[AR] Fries loopt niet in cadans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Merato_

Fries loopt niet in cadans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:41

Mijn nieuwe Fries is een ervaren, maar zeer temperamentvol menpaard, zowel in enkel- als dubbelspan.
Heel licht in de mond, makkelijk te besturen.
Ik rij puur recreatief, maar wel fanatiek.
De eerste 20-30 minuten vanaf vertrek van de stal stappen we rustig. Hij dribbelt dan in stap en maakt zijn passen niet af, lijkt onzuiver te lopen, hij is niet kreupel o.i.d., maar wil heel graag vertrekken en opstijgen. Als ik het commando geef om in draf te gaan, stijgt hij op en wil eigenlijk aangalloperen. Dit sta ik niet toe, hij moet rustig draven. Uiteindelijk lukt dat dan ook, het terugnemen gaat makkelijk, maar iedere keer wil hij galloperen, voor hem een ogenschijnlijke makkelijke gang. Dit doet hij ook in dubbelspan.
Hij gallopeert makkelijk en rustig. Zijn draf is verheven, met een sterke knie-actie, hij loopt met veel schwung. Pas als we driekwart van de rit zijn, kalmeert hij en draaft prima door. Hij loopt erg goed op eigen benen, maar ik blijf het vreemd vinden dat hij graag wil galloperen bij vertrek in draf, hij vindt zijn cadans dan niet ofzo.
Hoe kan ik dit verbeteren, ik train hem thuis veel aan de dubbellonge, maar zijn er nog anderre manieren om dit te verbeteren?
Graag jullie reacties en advies.
Alvast bedankt!!!

Nouvel

Re: Fries loopt niet in cadans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:19

Heeft het misschien zin als je hem even 15 minuutjes aan de dubbele longe pakt voordat je inspant?

Dan is de eerste energie er alvast (gecontroleerd) vanaf en blijft hij voor de wagen misschien wat rustiger, waardoor hij sneller ontspant en zijn passen meer af gaat maken.
Dan kun je ook evt. ietsje eerder gaan draven.
Een paard met veel energie kan van lang stappen soms ook onrustig worden.

Misschien iets om eens wat verschillende dingetjes uit te proberen en te kijken wat hij fijn oppakt...

Succes!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:24

Mankeert hij niets. Die van mij deed dat ook altijd. Nu rijd ik haar ook onder het zadel en daar begon ze ook te ouwehoeren. Heb haar na laten kijken. En wat bleek, ze stonds linksachter scheef. Ook al een hele tijd. Dit is nu weer goed. En laats had ik haar voor de kar en liep ze normaal weg. Zonder eerst te dribbelen.
Misschien heeft die van jou ook wel wat. Hoeft niet hetzelfde te zijn. Succes met het zoeken naar een oplossing.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:35

FriesWytske schreef:
Mankeert hij niets. Die van mij deed dat ook altijd. Nu rijd ik haar ook onder het zadel en daar begon ze ook te ouwehoeren. Heb haar na laten kijken. En wat bleek, ze stonds linksachter scheef. Ook al een hele tijd. Dit is nu weer goed. En laats had ik haar voor de kar en liep ze normaal weg. Zonder eerst te dribbelen.
Misschien heeft die van jou ook wel wat. Hoeft niet hetzelfde te zijn. Succes met het zoeken naar een oplossing.

Als hij wat zou mankeren, zou hij de complete rit dribbelen, halverwege de rit gaat het stukken beter, maakt hij zijn passen ook af. Hij loopt dan ook heel recht in draf, toch bij de eerste "Prrrrt" springt hij aan in galop. Dus ook in tweespan. Hij is volledig goedgekeurd, scoorde ook prima op de rontgen.
Het kan misschien een optie zijn om hem eerst aan de dubbellonge te laten werken, alvorens in te spannen. Ik zal het eens proberen.
Dank jullie wel voor jullie meningen/adviezen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:37

Is de hoeveelheid krachtvoer wel in verhouding tot het gewicht van het paard + de arbeid die hij moet verrichten?
Krijgt het paard wel voldoende beweging of staat hij 23 uur per dag op stal?
Heeft het paard contact met stalgenoten?
Hoe vaak krijgt het paard zwaar werk voorgeschoteld?
Merk je wel eens verschil tussen deze drammerigheid of is het altijd hetzelfde?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:03

Als ik dit zo lees denk ik meteen aan spierpijn (verkorte spieren)
Het borsttuig zit nl net op de plek van de spiergroep die de schouder strekt
stijve spieren zijn pijnlijk en de onzuiverheid van de gangen is ook hierdoor
Dat het later beter gaat, komt omdat de spieren dan warm zijn en dus wel beter mee willen rekken
Een galop is voor een paard die het zwaar heeft net even wat makkelijker
Dan geven ze een zg huppeltje bij het aandraven
Trainen heeft geen zin omdat je een spierprobleem niet weg kan trainen
integendeel.. het word juist alleen maar erger..
Laat je paard eens een paar keer masseren zodat de spieren helemaal losgemaakt worden

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:28

Sjonniej schreef:
Is de hoeveelheid krachtvoer wel in verhouding tot het gewicht van het paard + de arbeid die hij moet verrichten?
Krijgt het paard wel voldoende beweging of staat hij 23 uur per dag op stal?
Heeft het paard contact met stalgenoten?
Hoe vaak krijgt het paard zwaar werk voorgeschoteld?
Merk je wel eens verschil tussen deze drammerigheid of is het altijd hetzelfde?

Krachtvoer staat prima in verhouding. Paard krijgt elke dag beweging, staat nooit op stal.
Hij staat altijd in het weiland, 24 uur weidegang met mijn andere Fries en mijn KWPN-er.
Echt zwaar werk hoeft hij niet verrichten, ik rijd geen wedstrijden, alleen recreatieve ritjes, waarin zeker niet overvraagd wordt. En ik bouw altijd rustig op.
Het is niet echt drammen, ik weet niet echt hoe goed ik het moet beschrijven. Het is echt dribbelen, daarna loopt hij goed, recht en verheven.
Er is geen verschil te merken qua ondergrond (heb ik ook aan gedacht), zandgrond, mulle bosgrond of de verharde weg.
Ik heb hem nu 2 maanden, ik vermoed dat de vorige eigenaar hem direct 'in de krul' heeft gereden. Hij zet ook gelijk zijn nek erop namelijk. Bij het proefrijden bij de oude eigenaar ging hij al na 100 meter over in draf.
Ik probeer eerst rustig te werken aan ontspanning, rustig warmlopen en zet daarna aan in draf. Misschien is die overgang hem nou juist te groot.
En misschien ligt het wel aan de wagen. Ik heb een marathonwagen, voorheen heeft hij altijd voor hele lichte concourswagentjes gestaan. Dat kan natuurlijk sneller spierpijn oproepen, hij moet zwaarder trekken. Misschien is masseren inderdaad een optie.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:57

Persoonlijk denk ik dat hij gewoon erg gewend is aan direkt in draf te gaan. Volgens mij ben je het goed aan het opbouwen. Ga zo door en neem de tijd, hij moet leren te onspannen en dat duurt even, vooral als hij bij zijn vorige bezitter zo gement is....

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:02

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers.
Voorwaarts-neerwaarts leren gaan en je hand volgen. Dan krijg je op den duur vanzelf meer rust. Longeren is hier een goed middel voor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:06

Paarden zijn hard voor zichzelf. Dus zou niet zomaar zeggen dat hij niets mankeert. Die van mij liep dan na een kwartiertje ook normaal. ALs ik jou was zou ik hem toch een keer na laten kijken door een fysio. Het kan nooit kwaad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:11

Zoals ik het nu begrijp ligt het gewoon aan zijn opvoeding bij de vorige baas. Kwestie van consequent zijn en wachten tot hij op jou gaat wachten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:52

FriesWytske schreef:
Paarden zijn hard voor zichzelf. Dus zou niet zomaar zeggen dat hij niets mankeert. Die van mij liep dan na een kwartiertje ook normaal. ALs ik jou was zou ik hem toch een keer na laten kijken door een fysio. Het kan nooit kwaad.

Afgod

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:08

unamie schreef:
FriesWytske schreef:

Afgod

Dat was mijn eerste gedachte dus ook...
Een oud gezegde hier uit de streek luidt;
Peerd en hond, jankt um stront!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 13:19

Fysio zal ik binnenkort erbij halen, baadt het niet, dan schaadt het niet...
Toch is het apart dat hij tijdens de rit wel bijtrekt, tot rust komt en dan wel in cadans loopt.
Ik ga ervan uit dat ik met rustig oppakken, voorwaarts neerwaarts, waar ik dus al mee bezig was,
een goede oplossing is.
Hij vindt het ook zeer moeilijk stil te staan voor vertrek, komt zelfs omhoog. Ik ben niet onder de indruk, laat hem niet onmiddellijk vertrekken, beide voeten op de rem, lichte ophouding. Hij krijgt niet zomaar zijn zin, wat hij bij de andere eigenaar dus wel gekregen heeft, door snel snel snel te vertrekken direct na het inspannen. Op gegeven moment heeft hij het door en buigt hij zijn hoofd en knabbelt rustig op zijn bitje en zet zelfs zijn achtervoer in de ruststand.
Het longeren aan de dubbellonge pakt hij goed op: hij wordt er zichtbaar sterker van en gehoorzamer (was hij al, maar ik oefen met name het stilstaan nu).
Bedankt voor jullie reacties, het gaat vast goedkomen!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:00

Hou ook in gedachten dat er Friezen zijn met laterale aanleg (tölt) dus dat niet helemaal zuiver stappen bij stress en met een hoge halshouding in de krul kan zomaar daar vandaan komen.

Volgens mij gewoon met veel geduld volhouden zoals je bezig bent, de aanhouder wint.

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:43

@Crazycat: ik doe mijn best, ik probeer altijd in rust de dingen op te lossen, overvraag niets, lukt iets niet, dan doe ik rustig een stap terug.
Gaat echt wel goedkomen!
Dank jullie wel voor alle reacties Knipoog