beginnen met bitloos, welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

beginnen met bitloos, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:42

Inmiddels heb ik bijna 2 weekjes een 4 jarige vrolijke haflinger ruin op stal.
na tijden bijrijden dus weer een eigen paardje.
Hij is ongeveer 3 á 4 maanden onder het zadel en pakt het goed op, en ik doe lekker rustig aan met hem.
Nu heeft bitloos rijden al lange tijd mijn interesse,en nu ik weer een eigen paard heb, is die interesse weer sterker.
Ik zou graag zeer langzaam willen opbouwen naar bitloos rijden.

Welke bitloze optoming zouden jullie aanraden?
Momenteel rijd ik met een enkel gebroken bustrens,ik rijd in de bak en wil langzaamaan vooral buitenritten gaan rijden,maar die gaan pas bitloos als wij elkaar volledig vertrouwen.
Dat heeft dus geen haast.
Ik rijd niet heel veel, doe ook wel wat aan grondwerk(niet volgens een vast ideaal maar gewoon,kijken naar je paard en je eigen lichaamshouding),stukjes wandelen,longeren.

diphranil

Re: beginnen met bitloos, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:47

Ik gebruik het Dually Halter van Monty Roberts. Voor longeren, grondwerk, wandelen etc.. supergeschikt. Voor het rijden ook wel, maar daarvoor wil ik uiteindelijk toch een andere optoming ivm schuiven. Om mee te beginnen is het zeker een aanrader. De hulpen zijn heel duidelijk voor het paard. Je zou kunnen overwegen om lid te worden van de nvbp, http://www.bitloos.nl Dan kun je gratis 3 optomingen uitproberen. Suc6 met je zoektocht.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:50

mijn eigen jonkie rijd ik op een sidepullhalsterhoofdstel

buiten gebruik ik deze met bit Bloos
maar dat is echt iets wat tussen mijn oren zit Clown

mijn anda reed ik voorheen met een hackemore met korte scharen
en een dr coock , nu die weer terug is (is weggeweest)
reageerd die waardeloos op een dr coock
en rijd ik die nu ook op een sidepull maar dan een lederen
met vrij zachte neusriem

kwestie van uitproberen

vele paarden worden ingereden op een touwhalster
mijn jonkie was daar te uh ja uh .. met het feit dat die zoiezo alles interessant vind
en graag wat zwalkt en tussen mijn benen niet altijd even opsluitbaar was
(negeer stand) en met een touw halster of een crosropetouwhalster
kon ik m niet goed genoeg opsluiten
en mijn anda word LEIP als ik die met touwhalster rijd
of ik m nu lang houd of korter
maakt niks uit ..hij vind het maar niks

zou zo zacht mogelijk beginnen
er zijn shops waar je diverse verschillende optomingen mag huren om ze uit te proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:54

bedankt. *** is nogal eigenwijs en echt nog een kleuter,alles is interessant en leuk. Overigens is hij wel lief en met de aandacht erbij,ik wil het grondwerken sowieso ook meer oppakken.
Ik ga eens kijken op de site van bitloos,is wellicht de moeite om daar wat van uit te proberen..
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-12-10 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:57

ik ga een marylot kopen, daar kan je ook bakstukken aanklikken voor een bit.
Lees dit topic maar eens.
[HAR] marylot crosslink.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:29

diphranil schreef:
Ik gebruik het Dually Halter van Monty Roberts. Voor longeren, grondwerk, wandelen etc.. supergeschikt. Voor het rijden ook wel, maar daarvoor wil ik uiteindelijk toch een andere optoming ivm schuiven. Om mee te beginnen is het zeker een aanrader. De hulpen zijn heel duidelijk voor het paard. Je zou kunnen overwegen om lid te worden van de nvbp, http://www.bitloos.nl Dan kun je gratis 3 optomingen uitproberen. Suc6 met je zoektocht.

niet leden kunnen de optomingen huren voor een niet al te hoog bedrag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:39

Arabesk schreef:
diphranil schreef:

niet leden kunnen de optomingen huren voor een niet al te hoog bedrag Lachen

Nee hoor. De bruikleen is een service uitsluitend voor leden van de NVBP.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:11

bij ons kunnen diverse optoom mogelijkheden
iig voor relatief normaal bedrag gehuurd worden
om eens te kijken wat het beste ligt

uit eigen ervaring is dat per combinatie ruiter/paard
erg wissellend

de manier van rijden ruiter is 1 ding maar elk paard reageerd
ook anders per optoming

en het is de combinatie wat teld

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:17

Ik zou persoonlijk voor een touwhalster of een cross rope bridle kiezen. Allereerst zijn ze niet zo duur (rond de 10 euro) en zijn ze fijn in gebruik. Ze kunnen scherp inwerken als het moet, maar als je paard gewoon braaf is licht het lekker luchtig om het hoofd en hebben ze er niet veel last van.

Voor het echte dresuurwerk is het wat minder geschikt maar ik vind het persoonlijk voor buitenritten ideaal. Daarnaast kun je dan ook uitvinden of bitloos rijden echt iets voor jouw is, een duurdere bitloze optoming kun je daarna altijd nog kopen. Ik ben jaren geleden begonnen met een cross rope bridle, heb daarna bijna alle bitloze optomingen geprobeerd en ben nu weer helemaal terug bij de cross rope bridle Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:32

zou zeggen kom mijn anda eens proberen Nagelbijten / Gniffelen

(op stalhalster doet hij het prima maar buiten in "nood"situatie heb je geen noodrem .. leuk Vork
en kom nu niet met de 1 rein stop die is erg bruikbaar maar niet in het verkeer

bij het jonkie die doet grondwerk erg goed op touwhalster
gezien de stuur afwijking buiten crossrope geprobeerd maar ook dat was m te
onduikelijk (afwijking van cm of 20 wil je niet in het verkeer )
en geen begrensings mogelijkheid

zijn er ook tig welke het daar juist erg goed opdoen

maw

als je veel ruiterpaden hebt of in de bak
of door druk verkeerm moet
paard en ruiter en combi spelen erg hard mee ..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:39

Een mooie leren kaptoom (en niet zo een die in de meeste ruitershop zaken hangt Tong uitsteken ) is ook erg fijn als bitloze optoming.
Ik heb een hele fijne, zacht onderlegt zonder ijzer in de neusriem en mijn paard is er super op te rijden.

Je kunt de kaptoom voor fijn gymnastisch grondwerk gebruiken, maar hij is ook heel fijn om mee te rijden.

Ik denk sowieso wel dat het een kwestie is van uitproberen wat je paardje aangeeft en waar je paard het fijnste op gaat.
Die van mij is niet zo moeilijk en vrijwel op alle bitloze optomingen te rijden, maar ik gebruik de kaptoom het meest Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:42

kaptoom zonder ijzer is zga indentiek aan een degelijke lederen ( dus niet een raw hide of touw etc) site pull

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:37

vandaag gereden,maar *** vindt het bit echt níet leuk..hij hapt er steeds op,zwaaien met het hoofd...ik ben erg rustig met mijn hand,absoluut niet streng.
Hij heeft de oren in de nek,pas als ik afstap is het over..
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 27-12-10 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam paard verwijderd op verzoek.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:50

Anoniem schreef:
vandaag gereden,maar Vidar vindt het bit echt níet leuk..hij hapt er steeds op,zwaaien met het hoofd...ik ben erg rustig met mijn hand,absoluut niet streng.

Dan zegt je paard dus zelf heel duidelijk hoe hij erover denkt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:58

diphranil schreef:
Anoniem schreef:
vandaag gereden,maar Vidar vindt het bit echt níet leuk..hij hapt er steeds op,zwaaien met het hoofd...ik ben erg rustig met mijn hand,absoluut niet streng.

Dan zegt je paard dus zelf heel duidelijk hoe hij erover denkt Knipoog

ja,daarom wil ik ook een overstap maken..en de tandarts erbij halen,om te checken.
Hij is nog jong en pas 3 maandjes onder het zadel,ik heb alle tijd en rijd absoluut rustig met hem.
Maar dit bit is dus niets voor hem(enkelgebroken bustrens).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:46

nickyu schreef:
kaptoom zonder ijzer is zga indentiek aan een degelijke lederen ( dus niet een raw hide of touw etc) site pull

Bij een sidepull zitten de ringetjes wel wat lager aan de zijkant Knipoog en de ring in het midden op de neus gebruik ik heel veel bij het doen van grondwerk dus ik zou mijn kaptoom niet willen inruilen voor een sidepull Tong uitsteken

vledder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:58

Timbers, het is inderdaad een mooie kaptoom die je op de foto hebt staan.
Waar heb je die vandaan?

enjoyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:00

Kunt ook een indian bosal proberen. Kun je in een gewoon hoofdstel hangen. Kijk maar eens op mijn site.
Eventueel ook mogelijk om hem uit te proberen.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:53

vledder schreef:
Timbers, het is inderdaad een mooie kaptoom die je op de foto hebt staan.
Waar heb je die vandaan?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar Bloos tijdens de rechtrichtles mag ik altijd de leren kaptoom van mijn lesgeefmens gebruiken, maar daar zit wel ijzer in. Op een stalhalster doet ze de oefeningen net zo goed en dan meer ontspannen, alleen ik mis de ring in het midden wel... ben nu dus ook aan het uitkijken naar een mooie kaptoom zonder ijzer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 05:44

Ik heb deze kaptoom:
Afbeelding

Deze bevalt mij erg goed, bestaat uit één stuk ijzer waardoor het halster heel stabiel op het hoofd licht, schuift niet etc. Ben er heel tevreden over, maar gebruik hem eigenlijk nooit om mee te rijden. Voor longeren is hij super Ja

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 06:16

En ik heb deze......bevat geen ijzer, is heel zacht onderlegt en blijft ook heel mooi stabiel zitten bij grondwerk Tong uitsteken
Timber loopt er super mee, hij bevalt echt prima (ik heb er zelfs 2 Bloos ). Hij is ook heel geschikt om mee te rijden Ja
Afbeelding

Tja en dan maak ik voor de 100e x reclame geloof ik.....ik ga provisie vragen Clown. Ik heb deze kaptoom gewoon hier op bokt gekocht bij Lusitana Knipoog. Hij wordt wel geleverd met frontriem en bithangers maar een frontriem vind ik lelijk dus die heb ik er af gesloopt en de bithangers heb ik niet nodig want met bit is mijn kaptoom niet bitloos meer Clown

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:42

Ik wil ook overstappen op bitloos. Mijn paardje is nu zo`n 2 maanden onder het zadel
Ze reageerd erg goed op mijn hulpen en ik hoef dan ook maar heel lichtjes te sturen.
Ik ben wel geinteresseerd in de cross rope bredles. Maar die heeft zo`n werking als je aan de linkerteugel trekt dat het paard het dan een de rechterkant voelt.
Ik ben bang dat mijn paard verward raakt hierdoor
Wat is jullie advies, of moet ik het eerst met een gewoon touwhalster proberen?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:47

Als paard bekent is met het wijken voor druk zal deze heus niet in de waar raken van een CRB.Ik ben in 1 keer overgestapt, hupla Cross rope om en rijden maar
Jap is geen moment in de war geweest. Hij was daarvoor 11 jaar met bit gereden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:56

Lady, ik ben ook in 1 keer overgestapt, maar dan met een marylot sidepull.
1 keer 10 minuutjes een bitje erbij gehad met 2 teugels, rem check stuur check en gaan met die banaan. Clown

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:06

Ik weet niet of ze er echt mee bekend is, ze kent wel wijken voor druk op haar buik, op haar hoofd heb ik het nog nooit geprobeerd. Maar voor die 10 euro kan ik het wel gewoon proberen. Met mn touwhalster weet ik niet goed waat ik de teugels moet bevestigen.