik zou het je persoonlijk dus niet aan raden.
Mijn paard was zo enthousiast met springen dat als er een hindernis ik de bak stond meneer meteen vrolijk begon te lopen en aanrijden was hem met zijn hoofd naar de sprong zetten. Ja met zo'n paard is het inderdaad niet slim om te mennen, met een paard dat gewoon lekker luistert en niet overenthousiast is kan het prima.
) Heb inderdaad ook niet te inspiraties om 1.50 parcoursen te gaan springen.. .. gewoon netjes opleiden tot een B parcoursje en dan zien we wel weer verder...MLoeser schreef:ladymagic schreef:Dan heb je de mijne nog niet gezien. Zodra er een hindernis opgebouwt wordt is hij niet meer te houden zo graag wil hij er overheen. En dan heb ik een koudbloed die ook voor de wagen staat.
Ik zou het je persoonlijk dus niet aan raden.
Zoals ook blijkt uit het commentaar is het natuurlijk ook afhankelijk van het paardMijn paard was zo enthousiast met springen dat als er een hindernis ik de bak stond meneer meteen vrolijk begon te lopen en aanrijden was hem met zijn hoofd naar de sprong zetten. Ja met zo'n paard is het inderdaad niet slim om te mennen, met een paard dat gewoon lekker luistert en niet overenthousiast is kan het prima.

xElienx schreef:springt je paard dan onder het zadel ook over de omheining van de bak
Heeft een kennis geprobeerd, en at bleek geen slimme combo te zijn
xElienx schreef:springt je paard dan onder het zadel ook over de omheining van de bak
er zullen vast wel uitzonderingen tussen ziten, maar over het algemeen lijkt het me geen probleem. als je maar duidelijk je grenzen stelt tegenover je paard.
MLoeser schreef:Misschien is alleen cross training een minder goed ideeHeeft een kennis geprobeerd, en at bleek geen slimme combo te zijn
SuSEQ schreef:xElienx schreef:springt je paard dan onder het zadel ook over de omheining van de bak
er zullen vast wel uitzonderingen tussen ziten, maar over het algemeen lijkt het me geen probleem. als je maar duidelijk je grenzen stelt tegenover je paard.
Zo denk ik er ook over... Idem voor crosstraining. De haflinger die hier het meest voor de koets staat (recreatief, dus (nog) geen marathon ervaring) wordt meestal bereden, er word tmee gesprongen en een zeldzame keer gecrosst. Bij het mennen heb ik daar nog nooit last van gehad...
Misschien is het idd geen goed idee met eentje die naar de hindernissen trekt en onhoudbaar wordt, maar normaal gezien moet het denk ik lukken.
Groeten, SuSEQ