Longeren naar buiten gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

Longeren naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:28

Ik longeer mijn verzorg shet wel eens.
Eerst deed die het heel goed.
Maar nu gaat hij naar buiten trekken.
En omdat hij te sterk voor mij is kan ik hem niet aan en dus loop hij er va door.
Ik word dan echt zo chagerijnig.
Maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.

Ik longeer alleen met: Halster, longerlijn, longeerbitstukje en longeerzweep.
En in het weiland van hem zelf.

Judje

Re: Longeren naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:18

Om meer controle te krijgen zou ik gaan longeren met hoofdstel en/of kaptoom.
Bij de kaptoom kan je de longeerlijn vast maken op de middelste ring op de neus.

Met hoofdstel:
Longeerstukje zou ik iig in de kast laten liggen. Deze geeft een druk op alleen de buitenste bitring en dit is niet prettig voor het paard en werkt niet prettig voor jezelf.
Zelf zou ik de longeerlijn één keer om de binnenste bitring draaien en dan aan de buitenste vastmaken. Op deze wijze wordt de druk goed verdeeld over beide bitringen.
Een andere methode is de longeerlijn vastmaken aan binnenste bitring én de neusriem (sperriem of ijzeren rondje van lage neusriem).
Door de lijn ook te bevestigen aan de neusriem voorkom je dat deze door de mond getrokken kan worden wanneer het paard (of jij) er veel druk op zet.

De wei zou ik afzetten met weidepaaltjes/hindernissen, om ervoor te zorgen dat hij niet weg kan trekken. Een veel gebruikte diameter is 16 meter.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:19

Idd, met hoofdstel, ik zelf laat altijd het halster ook om. mocht het paardje nou zo gaan trekken trekt hij niet zn hoofdstel stuk.
Je zou hem ook kunnen bijzetten? Dan zijn mijn pony's altijd een stuk meer 'bij de les'

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:20

Wat hier boven staat en goed je hakken in het zand (dus weerstand bieden) zetten als je merkt dat hij weg wil rennen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:23

Of met dubbele longe, wil ook weleens helpen omdat j e dan ook zelf wat kunt sturen plus op beide kanten druk kunt geven(remmen).

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 21:19

druk op de buitenkant is een hulp voor het paard om naar buiten te gaan. je kan bijvoorbeeld van springbalkjes ook een soort cirkel maken, waardoor hij niet naar buiten lopen. en tja, als je m echt niet meer houd kan je er niks aan doen, maar dan moet je em pakken en net zo lang laten galoperen tot hij echt bijna er bij neervalt, dan zal hij het waarschijnlijk niet snel meer doen... Knipoog

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:57

Erg goed opletten!!! mijn verzorgshet deed dit ook als ik even niet opletten racete ze naar buiten. (ik had wel een longeerbak maar een kant daar is open) zodra je denkt dat ze naar buiten wil rennen aan het werk zetten en even corrigeren op het moment dat ze het wil doen

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 12:34

En als het echt niet te houden is, dus ook niet met hoofdstel, zou je ook nog met touwhalster kunnen longeren. Hier gaat mijn voorkeur iniedergeval niet naar omdat als ze rennen dan kan dat erg slecht werken. Maar het is maar wat jij nodig vind.

Hoe gaat het nu eigenlijk?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:46

en?? Hoe gaat het nu?

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 12:38

met kaptoom longeren en een cirkel afzette zodat hij niet weg kan

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 14:34

LadyDaily schreef:
Ik longeer mijn verzorg shet wel eens.
Eerst deed die het heel goed.
Maar nu gaat hij naar buiten trekken.
En omdat hij te sterk voor mij is kan ik hem niet aan en dus loop hij er va door.
Ik word dan echt zo chagerijnig.
Maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.

Ik longeer alleen met: Halster, longerlijn, longeerbitstukje en longeerzweep.
En in het weiland van hem zelf.

Haha! waterskieën! hier ook bekend.
Het is een shet, geen paard van 1.70 zoals de mijne...omheining liep ze ondersteboven.
Het moet te doen zijn. Ik longeer mijn paard alleen op een sterk leren halster. Bit vind ik niet goed, die zware lijn weegt behoorlijk aan dat bekje. Zelfs mijn sterke grote merrie krijgt nu geen kans als ik meer voor het hoofd mijn positie kies. Het is even zoeken. Zweep weghouden, lijn met twee handen, de eerste hand gevoelig zoals bij een teugel, de tweede hand stevig vast, hakken in het zand, maar vooral je positie meer bij het hoofd zodat je het hoofd beter naar je toe kan halen. De eerste keer is het erg heftig, maar als ze eenmaal hebben ervaren dat het niet langer lukt, worden de pogingen erna steeds zwakker. En niet te lang door drammen met willen longeren. Houd het gezellig.
O ja, TREK HANDSCHOENEN AAN! Veel succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 23:52

kijk eens goed naar jezelf, waarschijnlijk zijn je hulpen te sterk en drijf je teveel. in dat geval zegt je lichaam: weg, verder van mij af.

maak je hulpen zachter, en je lichaamstaal uitnodigender. speel met je positie, moet je wat meer naar voren (naar de schouder toe) staan, of juist meer naar achter? je paardje geeft je vanzelf referentie, op het moment dat je 't goed doet zal hij niet naar buiten trekken.

in zo'n geval zijn hulpmiddelen om jezelf 'sterker' te maken alleen maar symptoombestrijding, als je paardje te ver van je af wil lopen moet je met je eigen lichaamstaal en hulpen aan de gang, dan is het met je gewone stalhalstertje ook op te lossen.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:07

Ik doe het bij uniek altijd met een hoofdstelletje, longeersingeltje, en 2 longeertouwen, en soms loopt 'tie ook nog wel is onder het draad door.