Longeren van mijn 3jarige tuiger(paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

den_shir

Longeren van mijn 3jarige tuiger(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 14:45

Hallo,

Ik heb een 3 jarige tuiger. Ze is heel erg mak en vind eigenlijk alles wel goed. Ik heb haar nu in totaal 2 keer gelongeerd. Dit ging eigenlijk redelijk goed, de ene kant op beter dan de andere. We hebben het ook al met zadel gedaan. Mijn vraag is nu eigenlijk, maakt het wat uit hoe vaak je haar longeerd?
Ik heb haar laatst ongeveer een kwartier laten draven, en af en toe stappen. Ze zweette maar minimaal.

Ik hoor het wel!

Groetjes,
Denise.

Judje

Re: Longeren van mijn 3jarige tuiger(paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:04

Het continue 'op de volte lopen', zoals met longeren gebeurd is érg zwaar voor paarden en zelfs voor getrainde paarden is 30 á 40 min. meer dan genoeg.

Zeker met een jong paard is het belangrijk niet te veel te doen, maar de conditie rustig op te bouwen. Of het paard wel of niet veel zweet zegt weinig over de inspanning. Sommige paarden zweten al bij het eerste de beste, anderen pas na 1,5 uur hard trainen.

Als ik een drie jarige aan de longe aan het werk zou willen hebben zou ik dit 2 á 3 x per week doen en dan hooguit 15 á 20 minuutjes. Liever wacht ik zelfs tot ze 3,5 á 4 zijn.
In de tussentijd ga ik veel wandelen met een halster aan de hand langs de weg.
Voordelen: Je kan het paard alle commando's leren voor aan de longe, je kan het dier zadelmak maken, het is goed voor de eigen conditie én je bent bezig met het opbouwen van het wederzijds vertrouwen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 11:28

Ik sluit me aan bij Judje. 2/3 dagen per week, 15 minuten.
Zo krijgen ze de kans om de pezen sterk te maken en conditie op te bouwen. Hoe longeer je? Aan het halster, met bijzet?
Met halster is bijvoorbeeld minder belastend dan met bijzet. Omdat ze zo beter hun evenwicht kunnen zoeken en ze daardoor minder klappen op de pezen krijgen.
Bijgezet longeren kan wel, maar niet te strak/diep bijgezet. De spieren in de rug moeten ze nog rekken en leren te gebruiken.

Wandelen langs de weg is inderdaad heel goed. Als ze nog niet verkeersmak is, is wandelen in de bak een goed alternatief.
En natuurlijk los in de bak/paddock/wei is ook heel goed voor de spierontwikkeling.

den_shir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:20

Ik doe het gewoon met halster.... En ze is redelijk verkeersmak... dus maak er ook regelmatig een wandelingetje mee... Ik merk wel dat als de wandeling wat langer duurt ze begint te vervelen... (uit verveling denk ik?).. Ook als ik haar ga poetsen begint ze te vervelen. Voorbeelden: op en neer lopen.. voetstampen.... proberen je te bijten enz.
Wat kan je hieraan doen? niet veel denk ik?

Groetjes,
Denise

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:47

Dat is niet alleen verveling, maar vooral dominantie denk ik.
Het is belangrijk altijd consequent te zijn en het paard veel te belonen.
Daarnaast is afwisseling ook belangrijk. Ga tijdens het wandelen bijv. wat oefeningetjes van VD proberen, of stukjes draven, stil staan, achterwaarts enz. Dan moet je paardje haar aandacht bij jou houden en heeft ze minder tijd om te klieren.

Het allerbelangrijkste blijft consequent zijn en daarmee een echte leider worden voor je paard, waar hij uit respect graag voor wilt werken. Lachen

Heel veel plezier en succes!