vrijheids dressuur onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

vrijheids dressuur onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 11:18

ik lees hier op bokt veel over vrijheids dressuur en grondwerk,
zijn er ook mensen die er absoluut niks mee doen?

ik doe er zelf helemaal niks mee.
soms vind ik zelf mensen erg overdreven overkomen en gelijk alle probleemen probeeren op te lossen met vd of grondwerk.
ik zelf vind dit vaak pure onzin.
ik heb wel een verzorger die het heeft gedaan met mijn paard maar die werd er erg chagerijnig van.
ze werd schopperig en was geen leuk paard meer, toen zijn we hier mee gestopt en haar gedrag is weer het oude.

wie vind er nog meer dat vd of grondwerk pure onzin is ?

(ik wil alleen weten wie het er mee eens is . ik hoef niet heel bokt over me heen. het is tenslotte vrijheid van meningsuiting.)

groetjes marjolein.

LDRD

Re: vrijheids dressuur onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:19

Ik heb er ook absoluut niks mee .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:20

Of het wel of niet onzin wil ik niet over oordelen. Ik denk dat iedereen die het graag doet en zich er met paard prettig bij voelt dit lekker moet doen. Dus onzin vind ik het niet.

Ik doe er alleen zelf helemaal niets mee en heb die behoefte ook nog nooit gevoeld. Misschien in de toekomst, sta overal voor open.

Luanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:44

ik denk ook dat heel veel mensen het niet doen om iets op te lossen, maar meer voor de afwisseling Knipoog

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:02

Onzin vind ik het niet echt, sommige "kunstjes" zijn namelijk gewoon rekoefeningen. (buigen, op iets staan etc rekt allemaal de spieren op Lachen )
Ben er zelf ook niet mee bezig, maar het heeft zeker wel nut Ja
Ook als afwisseling bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Annn op 01-10-08 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:05

Weet je uberhaupt wel wat vrijheidsdressuur is? Het is namelijk niet iets om problemen mee op te lossen, het is ''voor de leuk''. In tegenstelling tot grondwerk, dat wordt daar wel voor gebruikt.
Nav de resultaten van anderen en die ik duidelijk merk bij mijn eigen paard vind ik het absoluut geen onzin. VD doe ik niet aan, zou dit in de toekomst wel graag gaan doen icm clickertraining. Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:08

Ik doe wel aan grondwerk. Ik verwacht nl. dat mijn peerd braaf naast me blijft stappen, stil staat (en blijft staan) op mijn verzoek en opzij gaat als ik hem ergens 'om' zet. Dat noemen we hier gewoon normale omgang met het paard en hoeft geen dure cursus voor gevolgd Tong uitsteken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:10

net als urielle.
Dat gefrut en gewandel hoef ik bij mijn paard ook niet aan te komen, die wordt daar niet vrolijker van.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:00

Ik denk dat het aan je paard ligt of je het wel of niet moet gebruiken. zelf gebruik ik het niet omdat ik er ook niks mee hebt, heb ook gevoel dat mijn paard er zenuwachtig van word.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:46

Intelligente titel. Clown

Ja, ik doe VD.
Of het zin heeft? Leg mij voor de gein de zin eens uit van op 't peerdje stappen, rondjes draven en galopperen?
Of over een hoog hek springen?
Of er een karretje achter hangen en doen wie het eerst over de finish gaat?

Ik heb er veel lol mee, mijn paardjes ook, die komen naar het hek gedraafd als ik ze roep. Voor mij voldoende. Knipoog

Ja, ik doe grondwerk. Gewoon voor de lol, beetje schriktraining. Ik leer ze ook achterwaarts en zijwaarts als handige voorbereiding op het rijden. Schouderbinnen, wending om voor of achterhand, enz.

Dat grondwerk een soort wondermiddel zou zijn voor alle problemen met je paard is onzin. Je moet problemen oplossen waar ze ontstaan, dus als een paard geleerd heeft dat het leuk is om in volle vaart naar het hek te razen terwijl de ruiter er hulpeloos bij hangt, is het moment van corrigeren het moment dat hij bedenkt het te gaan doen.

Daar helpt grondwerk je weinig bij.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:28

randalinpony schreef:

Ja, ik doe VD.
Of het zin heeft? Leg mij voor de gein de zin eens uit van op 't peerdje stappen, rondjes draven en galopperen?

Ik heb er veel lol mee, mijn paardjes ook, die komen naar het hek gedraafd als ik ze roep. Voor mij voldoende. Knipoog

Ja, ik doe grondwerk. Gewoon voor de lol, beetje schriktraining. Ik leer ze ook achterwaarts en zijwaarts als handige voorbereiding op het rijden. Schouderbinnen, wending om voor of achterhand, enz.

Dat grondwerk een soort wondermiddel zou zijn voor alle problemen met je paard is onzin. Je moet problemen oplossen waar ze ontstaan, dus als een paard geleerd heeft dat het leuk is om in volle vaart naar het hek te razen terwijl de ruiter er hulpeloos bij hangt, is het moment van corrigeren het moment dat hij bedenkt het te gaan doen.

mijn paarden komen ook gewoon naar het hek als ik ze roep, dus of het aan vd ligt dat weet ik niet.
mijn paarden gaan ook gewoon een stap opzij als ik het ze vraag.
mijn paard vind in de bak rijden ook niet leuk daarom hebben we nu een trailer en een goede auto en gaan gem. 3 tot 4 keer per week naar het bos of strand. dat vinden ze te gek.
maar in de bak dingen aanleren?, nee daar word ik niet vrolijk van en mijn paard al helemaal niet.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:33

Sorry maar ik snap het probleem niet helemaal? Als je er helemaal niks mee hebt waarom begin je er dan een topic over? Ik doe ook niet aan VD, niks voor mij, maar daarom ga ik er toch ook niet een topic over beginnen dat het onzin is? Zoals randalinpony al zegt, wat is uberhaut de zin van paardrijden? Gewoon lol hebben toch? Als je er geen lol aan beleefd doe je het toch gewoon niet... Beetje vaag topic

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:35

VD is om het simpel te zeggen wat circus kunstjes leren, dus heeft verder niets met problemen oplossen te maken.

Maar gewoon mee lopen, halthouden als ik het zeg, omgaan als ik het vraag is voor mij gewoon basis opvoeding, niets NH achtigs aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:35

Inderdaad, feitelijk is het hebben van een paard gewoon onzin, want wat heeft het nou eigenlijk voor zin om een paard te hebben? Duivel
VD is evenzeer onzin als rijden. Het is bedoeld als leuke bezigheid voor mens en paard. Vindt je het leuk om te doen, dan doe je het, vindt je het niet leuk, dan doe je het niet. Vrij simpel, hoor.
Grondwerk kan nut hebben in de omgang met je paard, want inderdaad is het gewoon meelopen aan een touwtje ook grondwerk. De meeste mensen die rijden, zullen hun paard ook wel eens aan de hand hebben, dan is het toch handig als dat zonder problemen gaat? Knipoog

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:09

Wat Redrumfox al zegt: Vrijheidsdressuur en Grondwerk zijn 2 totaal verschillende dingen!! Vrijheids dressuur is "kunstjes" (grof gezegd) en rek en strek oefeningen en Grondwerk is een AANVULLING op rijden.

Als je grondwerk goed toepast, dit kan los/ longe/ dubbele longe, dan is het hetzelfde als rijden maar dan vanaf de grond. Hoe kan je grondwerk dan onzin vinden en rijden niet?
Wat Waratje al zegt, aan een touwtje naar de wei lopen is ook een vorm van grondwerk: hij moet naar jou luisteren en op jouw "hulpen" reageren.

Zelf zou ik geen vrijheidsdressuur gebruiken bij mijn paard omdat ik bang ben dat hij het tegen mij gaat gebruiken (hij is heel fanatiek met voorbeen slaan Tong uitsteken) en ik er totaal geen verstand van heb, maar een vriendin van mij doet het met haar tinker, en die vindt het geweldig en gebruikt het om haar paard soepel te houden... Grondwerk gebruik ik wel, het helpt mij om te zien hoe hij zijn rug gebruikt, waar ik rijdend op moet letten en ik kan vanaf de grond dingen zien die ik rijdend niet kan constateren.

Onzin? ik vind van niet..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:21

marjoleinft schreef:
randalinpony schreef:

Ja, ik doe VD.

mijn paarden komen ook gewoon naar het hek als ik ze roep, dus of het aan vd ligt dat weet ik niet.
mijn paarden gaan ook gewoon een stap opzij als ik het ze vraag.
mijn paard vind in de bak rijden ook niet leuk daarom hebben we nu een trailer en een goede auto en gaan gem. 3 tot 4 keer per week naar het bos of strand. dat vinden ze te gek.
maar in de bak dingen aanleren?, nee daar word ik niet vrolijk van en mijn paard al helemaal niet.

Zeg ik dat het aan VD ligt? Ik zeg dat mijn paarden het wel naar hun zin hebben.
Als jij de dingen doet die jij en jouw paarden leuk vinden is dat prima.

Alleen is dat voor iedere combi anders. Dus laat ieder in zijn waarde.

Citaat:
soms vind ik zelf mensen erg overdreven overkomen en gelijk alle probleemen probeeren op te lossen met vd of grondwerk.
ik zelf vind dit vaak pure onzin.

Als jij VD onzin vind, doe je het niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:43

Ben het wel met TS eens dat vooral grondwerk vaak als "de oplossing" gezien word. Lachen Maar ik vermoed dat het gewoon een "Hype" is. Over een jaar of wat hoef je het dus niet meer aan te horen TS, dan is het nieuwe er van af en de helft achterhaald waarschijnlijk Clown net zoals met zoveel andere dingen die zogenaamd zo fantastisch waren voor paarden. Knipoog (denk aan wormenkuren waar mensen zo actief mee waren en waaruit bleek dat dat eigenlijk net niet zo fantastisch is.)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:51

Sinds wanneer is de wormenkuur achterhaald? Verward

En dat grondwerk geen wondermedicijn is, volmondig mee eens. Ik word ook altijd lichtelijk simpel als iemand op bokt vraagt: "mijn paard wil niet stoppen tijdens het rijden, wat moet ik doen?"
Antwoord: "dan moet je grondwerk gaan doen"

Uhuh.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:03

Er is toch een bericht geweest dat de wormenkuur niet zou werken als preventie en dat wormen zelfs ehm... *zoekt naar woord* imuun zouden kunnen worden?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:05

Bij mijn paard heeft grondwerk wel hard geholpen hoor. Laten we zeggen dat ik ong 1 keer per week rijdt en de rest grondwerk doe. Wel niet het type grondwerk van longeren, dubbele lijnen, ... Ik doe de games van parelli met hem, en soms als ie er zoo zin in heeft en ik in de wei ben zit ie mij te achtervolgen Clown echt zo van: neem je mij? neem je mij? toe, neem mij !!!! Grondwerk, rijden en vd is gewoon iets wat je samen met je paard doet, dus veel verschil zie ik er niet in Bloos
Meestal heb ik ook meer zin om met hem grondwerk te doen, dan te rijden.

Voor vd ben ik niet zo Bloos ik vind het wel allemaal prachtig wat sommigen daarmee kunnen. Er stonden hier eventjes geleden foto's van een Fries die zo neerzat ed Lachen denk ik echt wel : waauw

@randalinpony: ik zie het niet stoppen bij het rijden eigenlijk als een probleem dat je wel kan oplossen met grondwerk. Vaak zijn er verschillende oorzaken, zoals te weinig respect voor de ruiter, angst,.. Maar als het opgelost raakt zonder grondwerk, so be it Lachen Zolang het maar op een paardvriendelijke manier gebeurt lijkt me.
Mijn paard had dit probleem vroeger ook. Ik kon er niet normaal mee draven of galopperen. En vorig weekend ben ik op een lange bosweg gaan galopperen met een halstertouwtje Lachen zalig gewoon

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:25

Maar dan zul je eerst de oorzaak van dat wegrennen moeten kennen.

En dan nog zullen veel paarden weten dat de 'opening' op een bepaald punt zit, dus zullen ze gebruik maken van die opening. Die je op dat punt zult moeten oplossen: een paard is dan eigenlijk getraind om dat gedrag te vertonen, de eigenaar heeft dat toch op een of andere wijze profitabel voor het paard gemaakt, anders zou het paard het gedrag niet vertonen.
Tenzij het paard een angst- of pijnreflex vertoont, en dan is grondwerk ook niet echt zinvol.

Dus zomaar lukraak hier op bokt roepen 'Gronwerruk!!' vind ik net zoiets als een arts die medicijnen voorschrijft aan de hand van een email van zijn patient.

Nog afgezien van het feit dat 'Grondwerk' op zichzelf nog niets zegt.

@Pharagirlke: over wormenbestrijding is het laatste woord nog niet gezegd. Ook bij eiertelling kan een wormenbesmetting namelijk niet altijd vastgesteld worden. Heel lastig allemaal.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:29

Grondwerk was voor ons wel degelijk een oplossing.
Zonder grondwerk waren wij nu niet meer samen geweest.
Maar das een te lang verhaal om hier te zetten, staat eventueel wel in mijn profiel.
Dus een hype is het bij ons zeker niet, maar een echte oplossing.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:10

VD vind ik wel altijd leuk om te zien Ja En het is leuk om erbij te doen, want een paard is meestal leergierig en vind het dan neem ik aan ook leuk om te leren.
Ik doe er niet aan, maar gooi haar wel is los in de bak en dan loopt ze achter me aan, als ik zijwaards ga volgt ze, ze blijft netjes met haar hoofd mij richting op staan. Kan haar achterwaards krijgen zonder tegen haar aan te moeten drukken oid. Longeerzweep vind ze vanaf vandaag ook niet meer eng. Ik vind dit soort dingen wel belangrijk om te doen, zo creeer je een band.

Edit; mijn paard was vroeger overigens een heel pittig paard. Alles was eng, spannend, niet normaal. Kreeg vandaag zelfs weer een compliment dat ze zo rustig door mij is geworden. Vind ik altijd erg fijn om te horen Lachen Het heeft me een tijd gekost maar het vertrouwen is er en er is echt een band. Vandaar dat ze nu zo goed luisterd.
Dus grondwerk en vd ed vind ik geen flauwekul, maar juist goed voor de band tussen ruiter en paard.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 20:18

pharagirlke schreef:
Er is toch een bericht geweest dat de wormenkuur niet zou werken als preventie en dat wormen zelfs ehm... *zoekt naar woord* imuun zouden kunnen worden?

Even offtopic maar wil hierop wel reageren;
Voor het immuun worden moet je af en toe een ander merk gebruiken, althans dat is mij verteld. Bijvoorbeeld 3 keer van merk A, en de 4e keer van merk B.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:17

VD is absoluut niet iets wat ik ga doen maar ieder zijn ding toch?