Oplossing gevraagd voor problemen bij ex-renpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

touchy

Oplossing gevraagd voor problemen bij ex-renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 19:04

hallo, ik heb de raad nodig van iemand die gewent is met renpaarden en volbloeden om te gaan.
Ik heb sinds 6maanden een paard gekregen van mijn ouders. Ze stond in een manege en ik ben ermee beginnen te rijden. niemand anders kon ermee omgaan want velen gaven de moed snel op. Voor stap en draf is ze geen probleem maar vanaf het moment dat je wilt galloperen gaat ze er vandoor. en bij het springen is dat net hetzelfde. Maar ik zag wel iets in haar. ik ontdekte haar ware aard:ze was een renpaard. Toen ik ermee op jumping ging gedroeg ze zichzelf enlke dag beter en beter. nu kan ik er bijna alles mee. Ze is wel erg bang dus ik kan er enkel jumpings mee doen op mijn manege.
nu heb ik wel een probleem:
Een week geleden was er een grote jumping op de manege, ik ging drie proeven meedoen:
zaterdag, proef 60cm, ik wou de piste ingaan en eerst wou ze al niet binnen, na even tegen strubbelen ging ze toch. ik heb 5 sprongen van, de 8 kunnen springen, op de 6de blokkeerde ze en steigerde alsof hete een lieve lust was. daar was ik na 2weigeringen op uitgebeld.
zaterdag, proef70cm,nu ging ze vlot de piste binnen. ik was vast beraden om foutloos te blijven. 4sprongen gingen super. de 5was de zelfde sprong als in60cm maar dan in de andere richting. ik reed zo vlot als noding was maar in de bocht naar de spring doek ze opsij en steigerde weer. tingting,,,uitgebeld.
zondag kon ik 1sprong nemen en ik was al terug uitgebeld.
binnen spring ze super maar van het moment dat er volk en lawaai is flipt ze.
WEET ER IEMAND EEN OPLOSSING VOOR MIJN PAARD. OORDOPJES EEN MIDDELTJE OF IETS ANDERS, IK EN MIJN LESGEVER WETEN NIET MEER WAT TE DOEN.
ALVAST BEDANKT!!!xxxxxx
Laatst bijgewerkt door snowdon op 30-11-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel in capslock verwijderd en aangepaste titel geplaatst.

Storm

Re: DIT IS EEN VRAAG VOOR DE (EX)RENPAARDKENNERS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:07

Moet dat nu met je caps aan???

touchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 19:09

sorry, maar ik zou gewoon zo graag een oplossing voor dit probleem willen, dat was eigenlijk niet de bedoeling.
mijn excuses aan iedereen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:10

Uhh, je hebt van dat spul dat voor volbloeden of andere snel gestresste paarden is, een soort poeder van pavo ?

op mijn stage gebruikt er een dat dat maakt ze minder schrikachtiger en rustiger.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:13

ik kan wel vragen hoe het heet op mijn stage?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:14

Mijn ex (man) heeft ervaring met ex-renpaarden in Kenya, omscholing tot dressuur- en springpaarden en in Schotland omscholing tot polopaarden. Weet wel dat het over het algemeen heel sensiebele dieren zijn waar je echt even de tijd voor moet nemen. Ze zal misschien wel het een en ander meegemaakt hebben voor ze op de manege terecht kwam en het leven op de manege is ook niet altijd bevoordelijk voor zo'n paard. Een middeltje zou je kunnen proberen maar dat geeft geen gedragsverandering en dat is toch wat je wilt op de lange termijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:14

Pavo Nerv Control is dat vermoed ik, dapy.

touchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 19:17

oke ik zal eens in de winkel navragen. alle kleine beetjes helpen. toch?
xxx

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:15

Heb je er misschien aan gedacht dat je paard misschien ergens last van heeft? of gewoon niet wil? volbloeden geven prima aan wanneer ze er geen zin meer in hebben. of ergens pijn hebben. Dat zal misschien best het geval zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 12:18

Je kunt van een ex-renpaard prima een leuk rijpaard maken maar dat neemt gewoon tijd. Stap voor stap werken, blijkbaar gaan jullie nog te snel voor haar.
Neem je tijd, stel kleine doelen en dan ga je met sprongen vooruit Knipoog

kibbeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:29

Wij hebben renpaarden op stal staan die een speciale orenkap op krijgen in de koers. Hierdoor horen ze niets/minder en zijn ze een stuk rustiger. Dit kan een heleboel stress weg nemen bij een paard.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:48

Is het wel werkelijk stress? als ze wel gewoon de baan in gaat en gaat springen en dan ineens blokkeert(genoeg is genoeg?)
Mijn arabier(ook ex renner) weigert linksom te springen rechtsom als een vlo...Misschien de kleur van de balken? Het ene paard kan niet tegen rood het andere wil geen blauwe springen...

3 proeven in 1 weekend is trouwens wel erg veel...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:20

Lijkt mij ook, zeker voor een paard wat er dus problemen mee blijkt te hebben en pas 6 maanden in bezit is. Ben het eens met poes. Ik denk dat TS veel te hard gaat en ff wat stappen terug moet zetten. Koerspaarden zijn idd erg gevoelig.