[HK]Van nature huiskamertopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

[HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:52

Er is al wel een topic voor parelliers en natuurlijk bekappers, maar nog geen HK topic voor 'van nature'.

Bij deze wil ik die graag openen voor mensen die graag de natuurlijke manier van paarden houden, voeden en verzorgen onderzoeken. Lachen

De bedoeling is dan ook dat de discussies vooral gaan over hoe we dit het beste kunnen aanpakken, en niet zozeer of we het wel volgens deze methoden moeten doen.

Alvorens deel te nemen aan het HK topic is het aan te raden de volgende websites door te lezen:

www.horsemanship.be (onder tabje 'welzijn')
www.paardnatuurlijk.nl
http://www.group-housing-horses.net/index.html
http://www.thehorseshoof.com/naturalboarding.html

Airiin

Re: [HK]Van nature huiskamertopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 18:52

Leuk idee! Is iedereen die een poging doet tot 'natuurlijk' paardhouden welkom of moet je bij de ingang een codewoord zeggen en zweren je paard bitloos te rijden, natuurlijk te bekappen en geen krachtvoer te geven? Clown

Ik rijd zelf namelijk wel met bit (en ben nu begonnen met de kaptoom, erg leuk en leerzaam!), mijn paardje staat wel zonder ijzers maar wordt niet natuurlijk bekapt (zou ook niet weten waarom, ze loopt nu ondanks haar OCD helemaal goed, yay!) en ze krijgt wel muesli, niet omdat ik het zie als 'noodzakelijke aanvulling' maar meer als lekker (en een beetje gezond) tussendoortje. Mijn poown staat alleen wél 24/7 in de wei zonder deken en ik doe vrij veel grondwerk (gymnastiek en als relatietherapie Clown )

Zelf zou ik graag posten in een HK Van Nature topic, maar niet als er constant het bitloze/NB evangelie verkondigd wordt.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:47

Ik wil ook meedoen Go jij! Go jij! !

Zit nog in geen één HK topic volgens mij (nog geen één gevonden die op mij van toepassing is, denk Knipoog) en het wordt toch wel eens tijd!

Maar ehm, evangelie betekent letterlijk 'goede boodschap', dus ik zie niet in waarom deze hier niet verkondigd mag worden. En Airiin, om toe te treden tot deze community hebben we wel wat opdrachtjes die aan een ontgroening doen denken, van volledige indoctrinatie zal (nog) geen sprake zijn, hoor.

;) Grapje natuurlijk! Wat mij betreft post je gezellig mee!!!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:50

lijkt me wel leuk! Als je een huiskamertopic start, geef je dan de link? of is dit topic de bedoeling om als huiskamer topic te dienen?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:54

Leuk dit topic.. voor naturals.. (ik vind de term een beetje misleidend)
Ik heb al 15 jaar paarden, en toen ik bokt ontdekte bleek in al snel de stempel natural te krijgen.. stop mij maar in een hokje.. voor mij is het eigenlijk gewoon logica.

Ik zal mezelf even voorstellen..
ik ben pem, 28 jaar, verpleegkundige van beroep, woon in zeeland, en heb een superpoown genaamd pablo. (foto' s in mijn profiel)
Pablo is nu 2.5 en we zijn nu begonnen met grondwerken, grotendeels volgens de principes van parelli, en een beetje van mezelf..
Ik wil hem bitloos gaan inrijden volgend jaar, en heb ook een boomloos zadel aangeschaft.. Als hij helemaal uitgegroeid is laat ik wel een boomzadel op maat maken..

groetjes pem

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:01

Ik wil gelijk jullie mening ergens over.. om er in te komen..
Mijn paard staat in een mini kudde van 3..
Hij mag in principe 24.7 buiten blijven in de winter.. maar de andere 2 halen hun paard wel binnen, wat enorm veel onrust bij pablo veroorzaakt.. Ik heb hem 1 nacht buiten gelaten terwijl de rest op stal staat.. de stalhouder heeft hem na 2x uitbreken toch maar in zijn box gezet..
Gelukkig heb ik een enorme box van 4x7.. en hij kan goed lichamelijk contact hebben met zijn maatjes..
Als hij naar binnen gaat is het van 22.00 tot 6.00

Zou ik hem nou mee binnenhalen met de rest, of toch doorzetten en hem alleen buiten laten staan?

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:03

Dani62 schreef:
Ik wil ook meedoen Go jij! Go jij! !

Zit nog in geen één HK topic volgens mij (nog geen één gevonden die op mij van toepassing is, denk Knipoog) en het wordt toch wel eens tijd!

Maar ehm, evangelie betekent letterlijk 'goede boodschap', dus ik zie niet in waarom deze hier niet verkondigd mag worden. En Airiin, om toe te treden tot deze community hebben we wel wat opdrachtjes die aan een ontgroening doen denken, van volledige indoctrinatie zal (nog) geen sprake zijn, hoor.

;) Grapje natuurlijk! Wat mij betreft post je gezellig mee!!!

Wat moet ik me daar bij voorstellen? 2 kg krachtvoer eten en ijzer op mijn teennagels plakken? Clown

Het christelijk geloof noemen ze trouwens ook een evangelie, ook al vind ik dat geen 'goede boodschap'. Was trouwens allemaal niet grof bedoeld Knipoog ik weet hoe Ara denkt over sommige onderwerpen, vandaar dat ik even vroeg hoe 'natural' je moet zijn voor dit topic. Niet dat ik nou een met sporen en stang en trens rijd en mijn paard 24 uur per dag in de stal heb staan met zomer- en winterdeken, maar toch. Bitloos en zadelloos zal voor mij een utopie blijven... want het is absoluut niet zo dat ik er negatief tegenover sta alleen mijn paard heeft zo zijn (lichamelijke) beperkingen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:16

@FitchChivalry: Ik heb even in je profiel gespiekt en zie bij één foto staan: 'hier is hij 1 dag oud' ... Haha, dat is zeker een foutje ROFL Nagelbijten / Gniffelen .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:16

Yeah mag ik ook meedoen?

Ik ben 20 jaar, studeer diergeneeskunde en hobbel al vanaf mn 5de paard. Dankzij mn geweldige instructrice al op de manege in aanraking gekomen met NH insteek. Inmiddels daar gestopt en nu aan het lessen met mn verzorgpaarden (zie profiel). Vooral grondwerken werkt perfect bij de gekke draver die we hebben staan waardoor ze steeds beter in haar vel gaat zitten.
Afgelopen jaar een NH dag georganiseerd op stal en wil dat volgend jaar weer houden. Misschien dat ik hier de juiste ideeën op doe?
Owh, rij bit en bitloos, boom en vanaf volgende week boomloos, nb, weidegang zolang het kan ivm klei en hopelijk dit jaar een paddoc met schuilstal.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:25

Dani62 schreef:
@FitchChivalry: Ik heb even in je profiel gespiekt en zie bij één foto staan: 'hier is hij 1 dag oud' ... Haha, dat is zeker een foutje ROFL Nagelbijten / Gniffelen .

oops.. ik knal er even de goede foto onder..

edit.. gefikst.. thanxx
Laatst bijgewerkt door Olikea op 08-10-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:28

FitzChivalry schreef:
Ik wil gelijk jullie mening ergens over.. om er in te komen..
Mijn paard staat in een mini kudde van 3..
Hij mag in principe 24.7 buiten blijven in de winter.. maar de andere 2 halen hun paard wel binnen, wat enorm veel onrust bij pablo veroorzaakt.. Ik heb hem 1 nacht buiten gelaten terwijl de rest op stal staat.. de stalhouder heeft hem na 2x uitbreken toch maar in zijn box gezet..
Gelukkig heb ik een enorme box van 4x7.. en hij kan goed lichamelijk contact hebben met zijn maatjes..
Als hij naar binnen gaat is het van 22.00 tot 6.00

Zou ik hem nou mee binnenhalen met de rest, of toch doorzetten en hem alleen buiten laten staan?

Ik zou doen wat het beste werkt voor je paard... dat zou (denk ik) zijn binnen zetten. Vriendjes zijn nou eenmaal belangrijk. Is er niet een shetje ofzo wat buiten kan blijven staan bij je paard?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:31

nee... helaas niet.. de boer wil niet meer paarden hebben..
anders had ik er wel eentje bijgekocht..

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:41

FitzChivalry schreef:
nee... helaas niet.. de boer wil niet meer paarden hebben..
anders had ik er wel eentje bijgekocht..

Jammer.. ik zou dan mijn paard binnen zetten, met genoeg te knabbelen natuurlijk.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:46

Ik ben meer natural dan traditional, mag ik me ook aanmelden??

Ik zal me even voorstellen, ik ben 28 jaar en heb 3 mini shetten, ze lopen 24/7/365 buiten en indien mogelijk dekenloos, ijzerloos zowiezo en boomloos ook (ik heb niet eens een zadel). Wel worden ze met bit opgetoomt voor het aangespannen werk, ik wil dit op termijn nog ooit gaan proberen om te buigen naar bitloos, maar dat durf ik nu nog niet helemaal aan. Grondwerk en lange lijnen werk doe ik wel veelal bitloos en dat gaat prima.

Ik had nog een haffie Sonja, maar zij is maandag ingeslapen.

Wat betrefd de vraag van Fitzchivalry, ik zou hem mee naar binnen zetten, gezien het feit dat hij anders alleen staat en dat hij toch een mooie ruime box heeft.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:51

ik heb bewust in de beginpost het wordt 'natural' niet genoemd Clown ,maar anyway

de toelatingstest is heel zwaar:

Je moet bij volle maan kruiskruid uitgraven met een zilveren lepel, dit verbranden.

Cool

@ Sonjim, hoe oud is je haffie geworden?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:52

@ arabesk.. toch wel in je blootje he Haha!

@ sonjijm.. ik heb je topic gevolgd, ik vind het zo dapper van je.. hoe gaat het nu met je..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:53

Gestoord in je blootje uiteraard, die was ik nog vergeten Pling

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:02

20 en een half was zo, veel te jong, maar echt op. Op de laatste dag had ze 4 olifantenbenen, koorts, kreupel, last van haar luchtwegen, tja dan weet je dat het beter is om haar te laten gaan. Ik mis haar heel erg maar weet dat het beter is zo.

Arabesk, ik heb geen kruiskruid dat trek ik er namelijk steeds uit als het in de wei staat.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:02

Wat vreselijk sonjim. Heb even in je [IM] topic gekeken, dat moet vreselijk moeilijk zijn geweest voor je. Sterkte Verdrietig Ach gut .

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:07

Net voordat ze de eerste spuit kreeg was wel een kippevel moment, ze legde haar hoofd in mijn armen, tegen mijn hoofd en buik aan, alsof ze wilde zeggen het is goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:08

Agossie (heb inmiddels je topic gelezen). Waren er nog andere paarden in de buurt toen ze wegzakte?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:10

Ja, mijn veulen was ontsnapt en is komen kijken, die druif. De rest stond iets verder weg. Ze was ook zo snel helemaal weg, dat ik zelf er ook vrede mee had.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:16

Ik wil mezelf ook graag melden. Doei!

Ik ben Sandra, 22 jaar (al 14 jaar in de paarden en nooit fan geweest van ijzers, dekens enz) en heb een Arabier X Welsh van 8 jaar, Silence.
Ik probeer zo natural mogelijk met hem om te gaan.
Geen dekens, geen ijzers, zo veel mogelijk buiten (24-7 wil hij zelf niet, dus ´s nachts staat ie binnen)
Ben momenteel bezig met de aanschaf van een bitloos hoofdstel en boomloos zadel .
We doen zoveel mogelijk grondwerk (Manier van Hempfling) en genieten zoveel mogelijk van elkaar, o.a. tijdens wandeling en buitenritten.

Ik hoop veel gezelligheid in dit topic te vinden. Als we erbij mogen natuurlijk Bloos
Laatst bijgewerkt door Silence op 08-10-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:17

Ik meld me ook aan. Ik ben Marina net 40 geworden Knipoog
En zit al vanaf mijn 13de in de paarden.
En altijd tradioneel geweest omdat iedereen het deed.
Wist niet beter helaas, dacht ook dat een stal een noodzakelijk iets was, en een bit erbij hoorde.
Nu al een paar jaar volkomen natural.
Wat ons goed bevalt.
We zijn bitloos,ijzerloos,stalloos,dekenloos,krachtvoerloos.
Doe aan parelli zo af en toe, en rij met touwhalster in de bak en buiten met een crosslink neusriem!
Genoeg info zo?
Oja en ze staan 24/7 buiten zomer en winter, weer of geen weer!
Voor foto's zie mijn profiel Knipoog
groetjes

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:25

Arabesk schreef:
ik heb bewust in de beginpost het wordt 'natural' niet genoemd Clown ,maar anyway

de toelatingstest is heel zwaar:

Je moet bij volle maan kruiskruid uitgraven met een zilveren lepel, dit verbranden.

Cool

@ Sonjim, hoe oud is je haffie geworden?

JAMAAR... dan zijn er weerwolven enzo Bloos!