niet voorwaarts tijdens het longeren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biesje

niet voorwaarts tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 21:11

Hoi,
Ik heb een 5 jarige merrie die ik net een jaar onder het zadel heb (bij elkaar, veel pauzes er tussen).
onder het zadel is ze eigenlijk te veel voorwaards.
maar als ik haar ga longeren is ze niet voor uit te branden.
Ik heb al van alles geprobeerd om haar meer aan het werk te krijgen aan de longe.
mijn lijn verschillend vast gemaakt, bijzet geen bijzet, balkjes noem maar op.
Weet iemand hier iets op ?

groetjes

Judje

Re: niet voorwaarts tijdens het longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 00:18

Een deel kan liggen aan waar jij staat. Bij longeren, zeker jonge paarden, is het belangrijk om goed aan de 'achterhand' te staan, zodat je het paard als het ware al met je positie naar voren drijft.
Daarbij is een actieve eigen houding ook belangrijk om het paard daar in mee te krijgen.

Een tweede kan zijn: het verlengen van de slag van je longeerzweep: je hoeft er niet mee te meppen, maar als een paard weet dat jij hem toch niet kan raken... hoeft zij dus ook niet te lopen (vind zij dan hé Knipoog ).
Door er een slag aan te maken kan je dus het paard makkelijker voorwaarts drijven en de zweep zachtjes uitzwaaien richting achterhand is dan meestal voldoende.

Een derde methode is het paard goed aan het werk zetten, zodat hij het interessant blijft vinden. Sommige paarden stoppen met werken wanneer ze iets saai vinden. Probeer dus veel overgangen te vragen en ook binnen de gangen te schakelen in tempo. Ook het veel van hand veranderen kan er voor zorgen dat het paard zijn aandacht er beter bij houdt.

Succes!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 01:46

Inderdaad, als je te veel naar de voorhand toe staat blokkeer je het paard eigenlijk. De afstand tot de kont moet daarom altijd korter zijn dan de afstand tot het hoofd. Om dat zo te houden zul je iets mee moeten lopen met het paard. Je maakt dan zelf ook een rondje.
Het schijnt dat mensen vaak nog geleerd hebben dat 'goed' longeren stilstaan in het midden is, maar dat is eigenlijk heel onnatuurlijk voor het paard.

Ik denk zelf vaak in 'deuren'. Je arm aan de kant van het hoofd is de deur die open moet zijn en het paard dus niet in de weg mag zitten. De arm (met zweep) aan de kant van de kont is de deur die dicht gaat. Het paard moet wel doorlopen, ander krijgt hij de deur tegen zijn kont Haha!.
Je kunt ook denken aan het gebaar dat mensen maken als ze een deur voor iemand open houden. Dat is ongeveer de houding die je aan moet nemen.

Je kunt een paard wel leren om door te lopen als jij stilstaat in het midden, maar dat is eigenlijk zonde, want daarmee leer je hem eigenlijk zijn natuurlijke respect voor jouw ruimte af. Hij leert dan om door je heen te drammen (of door een deur heen te beuken Frusty Haha!).

(Als je positie t.o.v je paard tijden het longeren al goed is, dan is dit hele verhaal voor jou natuurlijk overbodig.)

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 07:38

hoi,
bedankt alle twee. maar mijn positie is idd gewoon goed.
ook kom ik met mijn zweep nog bij haar kont, maar ze gaat er niet harder door lopen.
Ik denk zelf dat het een kwestie van concentratie is.
Ze let nooit op mij aan de longe, maar krijg haar ook niet geboeid.
misschien nog andere tips?
dubbele lijnen heb ik nog nooit gedaan, of meer dan een bijzet ook niet. slof wil ik liever niet aan beginnen.

groetjes

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:59

Ik denk niet dat je het bij de dubbele lijnen en/of slof moet zoeken, daar gaat je paard echt niet sneller van lopen.
Je paard heeft gewoon niet genoeg respect voor jou en de zweep. Je kunt het eens proberen om haar met een vriendin te longeren. Jij houd de longe vast (let op je houding, blijf richting haar AH lopen) en je vriendin drijft haar eens flink vooruit. Iedere keer als jij haar een stemhulp geeft, en je paard reageerd niet of niet snel genoeg, geeft je vriendin haar een tikje met de longeerzweep en daarbij mag ze haar best even laten schrikken. Iedere reactie naar voor is goed, en dus meteen belonen met je stem. Als ze daarna goed en snel reageert ga je alleen aan het werk. Maar zoals eerder gezegd een slag aan het einde van je longeerzweep zodat je haar vanuit het midden kan raken. Je schrijft dat je dat al kan, dat zou met een gewone zweep niet kunnen, dus let er ook op dat je je volte groot genoeg maakt. Blijf ook duidelijk in je stemhulp, geen verhalen vertelen, maar korte duidelijk stemhulpen geven.
Veel succes!

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 10:15

Veel Met Je Stem Werken! en zoals iedereen hier al heeft gezegd , meer aan de achterhand dan aan de voorhand.. ^^ ik heb er ook zo eentje staan , maar zij is gewoon verschrikkelijk lui! maar als ik naast haar begin mee te lopen , gaat ze vanzelf :d [ik weet het , niet de ideale manier ,maar ze is 17 & ik laat haar maar wat doen + dan werk ik ook aan mijn conditie :p]
Succes x

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:27

Vind je het zelf wel leuk om haar te longeren? Als jij het namelijk niet leuk vind, dan voelt je paard dit aan en reageert daarop. Zelf een actieve houding en focus is heel erg belangrijk. Ik longeer minimaal eens per week met dubbele lijnen en gebruik hierbij geen zweep. Puur mijn eigen energie en lichaamstaal. Ik merk wel dat zodra ik zelf mijn aandacht er niet genoeg bij heb of moe word (soms kan het best intensief zijn met de dubbele lijnen Tong uitsteken ) dan wordt mijn paardje ook slomer...

Succes ermee Lachen

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:54

nee kan idd ook wel kloppen dat ik er liever op zit dan dat ik er naast sta.
maar door dat ze zo traag is ben ik het niet echt leuk meer gaan vinden.
ze reageerd wel op mijn stem, gaat gelijk over maar is daar dan niet actief voorwaards.

gewoon blijven oeffenen haha

Charlottjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:47

Dat lijkt me wel stoer indd.. maar ik denk dat je paard 't oowk gewoon veel leuker vind om te rijden met jou dan rondjes te moeten lopen..

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 16:00

ook aan de longe kan je waanzinnig veel overgangen maken en daardoor worden ze wel actiever, maar je houding kan ook veel bepalen en misschien heb je een verkeerd zweepgebruik

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:54

staa zeker bij jonge paarden goed op de achterhand en zord dat je haar kan raken met de longeerzweep anders heeft het geen nut

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 13:02

volgens mij ben je niet conseqent genoeg hoor als ik dat zo
en longeren is toch wel het echte grondwerk voor respect en dat heeft je paard toch duidelijk niet voor je.

aan de longe kun je je paard mits je op een goeie manier te werk gaat flink aan het werk zetten om hem goed los te krijgen aan beide kanten met een korte maar wel erg intensieve training

ik zou haar eens goed op haar donder geven als ze niet door wil lopen.

lui zijn en het niet leuk vinden is een groot verschil
meestal zijn ze luier dan dat ze het leuk vinden

gebruik veel je stem en word ook eens kwaad en laat je niet in de zijk zetten Bloos

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:29

Mijn paard heeft dat ook gedaan. Bleef met de kont in een hoek staan. Ik ben begonnen zonder lijn in de longeercirkel en ben toen maar eens gaan voleyballen met zo'n grote gele tennisbal. Hoeiii, daar was ze van onder de indruk, wat komt er uit de lucht? Toen ze eenmaal liep, was het de kunst om haar in beweging te houden. Zorg dat je bestaat!
Soms zijn ze gewoon teveel in hun eigen wereld.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:45

quipaard schreef:
Mijn paard heeft dat ook gedaan. Bleef met de kont in een hoek staan. Ik ben begonnen zonder lijn in de longeercirkel en ben toen maar eens gaan voleyballen met zo'n grote gele tennisbal. Hoeiii, daar was ze van onder de indruk, wat komt er uit de lucht? Toen ze eenmaal liep, was het de kunst om haar in beweging te houden. Zorg dat je bestaat!
Soms zijn ze gewoon teveel in hun eigen wereld.

Hmm... Ik kan me hier niet echt iets bij voorstellen.. Ga je met jezelf volleyballen in de hoop dat je paard gaat lopen? Blond