welk voor voor 1,5 jarige mini appaloosa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

welk voor voor 1,5 jarige mini appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 19:14

mijn 1,5 jarige mini appaloosa heeft echt wat extra's nodig, ze heeft weinig weerstand en aan alleen onbeperkt hooi niet genoeg.

Ik wil haar zowieso iets bijvoeren van dodson & horrell

Nu twijfel ik heel erg tussen
Save & Sound
Mare & Youngstock
en eventueel Suregrow

In suregrow zitten ook veel eiwitten, in Mare & Youngstock vrij veel en in Save & Sound het minste (in vergelijking met elkaar)

In suregrow de meeste vitamines, daarna in M&Y en daarin in S&S (ook in vergelijking met elkaar)

Save & Sound is speciaal voor pony's die weinig doen en gevoelig zijn voor hoefbevangen. Dat leek mij dus wel een prettig voer voor mijn ukkie..
Alleen zouden daar genoeg vitaminen in zitten die ze nodig heeft?

In suregrow zitten misschien weer teveel eiwitten voor mijn ukkie..

En Mare & Youngstock is een mueseli, en vaak zijn mueseli's alleen maar voor de lekker en daar zegt mijn gevoel dus ook weer niet veel goeds over.

Wat voer ik nou het beste???

Dani_

Re: welk voor voor 1,5 jarige mini appaloosa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:26

Weinig weerstand, waar uit zich dat in? En heeft ze vitaminen tekort of mineralen tekort? Ergens een tekort van hebben dat zich uiteindelijk uit in een slechte weerstand is vaak een heel langlopend proces.

Voer je wel goed hooi en een mineralensteen? Staat ze ook op gras? Is ze eerder hoefbevangen geweest waardoor je hiervoor speciaal voer wilt geven? Bijvoeding is vaker juist een óórzaak van hoefbevangheid.

Wat is 'speciaal voer voor paarden die weinig doen'? Ik geloof hier absoluut niet in, lijkt me totale onzin...

En waarom dodson & horrell? Waarom is dit beter of anders dan 'de rest'? Lijkt mij gewoon een reguliere 'paarden'voeding (die ook nog eens zeer slecht verkrijgbaar is in NL Knipoog ).

Aan muesli zou ik niet beginnen, meusli zorgt niet voor een betere weerstand. Muesli is funest voor het spijsverteringskanaal en laat een goed werkend spijsverteringskanaal nu net zo'n beetje allesbepalend zijn voor een goede weerstand.

Paarden kunnen prima op alleen hooi/gras/liksteen/water, wanneer dat niet kan is er iets mis. Misschien een onderliggende oorzaak?

Mijn eigen jaarling voer ik wel een beetje bij als de wei kalig is (er is sowieso ook 24/7 hooi) met lucerne en haver (misschien een idee?). Ze is kerngezond en heeft een uitstekende weerstand.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:53

Dani62 schreef:
Weinig weerstand, waar uit zich dat in? En heeft ze vitaminen tekort of mineralen tekort? Ergens een tekort van hebben dat zich uiteindelijk uit in een slechte weerstand is vaak een heel langlopend proces.
ze heeft luizen gehad, ontstoken ogen, verkouden, vanalles wat.. ze was ook verre van gezond tooen ik haar heb gekocht. Ze is nu opzich dus wel gezond, maar andere pony heeft nooit iets en zij altijd wel iets (al zijn het kleine dingetjes)...

Voer je wel goed hooi en een mineralensteen? Staat ze ook op gras? Is ze eerder hoefbevangen geweest waardoor je hiervoor speciaal voer wilt geven? Bijvoeding is vaker juist een óórzaak van hoefbevangheid.
Ze heeft een mineralensteen, zomers op een goede wei en vanaf volgende week weer op de winterwei waar ze onbeperkt hooi krijgt van goede kwaliteit.
Ze heeft heel veel kringen in haar hoeven, kreeg alleen aan het einde van de winter wat Save & Sound omdat ze toen geschoren moest vanwege de luizen en echt wat extra's nodig had, slechte vacht, ziek van die luizen etc..

Misschien wel tegen bevangen aangezeten ivm al die kringen, dat weet de DA niet, kan ook gewoon komen door dat ze wormen had toen ik haar kocht, luizen die behoorlijk aan haar zaten te vreten, ondergewicht had toen ik haar kocht etc..

Maar omdat het toch een mini is en koudbloedje had ik zelf zoiets dat ze wel gevoelig kan zijn voor hoefbevangenheid en daar is Save&Sound ook voor.

Wat is 'speciaal voer voor paarden die weinig doen'? Ik geloof hier absoluut niet in, lijkt me totale onzin...

het is voor paarden op rust en in licht werk, dat wilt zegen er zit geen haver en in weinig suikers, energie. Wel dus veel vitaminen etc

En waarom dodson & horrell? Waarom is dit beter of anders dan 'de rest'? Lijkt mij gewoon een reguliere 'paarden'voeding (die ook nog eens zeer slecht verkrijgbaar is in NL Knipoog ).

Dat is omdat ik persoonlijk slechte ervaringen heb gehad met andere merken en bij Dodson&Horrell heb ik wel een goed gevoel, voer het nu ook aan mijn andere pony en toevallig is het bij mij in de buurt wel te verkrijgen Haha!

Aan muesli zou ik niet beginnen, meusli zorgt niet voor een betere weerstand. Muesli is funest voor het spijsverteringskanaal en laat een goed werkend spijsverteringskanaal nu net zo'n beetje allesbepalend zijn voor een goede weerstand.

Dat idee had ik dus ook, het voer dat Dodson& Horrell heeft is Suregrow voor jaarlingen (dat is een soort veulenkorrel/biks achtig. En dus Mare and Youngstock voor jonge paardjes t/m 3 jaar. Dat is een muesli en was ik dus zelf ook geen voorstander van.

Paarden kunnen prima op alleen hooi/gras/liksteen/water, wanneer dat niet kan is er iets mis. Misschien een onderliggende oorzaak?

Ze staan 24/7 buiten, dat vraagt al veel energie. Omdat ik zelf wil voorkomen dat ze weer veel ziek word (en misschien ook voor mijn eigen gevoel) voer ik mijn andere pony ook kleine hoeveelheid en wil ik dat bij haar ook doen.

Mijn eigen jaarling voer ik wel een beetje bij als de wei kalig is (er is sowieso ook 24/7 hooi) met lucerne en haver (misschien een idee?). Ze is kerngezond en heeft een uitstekende weerstand.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:51

ik zag je vorige topic over het gras en ik haak ook even in bij dit topic. Lachen

wij geven onze shetten in de winter een handvol onderhoudsbrok en een handvol muesli..jawel muesli....
dat vinden ze lekker en is net als brok gewoon krachtvoer waar alles in zit wat ze nodig hebben.
we hebben ze een tijd pavokoeken gegeven,maar net in die periode vielen ze erg af en kregen ze last van luis.
toen we overgingen naar een handje breok en wat muesli knapten ze weer op

ik heb gemerkt dat bij die kleintjes met zo'n dikke vacht af en toe es goed poetsen toch wel een hoop helpt, ook goed laten bwegen zodat ze een goede conditie en dus weerstand hebben....

maar kleintjes kun je best wat krachtvoer geven,maar geef ze niet teveel en zorg dus voor voldoende beweging