Hoe touwtjes maken? (Longeren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rachel_x

Hoe touwtjes maken? (Longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:38

Hoihoi!

Ik heb sinds kort een bijrijdpony.. Daar word tot nu toe nog alleen mee gereden, dus niet gelongeerd.. Nou heb ik laatst een x aan het halster gelongeerd, en dan ging wel goed..

Nu wil ik met touwtjes gaan werken, zodat ze iets meer naar beneden komt. Alleen 1 probleempje, we hebben (nog) geen longeersingel. Maar dan kan je de touwtjes wel aan de singel van het zadel bevestigen toch?

Vanmiddag wil ik naar de bouwmarkt gaan om de spullen te kopen. Ik zat zelf te denken aan 4 meter touwen 2 klippen om aan het bit te bevestigen. Maar wat nog meer? Het touw hoeft niet helemaal achter de kont, alleen bij de hals.. Is 4 meter dan goed? En hoe moet ik het allemaal bevestigen?

Ik heb al een beetje op internet gezocht, maar kon niet echt iets vinden..

alvast bedankt! Lachen

Silly1972

Re: Hoe touwtjes maken? (Longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:45

dat word wat lastig omdat je de touwtje van onder aan de singel (tussen de benen) vastmaakt en dan via het bit naar de zijkanten toe, de zijkanten lukt wel die kan je dan aan de singelstoten vastmaken, maar van onder owrdt et lastig of je moet de singellus van bv een slof om de singel doen en ze daaraan vastmaken.
Maar het maken van touwtjes is makkelijk, 2 musketons en een lang touw van ongeveer 8-10 meter al naar gelang hoe groot je paard is, 4 meter is erg klein, ik gebruik voor mijn paard van 1,70 met een korte hals 8 meter. de 2 musketons aan het uiteinde maken en je hebt longeertouwtjes. touw kan je altijd inkorten dmv een knoop

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:47

Ik heb een tip: NIET DOEN!!

Waarom zou je de pony met touw dwingen zijn hoofd naar beneden te doen?!?! De kans is vrij groot dat hij in een houding gaat lopen en daardoor juist zijn rug vast zet!

Longeren met touwtjes zou evt wel goed kunnen zijn, maar dan bij een goed gereden paard en door een professional. Ga alsjeblieft niet zelf lopen klungelen met touw!!!

Een touw van 4 meter lijkt mij trouwens heel kort, de afstand van bit tot zadel wordt dan maar maximaal een meter....

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:49

Oohja, dan ga ik dus een singelstukje maken.. Doe ik wel met touw en een (hoe heet dat nou Tong uitsteken) sleutel-bos-ringetje.

Dus; touw aan singelstukje, door het bit, en dan aan de zijkant van de singel. Maar hoe maak ik dat touwtje aan de singel?
En als ik het touwtje strakker wil, dan gewoon een extra knoop erin maken oid?

Edit; was voor Silly bedoeld.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:52

Touw aan de singel daar zit dus nu even het probleem, maar je hebt van die lusjes die je om een singel kunt doen met een oogje eraan, die gebruiken ze meestal voor een slof, daar kan je het touw aan vastmaken. maar alleen een sleutelbos oogje gaat niet werken, komt teveel druk op te taan dus dat is binnen een paar passen uit elkaar gerekt.
Je zal de touwtjes zoveel mogelijk gelijk op maat moeten maken en de rest afknippen. en anders inderdaad knopje inleggen

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:53

Okee bedankt Knipoog Is dan eigenlijk dit beter, of een bijzetteugel/slof?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:58

Rachel_x schreef:
Okee bedankt Knipoog Is dan eigenlijk dit beter, of een bijzetteugel/slof?

Allebei even slecht Knipoog En dan ligt het er natuurlijk nog aan hoe je ze vast maakt.

Silly1972

ik vind dit beter omdat hij wel met zijn hoofd naar benedenkan ( het voormaarts-neerwaarts) maar druk krijgt op het moment dat hij zijn hoofd omhoog doet.
Hij loopt dan dus meer over zijn rug. later kan jet oppakken door bv bijzetteugels te gebruiken, maar die geven continue druk.
Ik longeer alleen met touwtjes of met Pessoa. die van mij is nog jong en is het over de rug en ontspannen lopen belangrijker om mee te beginnen

superwoman

hoofd vastsnoeren, terwijl je geen ervaring heb, is iig niet zo'n goed idee. Niet de juiste middelen is ook geen aanrader. Die combinatie is gewoon PIEP.
Je wil juist je pony longeren voor de pony toch? Doe het dan goed en neem niet zoveel risico's die negatief kunnen uitvallen voor de pony!

Squit

ik zou als ik jou was eerst met elastieken proberen!
als je vz pony dan goed daarop loopt zou ik geen touw nemen..
als je paard schrikt door wat dan ook dan krijgen ze een flinke ruk in de mond!!!!
en met elastiek is dat minder omdat de druk beter verdeeld wordt!
en aangezien je geen longeersingel heb zou ik zeker geen touw gebruiken..
ga lekker met elastieken oefenen is veel vriendelijker Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:00

Squit schreef:
als je paard schrikt door wat dan ook dan krijgen ze een flinke ruk in de mond!!!!

idd, goed materiaal is erg belangrijk, maar ook dit moet je wel eerst met een ervaren persoon doen. Het moet immers niet te strak of te los zitten.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:00

Gewoon lekker niet doen.
Als je al niet weet hoe je zoiets netjes vast moet maken, zou je dan wel weten hoe je het correct kan gebruiken?
Wachten tot je de juiste spullen hebt en dan goede begeleiding zoeken en niet zo maar wat aan klungelen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:00

Oke bedankt voor de reacties Knipoog
Maar wat ik dan niet snap, is dat ik mensen 9 van de 10x wel met slof oid zie longeren..

Een elastiek is dus de beste oplossing?

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:01

superwoman schreef:
hoofd vastsnoeren, terwijl je geen ervaring heb, is iig niet zo'n goed idee. Niet de juiste middelen is ook geen aanrader. Die combinatie is gewoon PIEP.
Je wil juist je pony longeren voor de pony toch? Doe het dan goed en neem niet zoveel risico's die negatief kunnen uitvallen voor de pony!

Afgod Helemaal mee eens.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:01

1 tip nog, zorg wel dat je de touwtjes niet te strak zet, hij moet wel met zijn hoofd ruimschoots naar beneden kunnen. anders verpest je hem er alleen maar mee, terwijl het juist voor het goede moet zijn. En laat zoals Suzanne zegt er wel even iemand naar kijken of het allemaal wel goed zit.
Veel werkplezier

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:02

superwoman schreef:
Squit schreef:

idd, goed materiaal is erg belangrijk, maar ook dit moet je wel eerst met een ervaren persoon doen. Het moet immers niet te strak of te los zitten.

maar dat is met alles!!
als je ergens geen ervaring mee heb vraag je altijd hulp! (neem ik aan)
fietsen heb je je zelf ook niet aangeleerd Knipoog

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:02

Silly1972 schreef:
1 tip nog, zorg wel dat je de touwtjes niet te strak zet, hij moet wel met zijn hoofd ruimschoots naar beneden kunnen. anders verpest je hem er alleen maar mee, terwijl het juist voor het goede moet zijn. En laat zoals Suzanne zegt er wel even iemand naar kijken of het allemaal wel goed zit.
Veel werkplezier

Dankje, ik was ook niet van plan om haar helemaal vast te zetten hoor! Maar iid zoals jij zei, zolang ze met haar hoofdje naar benden loopt, dat er dan gene druk is, en als ze omloog loopt, wel druk is..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:02

Rachel_x schreef:
Oke bedankt voor de reacties Knipoog
Maar wat ik dan niet snap, is dat ik mensen 9 van de 10x wel met slof oid zie longeren..

Een elastiek is dus de beste oplossing?

is altijd nog beter dan slof en bijzet hoewel ik daar ook niet echt een voorstaander voor bent, maar dat is met alle hulpteugels, je moet wel weten hoe je er me om moet gaan om er voordeel uit te halen.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:05

het beste is zo min mogelijk poespas dr aan (vind ik)
als je van alles dr aan gaat hangen gaan ze nooit met hun neus naar beneden lopen als ze aan alleen de longeerlijn lopen!
en als ze met hun neus over de grond heel lopen is het goed voor de rug.. (is mij altijd verteld)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:10

Daarvoor zijn die touwtjes dus, zonder al te veel poespas en druk toch te stimuleren om met neusje naar beneden te lopen.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:11

Squit schreef:
het beste is zo min mogelijk poespas dr aan (vind ik)
als je van alles dr aan gaat hangen gaan ze nooit met hun neus naar beneden lopen als ze aan alleen de longeerlijn lopen!
en als ze met hun neus over de grond heel lopen is het goed voor de rug.. (is mij altijd verteld)

En dat doet ze dus niet Lachen Je kunt haar net zo lang laten lopen, maar aan het eind is zemet longeren toch niet echt met haar hoofdje omlaag.. Ik dacht dat ik haar mss daarmee kon helpen, door juist touwtjes eraan te maken, zodat ze alleen druk heeft als ze omhoog loopt..

Of is dit nu helemaal verkeerd gedacht? Clown

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:15

Mijn tip: Schaf de dvd van Lammert Haanstra "correct Logeren voor Menners" aan...
Heb em zelf ook en je kan er veel van leren... veel verschillende technieken met o.a. touwtjes...
Ik weet dat het jou niet om het mennen te doen is maar deze dvd heeft veel info over het mennen voor bereden paarden...

Echt een aanrader...
en zo kan je elke keer nakijken of je eventueel nog wat kan veranderen bij niet voldoende resultaat Knipoog

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:16

touwtjes is beter
als ze het niet gewend is zal ze het niet snel doen..
maar zodra ze voelt hoe fijn het is zal ze het echt wel gaan doen!
een elastiek is veel meer meewerkend dan touw!
een touwtje blijft waar hij is alleen komt er een waslijn in als ze iets meer ontspannen..
met elastiek voelt ze steeds een beetje druk zodat ze merkt van hey als ik zo loop voel ik minder in mijn mond!
met touw is het boem daar is ze druk en wordt niet op of afgebouwd.
het is of veel druk of geen druk..
niet er tussen in!!
dus als je paard iets minder ontspannen loopt krijgen ze gelijk "te veel" druk..
en met elastiek is het steeds een beetje meer en meer..
totdat ze zelf het belans dr in vind!
van ow als ik hier loop heb ik nog steun en geen druk..

snap je wat ik bedoel??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:17

Hoe zit het nu met hulp?
Sorry maar daar wordt totaal niet op in gegaan....
Een hulpteugel kan handig zijn bij goed gebruik. Een hulpteugel kan een marteltuig worden bij verkeerd gebruik. Het lijkt zwaar onderschat te worden door de ts.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:18

superwoman schreef:
Hoe zit het nu met hulp?
Sorry maar daar wordt totaal niet op in gegaan....
Een hulpteugel kan handig zijn bij goed gebruik. Een hulpteugel kan een marteltuig worden bij verkeerd gebruik. Het lijkt zwaar onderschat te worden door de ts.

Daarom raad ik dus ook die dvd aan Knipoog