Aan de slag met Chabbar, mijn anderhalf jarige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ebony2

Aan de slag met Chabbar, mijn anderhalf jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:05

Eventjes terug had ik ik een topic geopend om te vragen of ik NH kon toepassen op mijn hengst van anderhalf. Na wat positieve, maar ook negatieve reacties heb ik toch besloten om met hem onder begeleiding aan de slag te gaan.
Bij ons op stal nam iemand hier al les in en ik heb haar instructrice gevraagd hoe zij er tegen over stond en onder haar deskundige leiding ben ik aan de slag gegaan. Nou ja ik, eigenlijk is zij met hem aan de slag gegaan en ik moet zeggen na twee keer boeken we al duidelijk resultaat. Ik ga nu met mijn oudere pony bij haar lessen en zodra ik het wat meer onder de knie heb ga ik zelf met mijn hengst aan de slag.
Hij is al aanzienlijk braver met binnen en buiten zetten en ik kan zijn aandacht nu zo op mij gericht houden dat ik zelfs zonder problemen het gangpad vol met merrie's door kan lopen zonder dat hij ze een blik waardig gunt. Ik ben zo trots op mijn grote (Kwa)jongen en ben blij dat ik besloten heb om met hem aan de gang te gaan. Uiteraard zijn we hem nog niet aan het loswerken, maar foccusen we ons alleen bop de dagelijkse gang van zaken(afstand houden, stoppen als hij moet, geduldig wachten, nergens in bijten). ik kan echt merken dat niet ik alleen maar dat ook Chabbar er lol in hebt.
Morgen hebben we onze derde les en ik kijk er nu al naar uit!!!!!!!!

liljebo

Re: Aan de slag met Chabbar, mijn anderhalf jarige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:36

super hoor. Voor wat opvoeding is hij tenslotte nooit te jong. Dat voorkomt alleen maar problemen. Maar eigenlijk vind ik wel dat je foto's van hem moet plaatsen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:39

Fijn dat je iig zulke veranderingen bij hem kunt zien, en als er iemand mee aan de gang gaat die er wat meer ervaring mee heeft, is dat alleen maar goed. Heel verstandig dat je eerst je eigen kennis wat gaat uitbreiden voordat je zelf met hem aan de gang gaat.
Maar onthou, een anderhalf jarige is nog geen echte hengst. Als de hormonen echt om de hoek komen kijken is het uitkijken geblazen. Een volwassen hengst is wat voor de profs, niet voor iemand die een cursusje heeft gevolgd en denkt het nu wel te weten.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:15

Cassidy schreef:
Fijn dat je iig zulke veranderingen bij hem kunt zien, en als er iemand mee aan de gang gaat die er wat meer ervaring mee heeft, is dat alleen maar goed. Heel verstandig dat je eerst je eigen kennis wat gaat uitbreiden voordat je zelf met hem aan de gang gaat.
Maar onthou, een anderhalf jarige is nog geen echte hengst. Als de hormonen echt om de hoek komen kijken is het uitkijken geblazen. Een volwassen hengst is wat voor de profs, niet voor iemand die een cursusje heeft gevolgd en denkt het nu wel te weten.

Nou deze meneer is wel een echte hengst hoor en de hormonen gieren wel degelijk al door zijn keel.
Daarbij komt dat hij al ruim 1.62 is.
Ook heb ik natuurlijk niet iemand ingeschakeld die zomaar even een cursus heeft gevolgd, maar iemand met jarenlange ervaring.En zelf heb ik ook wel ervaring met hengsten, maar omdat dit mijn eigen paard is heb ik eindelijk de kans om met hem om te gaan op een manier die voor ons beiden prettig is en goed voelt

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 20:16

liljebo schreef:
super hoor. Voor wat opvoeding is hij tenslotte nooit te jong. Dat voorkomt alleen maar problemen. Maar eigenlijk vind ik wel dat je foto's van hem moet plaatsen Haha!

Foto's zal ik morgen plaatsen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:16

Hengsten zijn makkelijker, leergieriger en speelser. niet voor niets rijden al die 'goeroe's' hun shows met hengsten. Door maar te blijven napraten dat hengsten gevaarlijk zijn, maakt het hun status nog eens zo groot.

Hengsten, mits natuurlijk gehuisvest, zijn veiliger dan chagrijnige merries.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:23

Arabesk schreef:
Hengsten zijn makkelijker, leergieriger en speelser. niet voor niets rijden al die 'goeroe's' hun shows met hengsten. Door maar te blijven napraten dat hengsten gevaarlijk zijn, maakt het hun status nog eens zo groot.

Helemaal mee eens Haha!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:27

Hier dan foto's van mijn lekkere ventje!!!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:42

Heeft ie nou witte vlekjes op zijn lijf? Hij heeft trouwens ook een aparte, mooie kleur. Wel super dat het nu beter gaat Lachen Hoor het altijd veel liever zo dan dat mensen zelf maar wat aan gaan klungelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:42

Arabesk schreef:

Ga ik je toch in tegenspreken...de goeroe's rijden vaak hengsten omdat die meer show geven. Een hengst is zeker niet makkelijker dan een ruin!
En ja...mits de eigenaar er goed mee om kan gaan, geeft een hengst wel iets extra's het is alleen zo jammer dat veel mensen een hengst hebben om te kunnen zeggen...kijk, ik heb een hengst. Wat betreft de "natuurlijke" huisvesting...dat is dus het grote probleem..er zijn niet veel stallen die een hengst aannemen en zeker niet op het land willen naast de merrie's.
Dat wil dus zeggen dat heel veel hengsten hun hele leven in een stal moeten staan en eenzaam leven. Nee geef mij maar een ruin, als ik die ruinengroepjes hier af en toe heerlijk met elkaar zie spelen vind ik dat vele malen meer waard dan een paar ballen die toch niet gebruikt worden!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:31

ebony2 schreef:
Hier dan foto's van mijn lekkere ventje!!!
*knip*

Een lekker ding hoor. Hij toont ook heel groot. Knap... Pling
Laatst bijgewerkt door Katja op 11-10-08 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:45

_Tara_ schreef:
Heeft ie nou witte vlekjes op zijn lijf? Hij heeft trouwens ook een aparte, mooie kleur. Wel super dat het nu beter gaat Lachen Hoor het altijd veel liever zo dan dat mensen zelf maar wat aan gaan klungelen.

hij heeft inderdaad witte vlekjes op zijn lijf en zal straks helemaal wit worden.
Afgelopen maart was hij nog een vos Haha!
zijn opa(Pion) en zijn moeder zijn ook schimmel.
Hij heeft gewoon veel van moeders kant, maar als hij het karakter heeft van zijn vader(Don Ruto) komt het helemaal goed. Haha!

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:55

aerdenhout1 schreef:
Arabesk schreef:

Ga ik je toch in tegenspreken...de goeroe's rijden vaak hengsten omdat die meer show geven. Een hengst is zeker niet makkelijker dan een ruin!
En ja...mits de eigenaar er goed mee om kan gaan, geeft een hengst wel iets extra's het is alleen zo jammer dat veel mensen een hengst hebben om te kunnen zeggen...kijk, ik heb een hengst. Wat betreft de "natuurlijke" huisvesting...dat is dus het grote probleem..er zijn niet veel stallen die een hengst aannemen en zeker niet op het land willen naast de merrie's.
Dat wil dus zeggen dat heel veel hengsten hun hele leven in een stal moeten staan en eenzaam leven. Nee geef mij maar een ruin, als ik die ruinengroepjes hier af en toe heerlijk met elkaar zie spelen vind ik dat vele malen meer waard dan een paar ballen die toch niet gebruikt worden!

Ik viel op het totale plaatje, en als Chabbar nu een merrie of een ruin was geweest had ik hem ook gekocht hoor.
Nu kocht ik er een paar ballen bij Tong uitsteken maar wees gerust die gaan er eerdaags ook af hoor!!!!
Hij loopt samen met een andere hengst in het land naast de merries en dat gaat prima!!!
Maar hij hoeft niet te dekken dus waarom zou ik hem hengst houden.
En ervaring met hengsten heb ik genoeg dus dat komt allemaal dik in orde

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:20

Ben jij dus een van de verstandige mensen!! En als je een hengst hengst kan houden op een paardwaardige manier is daar natuurlijk niets mis mee!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:22

Dat wist ik helemaal niet, dat een paard ook van vos naar wit kon gaan Bloos Toch weer wat geleerd vandaag.

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:05

En zo zal het altijd blijven met onze paarden liefde.
Hoeveel ervaring ik ook heb in de paarden, vrijwel elke dag kan ik afsluiten
met de gedachte dat ik elke dag toch weer iets nieuws leer.
En waarschijnlijk zal dat ook wel zo blijven, want met paarden raak je nooit uit geleerd,
omdat elk paard uniek is in zijn soort Knipoog